זאפה | בלעדי

כבר לא לבד בזאפה: מה עומד מאחורי העסקה שמסעירה את ענף ההופעות והכרטיסים

זאפה הקימה חברה משותפת עם ענקית הכרטיסים איוונטים, שקיבלה שיעבוד למניות זאפה וזאפה כרטיסים

מועדון זאפה תל אביב / צילום: תמר מצפי
מועדון זאפה תל אביב / צילום: תמר מצפי

זה תקופה ארוכה שפעילות ההופעות בישראל משותקת על רקע המגבלות שהטילה הממשלה במסגרת המאבק במגפת הקורונה בישראל. השבוע הוסרו לראשונה חלק מהמגבלות על פעילות הענף עם ההחלטה לאפשר הופעות ל-300 איש תחת מגבלות על מכירה של מזון ומשקאות.

ההופעה הגדולה הראשונה בתחום המוזיקה מאז הוקל הסגר היא הופעה של הזמר אביב גפן במועדון זאפה הרצליה שתוכננה ליום שני בערב. יתר המתחמים של הקבוצה צפויים להיפתח בהמשך.

אלא שבשבועות האחרונים עסקה מסתורית מסעירה את ענף ההופעות והכרטיסים. היא קשורה לחברת זאפה הישראלית, ולענקית הכרטיסים הגרמנית איוונטים (Eventim CTS) אשר לה פעילות בישראל.

במקביל לדיווחים על פתיחה של הענף, פורסמו בימים האחרונים דיווחים בתקשורת הישראלית על כך שקבוצת המועדונים הישראלית זאפה שבבעלות גולן עינת חתמה על שיתוף-פעולה יחד עם ענקית הכרטיסים הגרמנית איוונטים. לפי דיווח שמסרה חברת איוונטים הציבורית לבורסה בגרמניה עולה כי מדובר בשיתוף-פעולה אשר יקנה לקבוצת זאפה גישה לטכנולוגיה ולאמצעי שיווק מתקדמים שאמורים לשכלל את פעילותה. ההודעה הזו לא פרטה את טיב השותפות והעסקה בין הצדדים. 

גולן עינת, בעלי זאפה / צילום: אביב חופי
 גולן עינת, בעלי זאפה / צילום: אביב חופי

חברה משותפת בשליטת איוונטים

ואולם, מבדיקת גלובס עולה כי שיתוף-הפעולה הזה כולל למעשה הקמה של חברה משותפת בשליטת איוונטים, לתוכה מועברת כל הפעילות של חברת הכרטיסים של זאפה (זאפה כרטיסים), וכי כי בגינה ניתן לאיוונטים שיעבוד למניות של זאפה, ושל החברה הבת זאפה כרטיסים.

השיעבוד, כך לפי רשם החברות, כולל כאמור שיעבוד גם לחברת הכרטיסים, שנחשבת לפי הערכות בענף לחברה הרווחית ביותר של זאפה ולזרוע המרכזית שלה, והוא כולל שיעבוד גם לחברה האם שמחזיקה בה - חברת זאפה.

מהעדכון ברשם החברות עולה כי העסקה הזו התרחשה כבר בסוף דצמבר 2020, וכי מדובר ב"שיעבוד קבוע מדרגה ראשונה לטובת המלווה" על כ-2,000 מניות בערך נקוב של שקל למניה, כשמניות מהוות כ-20% ממניותיה של הלווה. השיעבוד חל גם על כל הדיבידנדים והחלוקות שיוענקו או ישולמו ביחס למניות.

בנוסף לשיעבוד הזה, ב-31 בדצמבר 2020 נרשם שיעבוד נוסף, גם הוא קבוע מדרגה ראשונה לטובת המלווה והחברה, לכל הזכויות לרבות מוניטין בסימן זאפה (ZAPPA), לחברת איוונטים ישראל, ולחברה המשותפת שהקימו השתיים - איוונטים ניו קו.

תביעות על אי החזרים ללקוחות בקורונה

מדובר בעסקה שמושכת תשומת לב רבה בענף ההופעות, בעיקר על רקע ההשבתה הממושכת של פעילות הענף על רקע הסגרים הממושכים במהלך השנה החולפת. נגד חברות שונות בתחום, ביניהן גם זאפה עצמה, הוגשו באופן נפרד תביעות ייצוגיות אשר טוענות כי לא החזירו כסף ללקוחות על הופעות שבוטלו בשל הקורונה.

גורמים המעורים בפרטי העסקה מעריכים כי המשמעות שלה עשויה לכלול הזרמת כספים מצידה של איוונטים הגרמנית לתוך הפעילות של איוונטים הישראלית, שעתה מחזיקה בשליטה גם בפעילות הכרטיסים של זאפה. לצד זאת, אותם גורמים טענו בשיחה עם גלובס כי "לא מדובר בהלוואה או ברכישת מניות" כשהם טוענים כי בשותפות הזו "איוונטים הופכת לקבלן ביצוע שגובה את העמלות".

בענף מעריכים כי זאפה מוכרת כמיליון כרטיסים בשנה, מתוכם רובם המכריע נמכרו באמצעות חברת הכרטיסים של הזאפה, וכי מחזור המכירות השנתי שלה מוערך בכ-250 מיליון שקל, מתוכם כ-170 מיליון שקל במכירות של כרטיסים.

זו אינה העסקה הראשונה שנקשרה למועדוני זאפה בתקופה האחרונה. בתחילת החודש דווח בעיתון דה מרקר כי צחי נחמיאס, בעל השליטה בחברת מגה אור, "בודק אפשרות להיכנס כשותף בחברת המועדונים זאפה" וכי אף ניתנה לו אופציה לרכישת 15% מהחברה, כשלפי הדיווח נחמיאס אף ביצע בדיקת נאותות לזאפה וכבר התכוון להיכנס כשותף, אולם החליט להשהות את השלמת העסקה כשהחל משבר הקורונה. 

מזאפה לא נמסרה תגובה.