ישראל הוציאה עד כה 2.6 מיליארד שקל על רכישת חיסונים נגד קורונה

הסכום שהוצא עד כה לרכישת החיסונים נמסר בדיון בוועדת הכספים של הכנסת לשאלת יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני • נציגי משרדי האוצר והבריאות הוסיפו כי מתוכננת הוצאה נוספת של 2.5 מיליארד שקל לרכש חיסונים נוספים

שר הבריאות יולי אדלשטיין עם הגעת חיסוני הקורונה של פייזר / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
שר הבריאות יולי אדלשטיין עם הגעת חיסוני הקורונה של פייזר / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

2.6 מיליארד שקל - זה הסכם שישראל הוציאה עד כה על עסקאות לרכישת חיסונים נגד קורונה, כך עולה מדיון שהתקיים הבוקר (ג') בוועדת כספים של הכנסת.

הסכומים נמסרו בדיון על ידי נציגי משרדי האוצר והבריאות לשאלת יו"ר הוועדה משה גפני, והם אף הוסיפו כי מתוכננת הוצאה נוספת של 2.5 מיליארד שקל לרכש חיסונים נוספים. בתוך כך הוועדה אישרה הבוקר שינוי של כ-2 מיליארד שקל בסכומים המוקצים להתמודדות עם המשבר שנוצר בשל התפשטות נגיף הקורונה.

התקציב במסגרת הסכומים שהוקצו להתמודדות עם משבר הקורונה, הועבר מסעיפי 'מענק וסיוע לעסקים ולעצמאים' (1.285 מיליארד שקל) ומסעיף 'מטרות אחרות' (688 מיליון שקל) שבמסגרת התוכנית.

לפי בקשת שר האוצר, 1.349 מיליארד שקל מההעברה נועדו לממן את המשך הפעלת מערך הבדיקות, החקירות והבידודים ה"דורש תקציבים נרחבים". עוד צוין במסמך הבקשה כי "התקציב ישמש לרכש מכשירי בדיקה, רובוטים לביצוע בדיקות, הרחבה של כוח האדם במעבדות, רכש מטושים וריאגנטים לביצוע הבדיקות. ובנוסף לתקצוב במוסדות סיעוד, חינוך במתחמי דרייב אין ובבתים".

כ-264 מיליון שקל נועדו לקופות החולים - לאור הימשכות המגפה גם בשנת 2021, ובגלל שעיקר הנטל הינו על קופות החולים ומערך הרפואה בקהילה. התקציב הנוסף נועד למימון טיפולים רפואיים לחולים, להפעלת מוקדים טלפונים, למערך הבדיקות, לתגבור השירותים הניתנים מרחוק לאוכלוסיית גיל הזהב ואוכלוסיות נוספות, ולהמשך תמיכה הנפשית והטיפולים הפסיכולוגים דרך קופות החולים.

עוד מפורט בבקשה כי כ-185 מיליון שקל מיועדים למימוש התקשרויות עם יצרניות חיסוני הקורונה, כ-93 מיליון שקל נועדו להפעלת המערך לקטיעת שרשראות ההדבקה על ידי פיקוד העורף, ולחקירות אפידמיולוגיות, וכ-82 מיליון שקל מיועדים למערך הלוגיסטי שסביב מבצע החיסונים - אבטחה, תגבור כוח האדם המחסן וביצוע הדרכות.

במהלך הדיון שאל ח"כ גפני על עלות החיסונים ואילו רועי רייכר, ממשרד האוצר ענה כי "עד כה הוצאו 2.6 מיליארד שקל על עסקאות חיסונים - כל החיסונים מכל החברות". ח"כ משה גפני הוסיף כי "אני רוצה לשבח את רה"מ על מבצע החיסונים, מדינת ישראל עומדת לפני כל המדינות בעולם, תודה לאל. אנו שמחים שהחיסונים עובדים ואפשר להתחיל לחזור לשגרה".