וול סטריט | פיצ'ר

STIMMMYYYY: הצעירים האמריקאים רק מחכים להכניס את כספי הסיוע לבורסה

במסגרת חבילת הסיוע בהיקף 1.9 טריליון דולר שאישר הנשיא ביידן, יקבלו הזכאים לה סך של 1,400 דולר לאדם • סקר של דויטשה בנק בקרב 430 משקיעים העלה כי בכוונתם להשקיע בממוצע 37% מהסכום שיתקבל במניות

מתוך רדיט. ספי סיוע ישמשו לרכישת מניות / צילום: צילום מסך
מתוך רדיט. ספי סיוע ישמשו לרכישת מניות / צילום: צילום מסך

אזרחי ארה"ב החברים בפורום WallStreetBets (או בקיצור WSB) של הרשת החברתית רדיט, כבר חוגגים את הצ'קים המתקרבים מהממשל. "STIMMMYYYY" - כך הם מכנים את כספי הסיוע בסך 1,400 דולר שצפויים להגיע בקרוב לחשבון הבנק שלהם. חלקם כבר מתכננים באילו מניות להשקיע את הכסף. כעת מתברר כי לא רק הגולשים בקהילה האינטרנטית התוססת מתכוונים להשתמש בכספי הסיוע, כדי לנסות ולמנף אותם בשוק ההון.

סקר שערך דויטשה בנק בחודש שעבר מגלה כי מחצית מהצעירים בגילאי 25-34 בארה"ב, שסוחרים בשוק ההון, מתכוונים להשתמש במחצית מכספי הסיוע למטרות מסחר בבורסה. עוד עולה מהסקר האינטרנטי, שבו השתתפו 430 משקיעים, כי 40% מהצעירים בגילאי 18-24 מתכוונים להשתמש בצ'קים מהממשל להשקעה במניות, וכך גם 37% מבני 35-54. מקרב בני ה-55 ומעלה, רק 16% מתכוונים להשקיע במניות. 

עוד עולה מהסקר כי גם בפעימות הסיוע הקודמות, חלק ניכר מהכספים זרמו לבורסה. יותר ממחצית מהמשתתפים אמרו כי השקיעו את הכסף בשוק המניות, וגם אז המגמה הייתה בולטת בעיקר בקרב צעירים. הם ככל הנראה לא מתרגשים מהירידות האחרונות בשווקים, כולל תיקון משמעותי במניות הטכנולוגיה בנאסד"ק. מדד S&P 500 נמצא ברמות שיא וטיפס ביותר מ-70% מהשפל בשנה שעברה.

"זרז שורי לשוק": בין 25 ל-150 מיליארד דולר יזרמו למניות

בסוף השבוע האחרון חתם הנשיא ג'ו ביידן על חבילת סיוע בהיקף 1.9 טריליון דולר, שנועדה לסייע לתושבים המשתכרים פחות מ-80 אלף דולר בשנה ולזוגות המשתכרים יחדיו פחות מ-160 אלף דולר בשנה. סך של 400 מיליארד דולר יחולק בתשלומים ישירים של 1,400 דולר לאדם.

"אני בהחלט חושב שהרבה מכספי הסיוע הללו ימצאו בסופו של דבר את דרכם לשוק, ואם יש איזשהו זרז שורי לשוק - זה הדבר", אמר לרויטרס רנדי פרדריק, סגן נשיא למסחר ונגזרים בחברת צ'רלס שוואב. הסקר של דויטשה בנק, שנערך בקרב 430 משקיעים קמעונאיים, מצא כי כל אחד מהם ישקיע בממוצע 37% מהסכום שיקבל במניות בבורסה.

לפי שיעור זה, הרי שהיקף הסכום שעשוי להיכנס לשוק המניות נע בין 25 מיליארד דולר - אם רק סוחרים בעלי עם חשבונות מקוונים ישקיעו אותו במניות, לבין 150 מיליארד דולר - אם כל מקבלי הסיוע ישקיעו אותו בבורסה באותו השיעור , לפי האסטרטג של דויטשה בנק, פראג טייט.

יותר זכאים צעירים, שנוטים להשקיע ב"מניות מם"

קרנות המשקיעות במניות אמריקאיות נהנות כיום מתזרים חיובי קרוב לשיא של כ-15 מיליארד דולר מדי חודש, כך שהזרמת ההון לשוק המניות מצד מקבלי כספי הסיוע יכולה להיות משמעותית, אם זה יושקע במהירות, אמר טייט. הוא הוסיף כי צעירים נוטים להיות בקצה התחתון של מדרגות ההכנסה, ולכן סביר יותר שיהיו זכאים לקבל את תשלומי הסיוע.

אותם צעירים גם נוטים יותר להשקיע ב"מניות מם", כלומר אלה שמקודמות באמצעות פוסטים ברשתות החברתיות דוגמת רדיט. כך שאם כספי הסיוע הללו אכן יזרמו לבסוף בשיעור גבוה לשוק המניות, הם עשויים להיות מופנים בשיעור לא פרופורציונלי למניות כדוגמת גיימסטופ, הנחשבות למועדפות על משקיעים קמעונאיים הפעילים ברשתות החברתיות.