חברות הביומד הישראליות שפועלות להיסחר באמצעות SPAC בנאסד"ק

כלל ביוטכנולוגיה תנפיק בנאסד"ק SPAC שיגייס 100 מיליון דולר להשקעה בתחום מדעי החיים: מכוונת לרכישה או מיזוג של חברה ישראלית בשווי של יותר מחצי מיליארד דולר • שתי חברות ביומד ישראליות כבר פועלות להיסחר באמצעות SPAC בנאסד"ק, NeuroRX שאמורה להתמזג ל-Big Rock Capital, ואלפא טאו

נאסד"ק / צילום: רוב טננבאום
נאסד"ק / צילום: רוב טננבאום

חברת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב), שבשליטת המיליארדר לן בלווטניק, חוזרת לבצע השקעות חדשות ורוכבת לצורך כך על הטרנד החם בשוק ההון, של הקמת חברת  SPAC והנפקתה. 

בכוונת כת"ב לגייס עבור הספאק 100 מיליון דולר עבור בנאסד"ק, סכום שיושקע במיזוג או ברכישה של חברה ישראלית הפועלת בתחום מדעי החיים, בין השאר בתחומי הביוטכנולוגיה, פיתוח תרופות, רפואה דיגיטלית וטכנולוגיה רפואית. בהקמתו של הספאק משתפת החברה פעולה עם "גופי השקעה מובילים" המתמחים בהשקעות בתחום. למועד זה, אין כל ודאות באשר להקמת חברת הספאק או הנפקתה בנאסד"ק. 

 
  

"כעשר חברות מתאימות לעסקה כזו בארץ"

כת"ב מכוונת ל רכישה או מיזוג של חברה בשווי של חצי מיליארד דולר או יותר, ולהערכת  מנכ"ל החברה עופר גונן  ישנן כעשר חברות מתאימות לעסקה כזו בארץ היום . יזמיות הספאק, וביניהן כת"ב, יחזיקו ביחד כ-25% מהחברה לאחר הגיוס וטרם המיזוג.

חברות ספאק, הידועות גם כחברות בלנק צ'ק, הן חברות שמגייסות כסף בהנפקה לציבור מבלי שיש להן פעילות, במטרה לרכוש חברה קיימת תוך זמן מוגדר של עד שנתיים. גיוסים של חברות ספאק היו אחד הטרנדים הבולטים בשנה האחרונה בוול סטריט, עם שיא בהיקפי הגיוסים ובמספר חברות הספאק שגייסו כסף.

 גונן אמר היום כי "ספאק הוא כלי שמתאים לסביבות ריבית נמוכות ובסביבה כזו הוא כלי מצוין עבור כל הצדדים. אפילו במקרה שהחברה לא מצליחה לעשות רכישה, המשקיע מקבל ריבית, ובמקרה הטוב - זו השקעה בחברה פרטית גדולה ואיכותית.

"עבור החברה הנרכשת מדובר באופציה לגייס סכום משמעותי ולהיסחר בבורסה בלי האי ודאות של הנפקה. אמנם המשקיעים בהנפקת הספאק יוכלו לפרוש, אבל משום כך תתקיים הנפקה פרטית שתתלווה לעסקת הרכישה או המיזוג". 

עוד לדבריו, "לנו, יזמי הספאק, יש הזדמנות לבצע עסקה גדולה ולקבל אחוזים בחברה איכותית בשווי גבוה, בלי להשקיע בה מתחילת דרכה, או סכום גדול בסבב מאוחר". 

בחמישי בבוקר נסחרה כת"ב לפי שווי של כ-300 מיליון שקל, לאחר עלייה של קרוב ל-200% במניה בשנה האחרונה. בחודשים הקרובים צפויה החברה להכריז על גיוס ההון, על זהות השותפות, ובעוד כמה חודשים נוספים תסמן את חברת היעד.

2 חברות ביומד כבר בדרך למיזוג והנפקה בנאסד"ק

שתי חברות ביומד ישראליות כבר פועלות להיסחר באמצעות ספאק בנאסד"ק, NeuroRX שאמורה להתמזג ל-Big Rock Capital, ואלפא טאו אשר נמצאת במו"מ עם חברה להתמזג אליה לפי שווי של כמיליארד דולר. כמו כן חברת הקנאביס אינטרקיור כבר החלה בתהליך לרישום מניותיה לספאק בבורסה בטורונטו, קנדה.

זאת לצד מספר חברות טכנולוגיה ישראליות שדיווחו לאחרונה על מיזוג לחברות SPAC מארה"ב לפי שווי של מיליארדי דולרים, ביניהן פלטפורמת המסחר איטורו, חברת הפינטק פיוניר, חברת הביטוח הדיגיטלי היפו ואחרות.

במקביל, ישנן כבר כמה חברות ספאק שהוקמו על ידי יזמים ישראלים מתוך מטרה מוצהרת למצוא יעד לרכישה בשוק המקומי. הספאק הישראלי הראשון בוול סטריט היה ION Acquisition Corp בראשותו של יונתן קולבר, שכבר הודיע על מיזוג עם חברת המלצות התוכן טאבולה של אדם סינגולדה. לאחריו דיווחו על גיוס גם הספאקים מורינגה, בהובלת אילן לוין שהיה מנכ"ל סטרטסיס; BYTE שאותה מובילים דני ימין, לשעבר מנכ"ל מיקרוסופט ישראל, ויזם ההייטק קובי רוזנגרטן; ולאחרונה גפן לנדא, של יזם ההייטק בני לנדא ואיש העסקים דודי ויסמן.