"התחום שלנו חם": מנכ"ל גילת לוויינים מנסה להסביר קפיצה של 250% במניה

"השוק רוחש וגועש", אומר עדי צפדיה, מנכ"ל החברה שמנייתה זינקה לאחרונה לרמות שבהן לא ביקרה זה עשור • "כבר הרבה זמן לא היה לנו כל-כך הרבה 'על השולחן'; אנחנו בהרבה מאוד תחומים, וגם אם אחד לא יצליח, השני בטח יצליח. יש המון מכרזים והזדמנויות"

עדי צפדיה, מנכ"ל גילת / צילום: גילת
עדי צפדיה, מנכ"ל גילת / צילום: גילת

כשעדי צפדיה נכנס לתפקיד מנכ"ל גילת לוויינים בחודש יולי שעבר, נראה היה שהחברה במשבר: התוצאות נפגעו מאוד בעקבות משבר הקורונה, וקומטק, שהייתה אמורה לרכוש אותה בכחצי מיליארד דולר, הראתה סימני חרטה.

העסקה בוטלה בסופו של דבר, והתוצאות הפיננסיות ב-2020 לא היו מלבבות (אם כי ברבעון האחרון נרשם שיפור משמעותי) - אך גילת נמצאת היום במצב שונה לגמרי, לפחות מבחינת שוק ההון. מאז תחילת 2021, מניית החברה זינקה ב-256% לרמות מחיר שבהן לא ביקרה מעל עשור, ושווי השוק שלה הגיע ל-1.2 מיליארד דולר.

גילת רשתות לוויין, בשליטת קרן פימי, מספקת פתרונות תקשורת לווייניים. המומנטום הנוכחי במניית החברה מגיע משילוב של סיבות - מצד אחד, שורה של חוזים שעליהם החברה דיווחה לאחרונה, ומצד שני - משקיעים פרטיים שנוהים אחר קרנות הגידור ARK של קאת'י ווד, הנחשבת לגורו השקעות בקרב חלקם.

גילת היא חלק מה-ETF ה"ישראלית" של ARK, והקרן הגדילה משמעותית את החזקותיה במניה לאחרונה. במקביל, דווח לאחרונה על כוונת ARK להקים ETF שתעקוב אחר מניות העוסקות בתחום החלל, ולפי הערכות אנליסטים גם גילת תהיה חלק ממנה.

כשנכנסת לתפקיד רגע לפני ההליך משפטי מול קומטק, חשבת שתגיעו לשווי של מעל מיליארד דולר תוך חודשים ספורים?
צפדיה: "אני פה בשביל לנהל את החברה ולהביא אותה לשיאים עסקיים וטכנולוגיים חדשים, ועל-ידי זה, להשיא ערך לבעלי המניות בטווח הקצר והארוך. אני לא יכול להתייחס למחיר הנוכחי של המניה, אבל אני מאמין מאוד גדול בגילת, ושמח שהשוק מתחיל להעריך את החברה. אם הייתי יודע לנתח מה קורה בבורסות, כנראה הייתי יושב עכשיו עם כוס משקה על החוף".

ובכל זאת, כניסה של משקיעים פרטיים דחפה את המניה כלפי מעלה?
"אני מניח שזה שילוב של גופי השקעות - אין לנו מידע כרגע על החזקות של גופים חדשים - ושל משקיעים אחרים, לפי המחזורים במניה".

ההליך המשפטי העיק על המניה

צפדיה מעדיף לא להתייחס לנושא המניה, אך מציין שהוא שמח על כל קרן שמשקיעה בגילת ועל כך שמחזורי המסחר עולים - עדות לאמון המשקיעים. להערכתו, ייתכן גם שהזינוק נובע מכך שקודם לכן ההליך המשפטי העיק על המניה. ההליך הסתיים כאמור בביטול העסקה ובתשלום של 70 מיליון דולר שגילת קיבלה מקומטק.

צפדיה מזכיר גם את נושא ה-SPAC - חברות ללא פעילות שמגייסות כסף בשוק ההון במטרה למזג לתוכן פעילות; סטארט-אפים רבים מתחומים שמשיקים לגילת זוכים לחיזור מצד הספאקים, ולדבריו, "השוק רוחש וגועש, והמשקיעים רואים שהתחום חם. גם לגילת, הרבה זמן לא היה כל-כך הרבה 'על השולחן'. אנחנו בהרבה מאוד תחומים, וגם אם אחד לא יצליח, השני בטח יצליח. יש המון מכרזים והזדמנויות".

איפה נמצאים השווקים שאתם פועלים בהם כיום?
"גילת זו חברה מצוינת שנמצאת בחזית הטכנולוגיה. הקורונה פגעה בחלק ממנועי הצמיחה שלנו, בעיקר הקישוריות בטיסה (In Flight Connectivity - חיבור WiFi לטסים במטוסים). אנחנו רואים שיפור מאוד משמעותי כמעט בכל התחומים האחרים, ואין לנו ספק שגם התחום הזה יפרוץ חזרה בשיא העוצמה, אבל קשה לשים את האצבע מתי זה יקרה.

"לאנשים בתעשייה ברור שבעוד 3-4 שנים המטוסים שיהיו מחוברים לאינטרנט לווייני יהיו בסדרי גודל יותר גדולים מהיום - פי 3-10 לפי התחזיות. לכן, ברור לי שהפוטנציאל לגילת עצום.

"המודמים העיקריים שנתנו עד עכשיו הם 200 מגביט לשנייה, יש כבר מודם של 400 ויתחילו לעבור אליו. אנחנו משקיעים גם המון בסין - יש לנו מודם אחד לייב במטוס בסין, ויותקנו עוד בחודשים הקרובים.

"לגבי תחום ה-cellular-backhaul, זה תחום שנמצא מאוד במיינסטרים עכשיו. גילת היא המובילה בבקהול הלווייני בדור ה-4 - עם נתח של מעל 80% מהדור הרביעי ושל מעל 40% מהשוק הכללי. יש לנו גם הוכחת היתכנות טכנולוגית בדור ה-5. הדור ה-5 יוטמע בערים מרכזיות, ואחר כך יגיע לפרברים ולאזורים המרוחקים, אבל כבר בשלב הראשון שלו הוא ימשוך המון השקעות והרחבות של הדור ה-4, בשל דרישות הרגולטורים.

"שוק הציוד לבקהול לווייני לא גדול היום - שוק הציוד הוא מעל 100 מיליון דולר ושוק השירותים כולל הקפסיטי הלווייני הוא קרוב ל-1.5 מיליארד דולר, אבל שוק הציוד אמור לגדול ל-200-250 מיליון דולר תוך שנתיים שלוש, ושוק השירותים למיליארדי דולרים תוך עשר שנים. זה פוטנציאל צמיחה עצום לגילת, עם רווחיות גבוהה יותר מהסטנדרטית. נכנסנו לאחרונה גם לשוק הימי, ומינינו מנהל לפעילות הביטחונית. הפייפליין בתחום הזה, ובכלל - גדל מאוד".

כל אלה מנועי צמיחה לשנים הבאות; מה לגבי 2021?
"נכון להיום, רב הנסתר על הגלוי, מכיוון שנפגענו מאוד חזק בקורונה, אף אחד לא יודע מתי שוק הקישוריות בטיסות יחזור ויש יותר מדי נעלמים. לכן מצאנו לנכון לא לתת תחזית לשוק. אנחנו כן רואים שיפור מרבעון לרבעון וצופים שהחצי השני של השנה יהיה משמעותית יותר חזק, גם כי זה תמיד ככה, וגם כי אנחנו מעריכים שתחום התעופה יתחיל לחזור לעצמו. בסך הכול, נראה שהכול מתחיל ללכת לכיוון הנכון".

"אני לא מחפש למכור את גילת"

אחרי שנכוויתם מהעסקה שבוטלה, מה צפוי בתחום המיזוגים והרכישות?
"מה שהיה עם קומטק כבר נכתב בעיתונות בהרחבה. אני פה כדי לנהל חברה עצמאית לטובת העלאת הערך למשקיעים. אני לא מחפש למכור את גילת: זו חברה ציבורית שכבר כמעט 35 שנה בשוק ומעל 25 שנה נסחרת. אם תהיה הצעה, תמיד נשקול בכובד ראש - כרגע זה לא רלוונטי".

ורכישות שבהן אתם הצד הרוכש?
"המון שנים גילת לא עשתה רכישות, וזה מתחיל לעניין אותנו לתמוך בצמיחה ולהגדיל אותה בצורה לא אורגנית, בתחומים שהם בליבה שלנו. יש לנו צוותים פנימיים שתפקידם לסקור את החברות ואת הסטארט-אפים. אין משהו קונקרטי ולא החלטנו על תחום ספציפי, אבל אנחנו סורקים את ההזדמנויות. יש לנו המזומן, גמרנו את השנה עם מעל 100 מיליון דולר ואמנם חילקנו דיבידנד, אבל הכמות עדיין נכבדה. יש לנו גם בניינים בבעלותנו בפתח תקווה".

בניגוד לחברות טכנולוגיה אחרות, לא ניצלתם את ההזדמנות לבצע הנפקות מניות או אג"ח להמרה.
"אני לא פוסל את זה על הסף. נכון לכרגע, יש לנו מזומנים, ואם תהיה רכישה יש בעלי מניות שיתמכו ואנחנו גם יודעים לגייס כסף. אנחנו עובדים לפי הצרכים".

בד בבד פרסמה גילת את דוחות הרבעון הרביעי. ההכנסות בו ירדו ב-46% מהרבעון המקביל, אך עלו ב-14% מהרבעון הקודם, ל-42.6 מיליון דולר. ב-2020 ההכנסות היו 166 מיליון דולר, ירידה של 37% מ-2019.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), הרווח של גילת זינק ב-160% ברבעון בזכות הפיצוי שקיבלה מקומטק על ביטול העסקה, והסתכם ב-62.4 מיליון דולר, ובשנה כולה הוא היה 34.9 מיליון דולר. בנטרולו, החברה סיימה את הרבעון עם הפסד נקי Non-GAAP של 1.9 מיליון דולר ורשמה הפסד שנתי של 16.4 מיליון דולר. בחברה מצפים לתוצאות טובות משמעותית ב-2021, אך לא מספקים תחזית מספרית.

לצד הדוחות הודיע יו"ר גילת, דב בהרב (לשעבר מנכ"ל אמדוקס), על פרישתו לאחר שבע שנים. בהרב אמר: "אני מסכם את תקופת כהונתי בגאווה רבה ובתחושת סיפוק. במהלך שבע השנים האחרונות הגיעה החברה להישגים טכנולוגיים ועסקיים יוצאים מגדר הרגיל, והיא נמצאת כיום במצב מצוין לניצול ההזדמנויות הגדולות שאנו רואים כיום בשוק".

לדברי צפדיה, "דב הוא בחור משכמו ומעלה, עם הרבה ידע וניסיון. הוא החליט שהוא רוצה לצאת לפנסיה. למדתי ממנו הרבה, אני שמח על האמון שנתן בי גם בבחירה כסמנכ"ל כספים (תפקידו הקודם של צפדיה בחברה, ש'ח'ו) וגם כמנכ"ל, ומאחל לו שייהנה מכל רגע פנוי".