בנק לאומי וטריא פינטק מקווים לפצח יחד את הפצת המשכנתאות הדיגיטלית

שני הגופים חברו יחדיו לפיתוח משותף של מערכת ליבה למערך המשכנתאות של לאומי • המערכת שתפותח תוכל לשלש גם את טריא • הפיתוח צפוי להימשך כשנתיים

בנק לאומי למשכנתאות / צילום: איל יצהר
בנק לאומי למשכנתאות / צילום: איל יצהר

בנק לאומי חובר לחברת טריא פינטק "לפיתוח משותף של מערכת משכנתאות", עבור הבנק ועבור חברת הפינטק של גוף האשראי החוץ-בנקאי. על פי הודעת הגופים, ההסכם ביניהם עוסק בשיתוף-פעולה "אסטרטגי" ל"פיתוח משותף של מערכת ליבה" חדשה למערך המשכנתאות של לאומי, במה שאמור לספק לבנק גמישות דיגיטלית רבה במכירת משכנתאות. ההתקשרות היא בין החברה האחות של טריא, טריא פינטק, ובין הבנק.

עוד מסרו הצדדים כי "המערכת שמפותחת תהיה זמינה לשימוש עבור לאומי ועבור טריא ישראל במדינת ישראל (במערך ה-P2P) וגם תשמש את טריא פינטק עבור לקוחותיה בעולם". על פי תוכניות הצדדים, הליך הפיתוח המשותף צפוי להימשך כשנתיים ולהסתיים במהלך שנת 2023.

לבנק לאומי תיק משכנתאות בהיקף של כ-90 מיליארד שקל, כשהוא מחזיק בתפיסה של בנקאות דיגיטלית ומקוונת כבר שנים רבות. במסגרת זו הבנק הקים פלטפורמה בנקאית דיגיטלית - פפר, כשבין היתר הוא יצא במהלך שיווקי להגשת בקשות משכנתה בדיגיטל. כעת הבנק מחפש דרך להרחיב את פעילות המשכנתאות שלו דרך שימוש בדיגיטציה ו"לעשות קפיצת דרך" כפי שמצהירים ומקווים עתה בבנק ובטריא.

טריא הוקמה בשנת 2014 והפכה לחברת ה-P2P (הלוואות עמית לעמית) גדולה בישראל, כאשר לדבריה "העמידה משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקל לקהל הרחב", תוך שהוסיפה כי "מאז הקמתה עברו בפלטפורמה של החברה מעל 4.5 מיליארד שקל", כאשר "יתרת תיק האשראי המגובה בבטוחות נדל"ן של החברה עומד על מעל ל-2 מיליארד שקל". החברה הוקמה על ידי אייל אלחיאני, ורדה לוסטהויז ואסף שלוש, והיא בניהולו של שחף ארליך.

בדצמבר 2020 דווח על הפיכתה הצפויה של טריא ישראל לחברה ציבורית וכניסתה לבורסה לניירות ערך במסגרת מיזוג לשלד הבורסאי לוזון נדל"ן, בבעלותו של איש העסקים עמוס לוזון. השלמת עסקת המיזוג כפופה לתנאים מתלים מהותיים שחלקם אינם בשליטת החברה ועל כן, אין כל ודאות שיתקיימו.

בבנק לאומי, שנסחר לפי שווי חברה של כ-32 מיליארד שקל, מדווחים אמנם כי "התשלום לטריא מכוח ההסכם הינו בסכום שאינו מהותי לבנק", ואולם עדיין מדובר בהתקשרות מעניינת מאוד לא רק עבור טריא, שמצדה נמסר כי מדובר ב"מהלך פורץ דרך". כמו כן, ברור שמבחינת טריא מדובר בהסכם מהותי יותר מאשר לאומי. כך, מהדיווח של לוזון לבורסה, בטריא מקווים כי "זכות השימוש בתוצרים אלו על-ידי טריא P2P צפוי לאפשר לה דריסת רגל משמעותית בשוק המשכנתאות בישראל עם יכולות הנחשבות לייחודיות בעולם הבנקאות לצורך קיצור הבירוקרטיה, תהליכי החיתום והאישורים השונים הנדרשים על מנת לתת מענה מדויק ומהיר המותאם לצרכיהם של משתמשי הפלטפורמה".

לדברי מנכ"ל לאומי חנן פרידמן, "מינוף האסטרטגיה הטכנולוגית-דיגיטלית של לאומי, שהוכיחה עצמה מאוד בשנה האחרונה, נעשה באמצעות שיתופי-פעולה עם חברות הפינטק. זהו המפתח לעולם של בנקאות המחר, המקבל משנה תוקף עם כניסתה הקרובה של רפורמת הבנקאות הפתוחה, אותה אנו רואים כהזדמנות. לאומי מתכוון להוביל את שיתופי-הפעולה ולהיות הבנק של הפינטקים וזאת כדי להביא ערך חדשני ושירותי ללקוחות כל הבנקים".

עוד הוסיף כי "שיתוף-הפעולה עם טריא יחזק את המיקוד העסקי שלנו בתחום המשכנתאות". שלוש, ממייסדי טריא ומנכ"ל טריא פינטק, מסר מצדו כי הוא גאה בכך ש"חברת פינטק עם פלטפורמה טכנולוגית פיננסית מוכחת וניסיון בינלאומי רחב, חוברת לבנק ישראלי המוביל מודרניזציה משמעותית במודל של Fintech Partner אמיתי, לטובת פיתוח משותף של ליבה מרכזית". עוד אמר כי "אנחנו מאמינים שהתקשרות זו תהיה סנונית ראשונה לקראת שיתוף-פעולה אסטרטגי המכוון למינוף ולצמיחה משותפת".