להיעלם מהתקשורת ולצמוח בסקרים: מה עומד מאחורי הקמפיין של יאיר לפיד

הניהול התקשורתי של קמפיין יש עתיד שונה לחלוטין מזה שהתרגלנו אליו במערכות הקודמות • נדמה כי הפעם הרעיון הוא להעלים את היו"ר יאיר לפיד ככל האפשר, וכך לגרום לציבור להתרכז בעיקר בעובדה אחת: הוא עמד במילתו ולא ישב עם נתניהו אחרי הבחירות האחרונות • אם לשפוט לפי הסקרים, לפחות בינתיים זה משתלם

יאיר לפיד, יו"ר מפלגת יש עתיד / צילום: אורון בן חקון
יאיר לפיד, יו"ר מפלגת יש עתיד / צילום: אורון בן חקון

יאיר לפיד שעולה וצומח בסקרים העכשוויים לקראת בחירות 2021 עושה זאת, לכאורה, ללא קמפיין בחירות בכלל. נהיגה ברחבי המדינה לא תחשוף אותנו לשלטי חוצות של יאיר לפיד, של מפלגתו יש עתיד או חברי וחברות מפלגתו. לפיד ממעט להתראיין בערוצי החדשות המרכזיים ו\או בעיתונות וכך גם חברי וחברות הכנסת מטעם מפלגתו.

נדמה שהקמפיין מכיל רק נקודה כתומה מוזרה שעלתה יום אחד בחשבון הטוויטר של לפיד, של יש עתיד, של כל חברי הכנסת של המפלגה והמועמדים.ות מטעמה והחלה לצוץ גם בקרב מצביעי המפלגה העתידיים באותה רשת חברתית החביבה בעיקר על פוליטיקאים.ות, אנשי ונשות תקשורת וחובבי הז'אנר.

בהתחלה התגובות היו מגחיכות, אחר כך הוסבר שזוהי נקודת אור שמשית המבשרת שחר של יום חדש ולאט לאט התופעה התנרמלה עד לכדי תחושה שאנשי העיגול הכתום הם חברי כת מגניבה שממש מתחשק להצטרף אליה.

קמפיין בשני עולמות מקבילים

אז איזה מין קמפיין מנהל יאיר לפיד? יש לשער שהקמפיין הוא קמפיין שפועל בשני מישורים. המישור האחד הסמוי הוא מפגשים המוניים בזום, עבודת שטח סיזיפית שבה לפיד מצטיין ושגם הפכה אותו להפתעת הבחירות של 2013.

בבחירות אלו זכה ל-19 מנדטים, ייסד את ברית האחים עם בנט, הסתכסך לנצח (או שלא) עם החרדים, העליב את ה"זועביז" והכריז על עצמו כמנצח הבחירות הבאות. בעקבות שרשרת הפעולות הללו ואחרות הפך לפיד את עצמו לדמות תקשורתית ופוליטית מעט פאתטית המסומנת כ"דוש" ו"סאחי", אם להשתמש בטרמינולוגיה עכשווית, כפי שמצטיירת אף דמותו ב"ארץ נהדרת" אשר מהותה מסתכמת בלומר "שששלום לכםםם".

נראה שהתמסד מעין קונצנזוס שלפיד אינו מתאים להיות ראש ממשלה. נדמה גם שהקונצנזוס הזה רווח גם היום בציבור בישראל. אבל יש תחושה, במיוחד בשבועות האחרונים, שמשהו משתנה בתפיסה הזו. יש עתיד צומחת בסקרים ללא קמפיין ברור.

למרות ששיעורי התמיכה בלפיד לראשות הממשלה נשארים בסביבות ה37% התאמה מול 55% התאמה לנתניהו, הרי שהמפלגה מתקרבת ל-20 מנדטים בסקרים. מכאן עולה שאלה מעניינת - כיצד מתרחש הפלא של התחזקותה של יש עתיד בסקרים ללא קמפיין נראה לעין ועם תפיסה שלפיד אינו מתאים להיות ראש ממשלה.

ובכן, נדמה שהמישור השני שבו פועל לפיד, ויש לשער שעניין זה הונדס עם מיטב יועצי התקשורת האמריקאיים, הוא מישור האין קמפיין או מה שאני מכנה "הקמפיין להעלמת יאיר לפיד".

מאחר שאחוזי התמיכה בו לראשות הממשלה לא עולים ומאחר שהפרסונה הלפידית אינה עוברת טוב מסך, כפי שהסתבר בשנים האחרונות, נדמה כי הרעיון העומד מאחורי הקמפיין הוא להעלים את לפיד ככל האפשר מאמצעי התקשורת (למרות שאני חייבת לציין שבהופעותיו האחרונות - לדוגמה אצל אופירה וברקו - הוא השתפר פלאים).

ההבטחה שמשחקת לידיו של לפיד

הציבור שלעיתים מתעצבן מהפרסונה הזו שוכח את עצביו וזוכר רק דבר חשוב אחד - יש עתיד לא שיקרה לבוחריה ולפיד לא ישב עם נתניהו אחרי הבחירות האחרונות. כמו כן, לפיד לא מתלכלך, לא מצהיר על עצמו כראש הממשלה הבא, הצהרה שהייתה מגחיכה אותו.

יאיר לפיד עושה קמפיין שקט, ובתוך הרעש הבלתי נפסק של המערכת הפוליטית, הכאוס של הקורונה, הררי הרפש והשנאה ההדדיים מוצאים את עצמם המצביעים והמצביעות המתלבטים הוגים באפשרות להצביע ליש עתיד כבררת מחדל.

בין היתר בגלל שלפיד הנעלם אינו מעצבן כרגע אף אחד, הוא מספק שקט, הפרסונה שלו נשכחת וליד שמו בטוויטר מנצנץ עיגול כתום של תקווה.

יאיר לפיד מנהל קמפיין גאוני שמהותו היא שקט והיעלמות - ייתכן שקמפיין זה יגרום ליש עתיד להמריא מעבר ל-20 מנדטים ב-23 במרץ. האם זה יביא את יאיר לפיד לראשות הממשלה - זה כבר לא בטוח.

הכותבת היא ראשת המסלול לתקשורת ומדיה במכללה האקדמית תל אביב יפו