ההכנסה של משק בית חרדי נפלה ב-15% במשבר הקורונה

זאת לעומת ירידה של 10% בהכנסה הממוצעת של משק בית יהודי לא חרדי, כך לפי ניצה קסיר, סמנכ"לית מחק ותכנון מהמוסד לביטוח לאומי • עד שנת 2065 האוכלוסייה החרדית תגיע מעל לשליש מהאוכלוסייה, ובהתאם, צופים ירידה של 23.6% ברמת חיים עד לאותה תקופה

תלמידי ישיבה / צילום: איל יצהר
תלמידי ישיבה / צילום: איל יצהר

ההכנסה הממוצעת למשפחה בחברה החרדית ירדה ב-15% במשבר הקורונה, וזאת לעומת ירידה של 10% בהכנסה הממוצעת אצל משקי הבית היהודיים הלא חרדים - כך לפי ניצה קסיר, סמנכ"לית מחקר ותכנון מהמוסד לביטוח לאומי.

אין הגדרה חד משמעית לשאלה מיהו חרדי, שכן החברה החרדית לא עשויה מקשה אחות, אך קסיר מזכירה כי בהיעדר לימודי ליבה בקרב האוכלוסייה שצומחת בקצב הגבוה ביותר, רמת החיים עשויה להידרדר בשיעור דו ספרתי בעשורים הקרובים. 

עוד העריכה קסיר כי עד שנת 2055 שיעור החרדים יהיה כרבע מהאוכלוסייה, ועד 2065 מעל לשליש מהאוכלוסייה, וזאת לעומת 13% כיום. אופייה של החברה החרדית כוללת הסתפקות במועט, ובחירה בדרך חיים עם רמת הכנסות נמוכה אך עם תועלת גבוהה והתנהלות חסכנית. בהתאם, קסיר צופה ירידה של 23.6% ברמת חיים - כלומר הכנסה מעבודה לנפש, עד שנת 2065, שכן האוכלוסיות הגדלות בקצב מהיר מאופיינות בשיעור תעסוקה נמוך ובחסר בהון האנושי הנדרש לשוק העבודה.

עוד עולה כי משק בית חרדי מונה 5.2 נפשות בהשוואה ל-3.1 במשק בית יהודי לא חרדי, וכי שיעור ההשתתפות של החרדים העומד על 68% - נמוך יותר מזה של היהודים הלא חרדים (88.1%).

שיעור ההשתתפות בכוח העבודה של נשים חרדיות עומד על 81.3% - גבוה יותר מזה של גברים חרדים בהרבה (55.2%), וגם מזה של נשים לא חרדיות. מבחינת השכר הממוצע של חרדי בהשוואה ליהודי לא חרדי נרשמה ירידה של 43% בשכר של גברים בחברה החרדית, לעומת ירידה של 33% אצל נשים. עוד עולה מנתוני בנק ישראל כי 70% מהחרדים מרוצים ממצבם הכלכלי לעומת 65% מהיהודים הלא חרדים.