מתריע מפני האסון הבא ועוקץ את אלון מאסק: הצצה לספר החדש של ביל גייטס

הוא מחזיק בבעלותו בתים גדולים ומתנייד במטוסים פרטיים, אך זה לא מפריע לביל גייטס להזהיר את מנהיגי העולם מפני אסון אקלימי שיהיה חמור יותר ממשבר הקורונה • עכשיו מפרסם מייסד מיקרוסופט ספר חדש, מספר על השינויים שעשה ועוקץ את מייסד טסלה, אלון מאסק

ביל גייטס / צילום:Shannon Stapleton, רויטרס
ביל גייטס / צילום:Shannon Stapleton, רויטרס

ביל גייטס, מהאנשים העשירים בעולם, רוצה לעשות למשבר האקלים את מה שלא הצליח לעשות בזמן כדי למנוע את משבר הקורונה. זאת לאחר שבמשך שנים התריע מפני סכנת התפרצות של מחלות פנדמיות, וטען כי יש צורך להיערך להתמודדות איתן.

כעת, בספר חדש בשם "כיצד להימנע מאסון אקלימי, הפתרונות שיש לנו ופריצת הדרך שאנחנו זקוקים לה", מבקש מייסד מיקרוסופט מהאנושות לעצור את כדור השלג לפני שיהיה מאוחר מדי.

הספר של גייטס, "כיצד להימנע מאסון אקלימי"
 הספר של גייטס, "כיצד להימנע מאסון אקלימי"

בשנים האחרונות מרבה גייטס לעסוק בנושא משבר האקלים. בשנה האחרונה הוא אף הזהיר את מנהיגי העולם מפני אסון שעשוי להיות חמור יותר ממשבר הקורונה. "עלות שינויי האקלים עשויה להיות כאחוז מהתמ"ג האמריקאי בשנה, החל משנת 2030", אמר באוגוסט האחרון, וקרא למנהיגים לפעול כדי למנוע את התוצאה הגרועה ביותר האפשרית, שתעלה בחיי אדם וסבל רב.

גייטס איננו אדם מן השורה. הוא נמנה על השכבה הסוציואקונומית הנושאת במרבית האחריות לנזקי משבר האקלים. לפי מחקר של קרן הצדקה אוקספם, 10% מהאנשים העשירים ביותר מייצרים מחצית מפליטות הדלקים המאובנים על בסיס צריכתם האישית, בעוד ש-50% מהעניים ביותר - שהם הראשונים לסבול מתוצאות המשבר האקלימי - תורמים רק 10% מהפליטות. גייטס עצמו משתמש במטוס פרטי, גר בבית רחב ידיים ומתנייד במכונית פרטית. הוא לא נמנע מ"מנעמי החיים", ומכיר בכך.

"אני מודע לכך שאני שליח לא מושלם בנוגע לשינויי אקלים. בעולם לא בדיוק חסרים גברים עשירים עם רעיונות גדולים לגבי מה שאנשים אחרים צריכים לעשות, או שחושבים שטכנולוגיה יכולה לפתור כל בעיה", כותב גייטס, שהונו מוערך ביותר מ-135 מיליארד דולר.

"נכון שטביעת הרגל הפחמנית שלי גבוהה באופן אבסורדי. אני הבעלים של בתים גדולים וטס במטוסים פרטיים - למעשה, לקחתי אחד לפריז לוועידת האקלים - אז מי אני שארצה מישהו על הסביבה?", כתב גייטס בספרו. לדבריו, תחושת האשם שלו סביב כמות פליטות הפחמן הגבוהות שלהן הוא אחראי גרמה לו להיות מודע יותר לצורך לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית שלו.

אם נפתור את משבר האקלים זה יהיה "הדבר המדהים ביותר שהאנושות עשתה אי פעם", אומר גייטס. מקורות אנרגיה מתחדשת בסקטור האנרגיה מהווים פתרון רק לכ-30% מסך הפליטות, הוא מזכיר, בעוד שהאנושות נדרשת לקיצוץ של 70% נוספים במערכות שונות דוגמת תחבורה, בנייה וזיהום מסקטורים שונים.

מסיט את ההשקעות

גייטס מספר על הניסיון שלו להיפטר מהשקעות ישירות ועקיפות בדלקים מאובנים, למרות שבעבר חשב שמדובר בצעד חסר חשיבות, ולמרות שגם היום הוא סבור כי מדובר בפעילות בעלת אימפקט כמעט אפסי - כיוון שהבעיה המרכזית נוגעת למציאת מקור אנרגיה נייטרלי פחמנית. ההחלטה להפסיק בכל זאת את ההשקעות האלה התקבלה אצלו מסיבות מוסריות.

"איני רוצה להרוויח כשמחיר המניות האלה עולה, משום שאנחנו לא מפתחים חלופות נקיות מפחמן. ארגיש רע אם ארוויח מהעיכוב בצמצום הפליטות לאפס", אמר גייטס. עם זאת, הוא מתאר את המעבר כמשימה קשה - גם אם לא ישקיע באופן ישיר בחברות המאובנים, לא קל להתחמק מהשקעה בחברות מזהמות אחרות. בעוד שהוא מנסה לדלל ככל הניתן את השקעותיו בדלקים מאובנים, הוא ממשיך להשקיע בחברות המבוססות על ענף המאובנים, כמו למשל סיגנצ'ר אביאיישן, שמפעילה נמלי תעופה של מטוסים פרטיים.

מדוע החליט גייטס לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית שלו, ולא להסתפק בהשקעות? "צמצום טביעת הרגל הפחמנית שלי הוא המינימום שניתן לצפות ממישהו בתפקיד שלי שדואג לשינוי האקלים וקורא בפומבי לפעולה", הוא אומר. בנוסף לתהליך להפסקת השקעותיו בדלקים מאובנים בשנה החולפת, הוא החל להשתמש בדלק סילוני בר קיימא עבור המטוס שלו, שיקזז את פליטות התעופה של משפחתו במהלך 2021. מדובר בדלק שמופק מחומרים דוגמת שמנים צמחיים ופסולת עירונית וחקלאית.

לגבי פליטות שאינן תעופתיות, כותב גייטס כי הוא "מקזז פליטות באמצעות חברה שמפעילה מתקן שמסיר פחמן דו חמצני מהאוויר". נזכיר כי טכנולוגיות ליניקת פחמן מהאוויר נמצאות בשלביהן הראשונים, והן שנויות במחלוקת מבחינת היכולות שלהן. גם רעיון קיזוז הפליטות - שלפיו אדם מסוים יכול להמשיך לזהם, אך להשקיע במקביל באנרגיה מתחדשת או בנטיעת עצים ופעולות סביבתיות אחרות - מצוי תחת ביקורת בעולם.

אגב, לפי בלומברג, נכון ל-2019 היו בקרן ביל ומלינדה גייטס החזקות של דלקים מאובנים בהיקף של 40 מיליארד דולר. מתוך זה, כ-1.2 מיליארד דולר הושקעו בקרנות נאמנות שאולי מחזיקות באופן עקיף כמה מניות בחברות דלקי מאובנים. עם זאת, קשה לדעת כמה מהונו האישי של גייטס אינו חשוף להשקעות בדלקים מאובנים.

להגיע לאפס פליטות

גייטס עשוי להיות האדם העשיר ביותר שניסה להתנער לחלוטין מתעשיות המפיקות דלקים מבטן האדמה, ומובילות לפגיעה אקלימית ואקולוגית משמעותית. כדי לא להסתפק רק בצעד שאותו הוא רואה כסימבולי, הוא החליט להשקיע בחברות שמפתחות או מדרבנות שימוש באנרגיה נקייה ובפתרונות ללכידת פחמן מהאוויר.

כך, למשל, בשנת 2015 הוא הוביל את הקמת קרן ההון סיכון Breakthrough Energy , המשקיעה בטכנולוגיית חדשנות אקלים "שתוביל את העולם לפליטת אפס נטו". כלומר, מצב שבו לא נוספות פליטות חדשות לאטמוספירה, שכן אלו הנפלטות - נספגות במנגנונים שונים הסופחים פליטות, דוגמת עצים. "השקעתי יותר ממיליארד דולר בגישות שאני מקווה שיעזרו לעולם להגיע לאפס פליטות", כותב גייטס בספרו.

בבליץ ראיונות שהוא מקיים בכלי התקשורת בעולם בימים האחרונים, מדבר גייטס על חייו האישיים, הונו, פוליטיקה ומיליארדר אחר, פופולרי למדי, שאף הוא מדבר מעת לעת על משבר האקלים - אלון מאסק. רק לאחרונה הציע מייסד טסלה פרס כספי של 100 מיליון דולר למי שיציג בפניו טכנולוגיה מיטבית ללכידת פחמן מהאוויר. הוא זקוק לטכנולוגיה הזו כדי לסלק מהאוויר את הפליטות הרבות וההרסניות שגורמים הטילים שהוא מנסה לשגר לחלל.

"שלא כמו אלון מאסק, אני לא טיפוס של מאדים", אמר גייטס בפודקאסט SWAY שבו השתתף. "מה שאלון עשה עם טסלה זו אחת התרומות הגדולות ביותר לשינוי האקלים, ולזלזל בו זה לא רעיון טוב, אך אני לא חושב שטילים הם הפתרון. כדי להימנע מאסון האקלים, אנחנו צריכים להתמקד בבעיות הגדולות יותר של שינויי האקלים, כאן בכדור הארץ". גם אם לא ישקיע במשבר האקלים, גייטס ציין כי הוא מעדיף להשקיע את כספו בחיסונים נגד חצבת ולהציל חיים, על פני מסע לחלל.

להשבעת הנשיא ג'ו ביידן בחודש שעבר הייתה השפעה רבה על השקפתו וספרו של גייטס. כך, טיוטה קודמת של הספר כללה צעדים לקדנציה שנייה של דונלד טראמפ, אך בנובמבר, לאחר הבחירות, הוא ערך את החלקים הללו מחדש. כהונה נוספת של טראמפ, אומר גייטס, הייתה משאירה אותנו "כשאנחנו עוצרים את נשימתנו במשך ארבע שנים ומנסים שלא להכחיל".