שיווין מגדרי בתקינה: מתחילים מהבסיס

התקינה לא תוכל לפתור את בעיית השוויון המגדרי שקיים בעולם אבל כשמתחילים בבסיס כמו כתיבת תקן בשפה נייטרלית, עיבוד תקן שיתאים לשני המינים ואפילו שינוי המאזן המגדרי בוועדות תקינה, זהו צעד קטן שיביא לצעדים הבאים אחריו ואז לשינוי המיוחל

שוויון מגדרי / צילום: Shutterstock, golubovystock
שוויון מגדרי / צילום: Shutterstock, golubovystock

שוויון מגדרי מלא הוא עדיין בגדר אוטופיה.נשים מרוויחות פחות, חגורת הבטיחות ברכב מציקה להן יותר (בטח בהריון מתקדם), כשהמזגן דולק קר להן יותר ובשירותים ציבוריים הן עומדות בתור הרבה יותר זמן.

כדי לצמצם פערים מסוג זה האו"ם הציב לו למטרה כי אחד מבין 17 היעדים שלו לשנת 2030, יעד מספר 5 (SDG5), יהיה שוויון מגדרי.

כשקהילות התקינה בעולם החלו לבחון את עצמן מול יעד זה הן גילו שהתוצאה אינה משביעת רצון, והן התחילו לפעול באופן נמרץ לשיפור. ארגוני תקינה רבים, ביניהם מכון התקנים הישראלי, חתמו על הצהרת כוונות שנוסחה על-ידי האומות המאוחדות. הם הצהירו על כך שבכוונתם לעודד תקינה המביאה בחשבון צרכים של המגדרים השונים וכן לשאוף לייצוג מגדרי הולם בוועדות התקינה. לשם כך הארגונים צריכים להכין תוכנית פעולה, לעקוב אחריה ולוודא את ביצועה.

כלומר, העמקת ההבנה בצורך לייצוג מגדרי שוויוני הן במספר הנשים היושבות בוועדות התקינה והן בעיבוד תוכן התקנים כך ששפת התקינה תותאם למודעות לייצור הזדמנות מגדרית שווה, לייצר שיח מגדרי אחר. ולמה רק מודעות? כי גברים ונשים אינם זהים לכן יש צורך לספק פתרונות לשני המינים. אם מזגן תוכנן כך שיתאים למטבוליזם של גבר בריא בן 40 אז ברור למה תהיינה נשים שיזדעקו שקר להן ואף הפוך.

דוגמה נוספת - מדרכות, רצפת עץ או חורי אוורור ברצפה. מישהו נתן את הדעת מה לגבי נשים הנועלות עקבי סטילטו, בהן העקב עלול להיתקע במרווחים וחלילה לגרום לנפילה. אז מה הפלא שקמילה האריס מתהלכת בנעלי אולסטאר?!

בתקינה הבין לאומית ייצוג הנשים בוועדות תקינה אמנם משתפר אבל הוא עדיין נמוך. לשם השוואה, בארגון בתקינה ITU בשנת 1865 היו 25 גברים ו-0 נשים בארגון התקינה IEC בשנת 1908 היו 27 גברים ו-0 נשים. בארגון התקינה ISO ב-1946 היו 60 גברים ו-5 נשים. בוועדות התקינה בארץ חברות כיום 19% נשים וכיושבת ראש ועדה מכהנות 16% נשים.

אי השוויון אינו רק בהרכב ועדות, הוא בחברה כולה. ניתן לראות זאת גם בסרטים, בספרים, באומנות, בטכנולוגיה (למה לסירי יש קול נשי?!) וכו'.

אז נכון, התקינה לא תוכל לפתור את בעיית השוויון המגדרי שקיים בעולם אבל כשמתחילים בבסיס כמו כתיבת תקן בשפה נייטרלית, עיבוד תקן שיתאים לשני המינים ואפילו שינוי המאזן המגדרי בוועדות תקינה, אנחנו עושים צעד קטן שיביא לצעדים הבאים אחריו ואז לשינוי המיוחל.

הכותבת היא מנהלת אגף התקינה, מכון התקנים הישראלי