הטירוף של גיימסטופ שלח את קרנות הסל לרכבת הרים

קרן הסל הקמעונאית של חברת סטייט סטריט עלתה עד כה ב־23% השנה

חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock
חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock

טירוף גיימסטופ זלג לקרן פופולרית הנסחרת בבורסה, וגרם לשיגעון של WallStreetBets לגלוש מעבר לכמה מניות החביבות על הסוחרים הגולשים ברשתות חברתיות.

הקרן, SPDR S&P Retail ETF של חברת סטייט סטריט (State Street), נוצרה בשנת 2006 על מנת לתת למשקיעים חשיפה לחברות המחזיקות חנויות בקניונים. מניות הקרן עלו ב־23% השנה, הרבה מעבר לעלייה של 4% במדד S&P 500, למרות התחזיות הבעייתיות לתחום המכירות הקמעונאיות בחנויות שאינן חנויות רשת. הסיבה לעלייה היא המשקיעים שנאספו בפלטפורמות רשתות חברתיות כמו העמוד WallStreetBets ברדיט, שההתלהבות שלהם הפכה השקעה בקרן הסל המשעממת בימים כתיקונם למרגשת יותר מנסיעה ברכבת הרים.

ב־27 בינואר עלתה גיימסטופ ב־135%, בעקבות אירועים כמו הציוץ "Gamestonk" מאת מנכ"ל טסלה אילון מאסק, חביב המשקיעים היומיים. קרן הסל של סטייט סטריט זינקה באותו יום ב־42%. יום למחרת, צנחו מניות גיימסטופ ב־44% והקרן, המוכרת בראשי התיבות שלה XRT, צנחה ב־9%.

ב־28 בינואר, הקרן סבלה מהוצאת ההון הגדולה ביותר במשך יותר מעשור, כך על פי נתוני FactSet. שלושה רבעים מהכסף בקרן יצאו מתוכה, פדייה של סך של 506 מיליון דולר, שהונעה בחלקה על ידי מה שאנליסטים תיארו כבהלה של משקיעים להנזיל את הקרן - שמחירה לעתים נסחר בהנחות גדולות - כדי שיוכלו לרכוש את מניות גיימסטופ שהניעו את העלייה.

הגרף בזיגזג קיצוני מדגיש עד כמה ההתלהבות לגבי מניות פייבוריטיות ב־WallStreetBets כמו גיימסטופ מהדהדת ומשפיעה על מחירי השקעות אחרות, במקרה זה מחיר מניות של קרן סל שבאופן טיפוסי מועדפת על משקיעים המבקשים לגוון את ההשקעות שלהם תוך שליטה על מידת החשיפה לתחומי תעשייה מסוימים. מניות גיימסטופ, שכבר זמן רב איבדו את משיכתן בעולם הנשלט בידי אמזון וקוסטקו (Costco), היו אחראיות בשלב מסוים השנה ל־20% מהסל בקרן של סטייט סטריט.

נסיעת רכבת ההרים שחוותה הקרן "אינה משהו שאתה רואה, בעצם, לעולם", אמר קומסון סילפצ'אי, סגן נשיא למחקר ואסטרטגיית השקעות ב־Sage Advisory. סילפצ'אי אמר שהחברה רכשה מניות של קרן הסל בשנה שעברה כדרך להשקיע בצמיחה בסחר מקוון ומכרה אותן בחודש שעבר ברווח. הוא אמר שהחברה עדיין מבקשת להשקיע בשיקום הכלכלה המחזורית, אבל לא ישתמש בקרן הזו למטרה זו.

מנקודת מבט של השווקים, הקשר בין מניות גיימסטופ לקרן הסל של סטייט סטריט הוא מאפיין ולא תקלה. קרנות סל הן אוספים של ניירות ערך, כמו קרנות הדדיות, שניתן לבצע בהן פעולות קנייה ומכירה באותו יום בבורסות. הרישום שלהן בבורסה יוצר קשר בין מחיר מניות הקרן למחיר ניירות הערך המרכיבים אותן, ניירות ערך שסוחרים מנוסים, בעיקר אלה המוגדרים משתתפים מורשים, חברות ניהול תיקים שמנפיקי הקרן מרשים להן לסחור במניותיה - יכולים לנצל במהירות להפקת רווח אם השוק מתחיל להשתולל. זה מה שקרה בסוף ינואר בקרן הסל של המסחר הקמעונאי.

כך פועלת קרן סל: משקיעים יכולים לקנות ולמכור מניות של קרן סל כל עוד השוק פתוח. מנפיקי הקרן, למשל סטייט סטריט, מסתמכים על המשתתפים המורשים לניהול מלאי מניות הקרן ושמירה על מחיר התואם את השווי נטו של הנכסים בקרן, או הסכום של השווי המשוקלל של המניות המרכיבות את הסל.

כשמחיר המניה של קרן הסל עובר את נטו ערך הנכסים, משתתפים מורשים יוצרים עוד מניות על ידי מכירת סל של ניירות הערך בבסיס הקרן לסטייט סטריט בתמורה לבלוק של מניות של הקרן - לרוב עשרת אלפים או יותר - שהחברות האלה אחר כך יכולות למכור בבורסה. כשהמניות נסחרות בהנחה לעומת הערך הבסיסי של הקרן, החברות האלה יכולות לקנות מניות של הקרן בשוק המניות ולהחזיר חלק מהן לסטייט סטריט בתמורה למניות שנשארות בידי הקרן, וכך הן מחזירות את נטו שווי הנכסים להתאמה עם מחיר מניה של הקרן.

בסטייט סטריט אמרו ש־43 חברות פועלות כמשתתפות מורשות במשפחת קרנות הסל העיקרית שלה, כולל XRT. בין החברות Citadel Securities, Barclays Capital, גולדמן סאקס וסיטיגרופ, כך כתוב במסמכים רשמיים של סטייט סטריט.

באופן כללי, XRT נסחרת בטווח של עד 0.03% מנטו שווי הנכסים, כך לפי נתונים של FactSet. אבל ב־28 בינואר, קרן הסל נסחרה בהנחה של 3.1% בדיוק לאחר פתיחת השוק, כשהמסחר במניות גיימסטופ נחסם בבורסה בניו יורק, כך עולה מנתוני FactSet. מניית XRT נסחרה בהנחה לעומת נטו שווי הנכסים במשך רוב יום המסחר, והפערים התרחבו בעת שהיו חסימות על הסחר במניות גיימסטופ.

"גיימסטופ הפכה לבעלת משקל כה רב בקרן הסל שהיא יצרה ניתוק בין ערך הקרן וסל המניות שמרכיב אותו", אמר מוהיט בג'ג', מנהל פתרונות מסחר בקרנות סל ב־WallachBeth Capital.

נפח המסחר במניות XRT באותו יום היה גבוה פי עשרה מהרמה הממוצעת, על פי FactSet. משתתפים מורשים לבסוף השיגו כ־370 אלף מניות של גיימסטופ דרך פדיית מניות XRT, כך אמר מאט ברטוליני, ראש מחקר SPDR Americas בסטייט סטריט.

ההשפעה המוגזמת של גיימסטופ על הקרן שיקפה באופן חלקי את הראלי האדיר של המניה ובאופן חלקי את מנהג הקרן לתת משקל שווה לחברות במדדים שהיא עוקבת אחריהם - שלא כמו מדדים כמו S&P 500, שם משקל החברות משקף את ערכן בשוק. מי שקונה מניות של קרן סל קמעונאית, לעומת זאת, לרוב מקבל בערך אותה כמות של מניות אמזון ומניות גיימסטופ, למרות הפער בשווי השוק ביניהן.

למרות שנראה שהטירוף של גיימסטופ שכך לעת עתה, יש מניות אחרות בסל של XRT שהן פייבוריטיות של הגולשים ב־WallStreetBets.

דוגמה אחת היא Magnite, חברת טכנולוגיית פרסום ששווי מנייתה עלה פי ארבע בשלושה החודשים האחרונים ומהווה כרגע את האחזקה השנייה בערכה ב־XRT לעומת גיימסטופ. כמה מהגולשים ב־WallStreetBets החלו לחבב את המניה לפני כמה חודשים, ומביעים זאת עם הרקטה המוכרת שהאמוג'י שלה מרמז על שליחת המניה "לירח".

"עדיין לא מאוחר להיכנס. למעשה, עדיין מוקדם. זה הולך להמשיך לרוץ", כתב משתמש אחד בפוסט על Magnite בסוף דצמבר. מאז, מחיר המניה הכפיל עצמו.