פסק דין דרמטי: למעסיקים יש זכות למנוע מעובדים לא מחוסנים להגיע לעבודה

לפי פסק הדין, מעסיק רשאי למנוע את התייצבותו לעבודה של עובד הוראה שלא התחסן נגד קורונה ומסרב להציג בדיקת קורונה שלילית • בית הדין לעבודה פסק כי מבחינת עילת תביעה לא ניתן לקבוע בשלב זה כי הזכות לכבוד ולפרטיות גוברת על זכותם לחיים של התלמידים, ההורים וכלל הצוות

בדיקות קורונה / צילום: שלומי יוסף
בדיקות קורונה / צילום: שלומי יוסף

פסק דין דרמטי בנוגע לזכות של מעסיקים למנוע מעובדים לא מחוסנים להגיע לעבודה: בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב פסק כי מעסיק רשאי למנוע את התייצבותו לעבודה של עובד הוראה שלא התחסן נגד קורונה ומסרב להציג בדיקת קורונה שלילית.

ההחלטה התקבלה במסגרת פסק דין שדחה בקשה של סייעת בבית הספר "נוף צורים" במועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל נגד החלטת המועצה לדרוש מעובדי ההוראה במועצה להתחסן או לעבור בדיקות קורונה כתנאי להגעתם לעבודה.

בית הדין לעבודה פסק כי מבחינת עילת תביעה לא ניתן לקבוע בשלב זה כי זכותה של הסייעת, סיגל אבישי, לכבוד ולפרטיות גוברת על זכותם לחיים של התלמידים, ההורים וכלל הצוות הבית ספרי וכן על זכותה וחובתה של המועצה להגן על אלה. 

"אף כי אין בפנינו הסדרה מפורשת בחקיקה או הסכמה קיבוצית בדבר הגבלת כניסת של עובד למקום עבודה ללא בדיקת קורונה שלילית בהעדר התחסנות, אין מקום לקביעה כבר בשלב זה של ההליך כי סיכויי התביעה של המבקשת גבוהים, כאשר בוחנים את עילת התביעה בה אוחזת המבקשת", נכתב בפסק הדין.

שופטת בית הדין לעבודה מירב קליימן ציינה כי "שיקולי מאזן נוחות הנשקלים בעת בחינת בקשה לסעד זמני (של הסייעת לאפשר לה להגיע לעבודה. ח',מ'), בשלב זה נוטה באופן ברור בשלב זה לכיוונה של המשיבה ושל האינטרס הציבורי, בשים לב למידע הקיים כיום בקשר עם יעילות החיסון במניעת הדבקה ולאחר שקילת הנזק הברור והמיידי שעלול להיגרם לתלמידים - ילדים בעלי צרכים מיוחדים שאין ביכולתם אף לשמור על הגבלות הריחוק החברתי - ולצדדים שלישיים רבים ובכלל הורים ואנשי צוות בית הספר, לו חלילה יידבקו".

עוד נאמר בפסק הדין כי כאשר מנגד הפגיעה בסייעת הכרוכה בביצוע בדיקת קורונה אומנם לא נעימה, אך היא פגיעה על הצד הנמוך, וכך גם הפגיעה בפרטיות שתיגרם לה בעדכון בדבר מצבה הרפואי.

בית הדין פנה לגורמים האמונים על תיקוני החקיקה הנדרשים להסדרת העניין שנבחן במסגרת ההחלטה - אפשרות הגבלת כניסה של עובדים לא מחוסנים למקומות עבודה ללא הצגת בדיקת קורונה שלילית - "וזאת לצורך בהירות ואחידות, שכה נדרשות בימינו אה".

עו"ד נעמה שבתאי בכר, מומחית בייצוג מעסיקים בדיני עבודה, שמייצגת את המועצה האזורית כוכב-יאיר צור-יגאל, מסרה בתגובה לפסק הדין: "מדובר בתקדים מבורך שישליך על כל המשק. בית הדין לעבודה עשה את האיזון הנכון בית זכויות העובדים לבין טובת הציבור בכללותו. כל עובד רשאי להחליט על גופו וזכותו להתחסן או לא, אבל כל עובד גם חייב לשאת באחריות להחלטתו. כמובן שאין להטיל את האחריות על המעסיקים, שכל מטרתם היא להגן על עובדיהם ועל הקהל הרחב הבא בשערי מקום העבודה".

יובל ארד, ראש המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל, מסר: "שמח שבית הדין קבע כי הזכות לחיים, שהיא זכות היסוד היסודית, גוברת על זכותה של הסייעת לכבוד ולפרטיות. החלטת בית הדין מחזקת את מוסד ראש הרשות בישראל". 

עו"ד חן טלמור, המייצג את הסייעת, מסר בתגובה: "בית הדין אומר במפורש - לא ניתן לחייב עובד להתחסן, ויש להציב אפשרות של ביצוע בדיקה לקורונה אחת לשבוע. יחד עם זאת, אנו מברכים על החלטת בית הדין שקיבל את עמדתנו ביחס לשכרה של הסייעת, והורה למועצה המקומית לשלם את מלוא שכר העובדת עד להיום. אנו מצרים על כך שבית הדין מצא לקבל את עמדת המועצה המקומית, חרף העובדה כי מדובר בהחלטה שהתקבלה בחוסר סמכות ובניגוד לדין. מעבר לכך, נלמד את הכרעת בית הדין ונשקול לערער לבית הדין הארצי בהקדם". 

(סע"ש 42405-02-21).