דויטש ובירם ימכרו 65% ממניות סאנפלאואר לידי קרן קיסטון שבשליטתם

מניית חברת האנרגיה המתחדשת זינקה למחיר המשקף לחברה שווי של 300 מיליון שקל - בדומה למחיר הצפוי בעסקה • קיסטון היא קרן להשקעה בתשתיות, שמאז הקמתה גייסה כ-500 מיליון שקל

גיל דויטש (מימין) ורוני בירם. משקיעים בנדל"ן, תשתיות ואנרגיה מתחדשת / צילום: עינת לברון
גיל דויטש (מימין) ורוני בירם. משקיעים בנדל"ן, תשתיות ואנרגיה מתחדשת / צילום: עינת לברון

צמד אנשי העסקים רוני בירם וגיל דויטש, לצד בעלי מניות נוספים בחברת האנרגיה המתחדשת סאנפלאואר, מנהלים משא ומתן למכירת כ-65% ממניות החברה לידי קרן התשתיות קיסטון ולאומי פרטנרס. בירם ודויטש עצמם נמנים גם עם קבוצת השליטה בקרן קיסטון.

בתגובה להודעה נסחרה מניית סאנפלאואר בעלייה של כ-16%, למחיר המשקף לחברה שווי של כ-300 מיליון שקל. על פי מקור בשוק, שווי זה דומה למדי לשווי שלפיו צפויה להיחתם העסקה למכירת גרעין השליטה.

מניית סאנפלאואר עלתה בכ-140% בשלוש השנים האחרונות, אולם היא מפגרת אחרי שתי מתחרותיה הגדולות, אנלייט ואנרג'יקס, שרשמו באותה התקופה עליות של כ-260% וכ-290%, בהתאמה.

בירם ודויטש מחזיקים כיום כל אחד ב-22.72% ממניות סאנפלאואר. כמו כן כולל גרעין השליטה את חברת רדמיל (15.2%) של משפחות קליין, נואי וסמית, וכן את חברת יוג'ין השקעות (9.71%) שבבעלות רוקסן חורש ואנדרו חורש (ילדיו של יבואן טויוטה ג'ורג' חורש).

כך, שסך החזקות בעלי השליטה בחברה עומד כיום על 70.32%, בעוד שהחזקות הציבור מסתכמות ב-29.68%. על פי מתווה העסקה המסתמן, תרכוש קרן קיסטון כ-43.4% ממניות סאנפלאואר מידי בעלי השליטה, ואילו לאומי פרטנרס (זרוע ההשקעות של בנק לאומי) תרכוש מידיהם כ-21.6% מהמניות.

החברה תהפוך לזרוע האנרגיה המתחדשת

קיסטון היא קרן ריט להשקעה בתשתיות, שהוקמה ונשלטת בידי רוני בירם, גיל דויטש ונבות בר. מאז הקמתה גייסה הקרן כ-500 מיליון שקל והיא אמורה לצאת להנפקה ציבורית בבורסה בת"א עד תחילת 2022.

בהנהלת קיסטון מתכננים להפוך את סאנפלאואר לזרוע האנרגיה המתחדשת שלה, ולרכז תחתיה את כל פעילות האנרגיה המתחדשת של הקרן. יש לציין כי נבות בר מכיר היטב את תחום האנרגיה המתחדשת, לאחר שכיהן בעבר בתפקיד מנכ"ל חברת שיכון ובינוי אנרגיה מתחדשת (שמתכננת כיום לצאת להנפקה בבורסה) ופיתח במסגרתה מערכות לייצור מאות מגוואט חשמל בטכנולוגיות שונות.

קיסטון גם מתכננת להפיח רוח חיים בסאנפלאואר, לאחר שזו הודיעה ב-2015 על החלטתה לחדול מרכישת נכסי אנרגיה, ואף מכרה נכסים בישראל ובאירופה מתוך כוונה לצאת מהתחום. כעת מתכננת הקרן לגייס הנהלה חדשה ומנוסה בתחום זה, במטרה להרחיב מחדש את פעילות החברה, שמנותיה ימשיכו להיסחר בבורסה גם תחת הבעלים החדשים.

כיום מנוהלת סאנפלאואר בידי המנכ"לית אורלי כירם, ובתפקיד יו"ר הדירקטוריון מכהן רוני בירם. לדברי החברה, "בשלב זה הצדדים מנהלים מו"מ ביניהם, ולא קיימת כל ודאות כי עסקה כאמור תשתכלל ובאילו תנאים".

סאנפלאואר עוסקת כאמור בתחום האנרגיה המתחדשת בפולין, וכן בתחום הנדל"ן המניב. החברה מחזיקה עדיין בבעלותה חמש חוות לייצור חשמל בטכנולוגיית רוח בפולין, בעלות כושר ייצור כולל של כ-50 מגוואט.

בנוסף, עוסקת החברה בהשכרת שטחי מסחר ומשרדים בבניין שבבעלותה בצומת רעננה. בקיסטון מעוניינים בעסקה במחיר המדובר, שמייחס פרמיה ביחס לשווי השוק של החברה אתמול, אולם גם הנחה מסוימת ביחס לשווי הנקי של נכסי החברה.

עברה ב-2020 לרווח של 9 מיליון שקל

נכון לסוף 2020 מציגה סאנפלאואר מאזן בהיקף של 385 מיליון שקל והון עצמי המיוחס לבעלי המניות של 236 מיליון שקל. תחום הנדל"ן הניב לחברה הכנסות של 6 מיליון שקל ב-2020, בדומה ל-2019.

תחום חוות הרוח הציג ב-2020 ירידה של 5% בהכנסות, ל-50 מיליון שקל, עקב ירידה במחיר השוק של החשמל שלו זכאיות החוות, עקב ירידה בתפוקת החוות וכן עקב ירידת שער החליפין הממוצע של הזלוטי הפולני מול השקל. עקב הירידה בהכנסות ועלייה בהוצאות, ירד ב-2020 ה-EBITDA (רווח לפני הוצאות ריבית, מס, פחת והפחתות) של תחום זה ב-8.5% ל-40 מיליון שקל.

בשורה התחתונה רשמה החברה ב-2020 רווח נקי של 9 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-0.6 מיליון שקל ב-2019. לשיפור המהותי תרמה בעיקר ירידה חדשה של 38% בהוצאות המימון ל-14 מיליון שקל בלבד ב-2020.

סיפור ההתעשרות של רוני בירם וגיל דויטש ממכירת בית ההשקעות אקסלנס, שאותו ייסדו בשנת 1992, מוכר היטב בשוק ההון המקומי. לפני כעשר שנים השלים צמד הברוקרים, שנחשבו ליצירתיים, חדשניים ואגרסיביים, את מכירת אקסלנס לידי קבוצת הביטוח הפניקס של יצחק תשובה, ויצאו לדרך חדשה.

מכירת אקסלנס לידי הפניקס הייתה אחד האקזיטים המרשימים שנרשמו בשוק ההון המקומי, וההון האדיר שקיבלו בירם ודויטש בעסקה, בסכום כולל של כ-900 מיליון שקל, אפשר להם להפוך לתמנון של החזקות בתחומים מגוונים - אנרגיה מתחדשת, תשתיות, נדל"ן בישראל ובחו"ל, מימון וקרנות השקעה.