פרשת אלי רייפמן: חיוב אמבלייז בכ-6 מיליון שקל לחברת ההשקעות הבינלאומית וינטון יבוטל בהסכמה

חברת ההשקעות הבינלאומית וינטון, שהתלוננה במשטרה נגד רייפמן והובילה להרשעתו,  הסכימה לקבלת הערעור נגדה, והפיצוי בסכום של כ-6 מיליון שקל בו זכתה בביהמ"ש המחוזי יבוטל • במקביל המליץ העליון לוינטון לחזור בה מהערעור נגד עו"ד דורון אפיק ששימש כנאמן בעסקה

אלי רייפמן / צילום: תמר מצפי, גלובס
אלי רייפמן / צילום: תמר מצפי, גלובס

חברת ההשקעות הבינלאומית וינטון, שהתלוננה במשטרה נגד מייסד אמבלייז אלי רייפמן והובילה להרשעתו בפרשת ההונאה, הסכימה לקבלת הערעור נגדה בבית המשפט העליון, והפיצוי בסכום של כ-6 מיליון שקל בו זכתה בבית המשפט המחוזי יבוטל.

חברת אמבלייז שבשליטת האחים ויליגר, המיוצגת על-ידי עורכי הדין בעז בן-צור ואלירם בקל, ערערה על החלטת בית המשפט המחוזי מרכז משנת 2019 שקבע כי היא תשלם לוינטון פיצוי לאחר שהאחרונה הסתמכה על מצגי אמבלייז ונגרם לה נזק כתוצאה מכך. הערעור התקבל בהסכמה לאחר שבית המשפט העליון המליץ לוינטון להסכים לערעור. במסגרת ההסכם אליו הגיעו הצדדים - לא יינתן צו להוצאות וסכום הפיצוי המופקד בנאמנות יושב לאמבלייז.

במקביל המליץ בית המשפט העליון לוינטון הרשומה באיי הבתולה לחזור בה מהערעור נגד עו"ד דורון אפיק, ששימש כנאמן בעסקה ונגד עו"ד ארנון גיצלטר, ששימש כיועץ המשפטי של אמבלייז. וינטון חזרה מהערעור נגד אפיק המיוצג על-ידי עורכי הדין ירון חנין ותמיר גליק ובחרה להמשיך בערעור נגד עו"ד גיצלטר. בעניינו טענה וינטון כי הציג בפניה מצגי שווא כשהפיק אישורים בדבר עצם קיומן של המניות והטעה את וינטון לחשוב כי המניות קיימות.

הרקע לתביעה היא הרשעתו של רייפמן מייסד אמבלייז שנחשב לילד פלא של עולם ההייטק והורשע בכך שהונה חברות באמצעות מצגי שווא לפיהן הוא מחזיק במניות אמבלייז תוך הוצאת כספים מהן במרמה. רייפמן נידון לארבע שנות מאסר. רייפמן הורשע כי בפברואר 2009 ניהל משא-ומתן עם וינטון בנוגע להלוואה בסכום 3 מיליון דולר. כתנאי להלוואה, דרשה וינטון כי רייפמן יעמיד כבטוחה 9 מיליון מניות של חברת אמבלייז. בית המשפט קבע כי רייפמן לא החזיק במניות בחברת אמבלייז ששימשו כבטוחות להלוואה זו.

השופט יעקב שינמן מבית המשפט המחוזי קיבל בשנת 2019 את תביעת וינטון, קבע כי הסתמכה על מצגי אמבלייז ביחס לקיום המניות וחייב את אמבלייז ואת חגית גל שכיהנה כמזכירת החברה ודירקטורית בתשלום של כ-6 מיליון שקל.

המחלוקות בערעור בין אמבלייז לוינטון נגעו להיקף האחריות של חברה בנוגע לדיווח שפרסמה כלפי צדדים שלישיים (וינטון) שאינם בעלי המניות ולשאלה האם וינטון הסתמכה על הדוחות הכספיים של אמבלייז.

בתחילת החודש קרן ההשקעות דאבל יו טריידינג המיוצגת על-ידי עו"ד דוד פורר, שגם זכתה לפיצוי מ אמבלייז בגין הסתמכות על הדוחות הכספיים, הגיעה להסדר ערב הדיון בבית המשפט העליון בערעורים נגדיים שהגישו הצדדים. במסגרת ההסדר חזרו הצדדים מהערעורים ו אמבלייז חויבה בתשלום של כ-4.75 מיליון שקל לדאבל יו לצד חיוב חברת הביטוח הראל ב-4 מיליון שקל ועו"ד דורון אפיק ושותפו ב-125 אלף שקל.