נשים | פיצ'ר

למה משקיעות לא אוהבות מניות

משקיעות נשים רואות בנכסיות סיכון • זו בעיה - לנשים וגם לשאר העולם הפיננסי

וול סטריט / צילום: שאטרסטוק
וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

"אני חושבת שאנחנו מיעוט, אבל אנחנו כאן", כך כתבה מגיבה אחת ברדיט בתשובה לשאלה האם נשים אחרות הצטרפו לשיגעון הסחר במניות שמתרחש בפורום WallStreetBets.

משקיעות נשים באופן כללי לא השתתפו במהלכים שהיה בהם סיכון רב מאוד לגבי מניות כמו גיימסטופ. זה אולי לא דבר רע בהתחשב בכך שמניית החברה המפעילה חנויות לממכר משחקי וידאו צנחה ביותר מ־80% מאז השיא שלה בסוף ינואר. אבל השתתפות נמוכה של נשים בשוק המניות באופן כללי יותר היא בעיה, גם לנשים וגם לתעשיית הפיננסים.

פחות מרבע מההפקדות בחשבונות ברוקרים בארה"ב בינואר נעשו על ידי נשים, כך לפי חברת נתוני הוצאת הכסף Cardify. באופן עולמי, המצב אפילו גרוע יותר: בחברה הישראלית eToro אומרים שמשקיעות נשים הן רק 14% מהמשתמשים הרשומים, אשר רובם נמצאים בארה"ב ובאירופה.

ישנן פלטפורמות מסחר שעשו עבודה טובה בהחתמת נשים שיסחרו בהן במהלך המגפה. מעט יותר משליש ממשתמשי רובין הוד היו נשים בתחילת השנה, לעומת 20.5% שנה קודם לכן, כך לפי Cardify. עבור תעשיית הפיננסים באופן כללי, עם זאת, משיכת לקוחות נשים נותרת משימה בהמשכים, והיא מתרכשת באיטיות מתישה.

נשים נוטות להיות משקיעות יותר שמרניות מגברים, ומעדיפות לשים את ההון שלהן בנדל"ן, מזומנים או אגרות חוב, ולהימנע מנכסיות. על פי סקר שערך הבנק Credit Suisse לגבי הלקוחות הקיימים, נמצא שאצל כמעט מחצית מהלקוחות הנשים, 90% מהעושר קשור בהכנסות קבועות או תשואות נמוכות - יותר מכפליים מהחשיפה עליה הבנק השווייצי ממליץ.

אבל לסוג כזה של זהירות יש חסרונות, בייחוד כששיעורי הריבית נמוכים כפי שהם היום. מאז המשבר הכלכלי העולמי, החזרי מזומן היו 0.6% עלובים בשנה, ואגרות חוב לעשר שנים נתנו תשואה של 4.8%, על בסיס חישובי החברה Portfolio Visualizer. לשם ההשוואה, שוק המניות האמריקאי נתן בממוצע תשואה של 12% בשנה.

ממשלות וחברות מעבירות את האחריות לפנסיה בטוחה יותר ויותר ללקוחות, ובכך מגדילות את המשקל של החלטות ההשקעה שהן מקבלות באופן פרטי. לגרום לנשים להשקיע יותר במניות זה חשוב גם בגלל שתוחלת החיים שלהן ארוכה יותר, ולכן הן צריכות שהכסף שיש להן בקופת פנסיה יישאר לזמן רב יותר.

הסיבות להשקעות של נשים

ישנן כמה סיבות לכך שנשים הן משקיעות זהירות. ראשית, הן מרוויחות פחות כסף מגברים. רווחים משכר והפרשות לפנסיה עשויים להישחק כשנשים יוצאות משוק העבודה על מנת לגדל ילדים, מה שפוגע ביכולתן לשים כסף בצד למען עתידן.

נשים רבות מעדיפות לשמור על מה שיש להן ולא להסתכן בהשקעות בנכסים שהיו נותנים תשואה טובה יותר, ובכל אולי לפצות על פער השכר. נושא כללי יותר שיש לציין הוא שעם הגידול בהון, עולה המוכנות לקחת סיכונים פיננסיים, בשני המינים.

לתעשיית הפיננסים גם ישנה בעיה תדמיתית עם נשים כבר זמן רב. חלקן מסתייגות מהז'רגון של עולם ההשקעות; אחרות סולדות מהטון המתנשא שמתלווה לפעמים למוצרים פיננסיים שקהל היעד שלהם הוא נשים.

וורן באפט פעם אמר שחלק מסוד ההצלחה שלו בהשקעות באה מכך שהוא "מתחרה רק עם חצי מהאוכלוסייה". במציאות, מעט אנשים מפיקים מהסטטוס קוו הזה יתרון. נשים מפסידות חלק מהיתרונות של משחק בשוק המניות. מנהלי נכסים מפסידים את התעריפים הגבוהים יותר שהיו מגיעים לצד נכסים עם תשואה טובה יותר, לו היו הנשים משקיעות. רובין הוד זקוקה לנשים כדי לשמור על קצב עליית המשתמשים שלה, בתוך כך שחברת הסטארט-אפ מתכוננת להנפקה בבורסה.

כאשר נשים כבר נכנסות לשוק המניות, ההתנהגות שלהן כמשקיעות פעמים רבות מביאה להחזרים טובים. נשים נוטות לחשוב בטווח הארוך, לפזר סיכונים על ידי קניית קרנות מגוונות ולהוריד את עלויות הסחר בגלל שהן קונות ומוכרות פחות מגברים. הסוג הזה של הון יציב עשוי לאזן חלק מהתנודות הפרועות שראינו בשוק בשנה האחרונה.

נכון לרגע זה, חלקן של נשים בכלל הנכסים הפיננסיים בעולם מוערך ב־30% על ידי Credit Suisse, או 40% אם כוללים מקרקעין, תחום שנוטה להתחלק בערך שווה בשווה. המספרים האלה אמורים לגדול כשנשים יצטרפו לשוק העבודה במספרים גבוהים יותר ויקבלו משכורות גבוהות יותר. זה עשוי לתקן את המצב באופן אוטומטי, מכיוון שיהיה להן יותר כסף להשקיע ואיתו - המוכנות להשקיע בסיכון גבוה יותר. מילוי הצרכים הפיננסיים של נשים הולך להפוך לעסק תחרותי יותר ויותר בעתיד.

אך הסקטור הפיננסי צריך גם הוא לשחק תפקיד. רובין הוד מדברת הרבה על המשימה שלה לעשות "דמוקרטיזציה" בתעשייה, ובאמת גרמה ליותר נשים לסובב את הראש בכמה חודשים ממה שכמה בורסות עשו על פני שנים ארוכות. אבל כשנשים הן עדיין מיעוט גמור גם באפליקציות הזמינות ביותר, הדרך עוד ארוכה. דמוקרטיזציה של המערכת הפיננסית צריכה לכלול פנייה מוצלחת יותר ל־50% מהאוכלוסייה.