אמזון מפסיקה למכור ספרים המציגים להט"בים כחולי נפש

החברה מצהירה על המדיניות בתגובה לשאלה של כמה סנאטורים רפובליקאים לגבי הסרת ספר של מחבר שמרני מאתר האינטרנט שלה

ג'ף בזוס, מייסד אמזון / צילום: רויטרס, Rex Curry
ג'ף בזוס, מייסד אמזון / צילום: רויטרס, Rex Curry

אמזון הודיעה כי הסירה לאחרונה מאתר האינטרנט שלה ספר שפורסם לפני שלוש שנים על נושאים הקשורים למגדר, מכיוון שהחברה קיבלה החלטה עקרונית לא למכור ספרים הממסגרים טרנסיות וזהויות מיניות אחרות כמחלות נפש.

אמזון הסבירה את החלטה במכתב ששלחה ביום חמישי לסנאטורים הרפובליקאים מרקו רוביו מפלורידה, מייק לי מיוטה, מייק באום מאינדיאנה וג'וש הולי ממיזורי, אשר הגיע לידי ה"וול סטריט ג'ורנל". הסנאטורים כתבו למנכ"ל ג'ף בזוס בחודש שעבר וביקשו ממנו הסבר למה הספר "כשהארי הפך לסאלי: להגיב לרגע הטרנסג'נדרי" כבר לא היה זמין באמזון או בפלטפורמות קינדל ואודיבל של החברה.

"לגבי שאלתכם האישית על 'כשהארי הפך לסאלי', החלטנו לא למכור ספרים שממסגרים זהות LGBTQ+ כמחלת נפש", הודיעה אמזון במכתב שנחתם על-ידי בריאן הוזמן, סגן נשיא למדיניות ציבורית באמזון.

"כשהארי הפך לסאלי" נכתב על-ידי האקדמאי השמרני ריאן ט' אנדרסון ופורסם בפברואר 2018. הספר מתמקד בשורת נושאים כולל זהות מגדרית.

"כולם מסכימים על כך שדיספוריה מגדרית היא מצב רציני הגורם לסבל רב", אמרו אנדרסון ורוג'ר קימבל, המו"ל בחברה Encounter Books, העמותה מניו יורק שהוציאה את הספר, בהודעה לתקשורת מיום חמישי שפורסמה בתגובה למכתב מאמזון.

"אך ישנו דיון שאמזון מבקשת להשתיק, לגבי הדרך הטובה ביותר לטפל בחולים הסובלים מדיספוריה מגדרית", אמרו, וקראו לספר שלהם "תוספת מבורכת" לדיון הזה. "אמזון משתמשת בכוחה העצום על-מנת לעוות את שוק הרעיונות, והיא מוליכה שולל את לקוחותיה שלה בתוך התהליך הזה", אמרו.

ההחלטה של אמזון מגיעה בתוך כך שפלטפורמות הטכנולוגיה הגדולות ביותר במדינה נתונות לבחינה לגבי ההחלטות שהן עושות על איזה תוכן נחשב ראוי. הסנאטורים, במכתב שלהם מ־24 בפברואר, אפיינו את ההחלטה של אמזון להסיר את הספר כסימן ל"אמריקאים שמרנים שדעותיהם אינן רצויות בפלטפורמה שלה".

לא ניתן היה לקבל את תגובתם של ארבעת הסנאטורים.

במכתבם שאלו הסנאטורים את בזוס האם אמזון שינתה את הנחיות התוכן שלה מאז 2018. בתגובה מיום חמישי הודיעה החברה כי אכן שינתה את ההנחיות שלה מאז אותה שנה, אך לא סיפקה פרטים נוספים.

אמזון מסרה כי היא נותנת ללקוחותיה "גישה למגוון נקודות מבט, כולל ספרים שישנם לקוחות שחושבים שאינם ראויים".

"עם זאת, אנו שומרים על זכותנו לא למכור תוכן מסוים", אמר הוזמן. "כל החנויות קובעות מה הן יציעו ללקוחותיהן, וכך גם אנחנו".

אמזון היא מוכרת הספרים הגדולה בארה"ב, והיא ואחראית על מכירת 53% מכל הספרים שנמכרים במדינה ועל כ־80% מהספרים המקוונים הנמכרים בכל העולם, כך עולה מנתוני מכירות של 30 הימים האחרונים של חברת Codex Group LLC, חברה החוקרת את קהל היעד של ספרים. הסרת כותר מהפלטפורמה של אמזון יכולה להשפיע משמעותית על ביצועי המכירות שלו.