בחירות 2021 | ניתוח

כזבים בבחירות: מפלגת הקש שהנדל מייחס לנתניהו קיימת מאז 2012

הנדל האשים את נתניהו בניסיון מתוחכם להטעות מצביעים • בקבוצות הליכוד הציגו תור בעזריאלי בתור קלפי עמוסה בת"א • המשרוקית במצוד אחרי ההטעיות של יום הבחירות

בחירות 2021 / צילום: שלומי יוסף
בחירות 2021 / צילום: שלומי יוסף

"נתניהו הקים מפלגת קש כדי בלבל מצביעי תקווה חדשה" | לא נכון

בצהרי יום הבחירות פרסם יועז הנדל, מועמד ברשימת תקווה חדשה, פוסט שהאשים את נתניהו בניסיון מתוחכם להטעות מצביעים. הנדל הציג תמונה עם שני פתקים - "תקווה חדשה", עם האות ת', ו"התקווה לשינוי, עם הצירוף "רנ". אם מדביקים את הרי"ש והנו"ן, זה נראה קצת כמו תי"ו. "הקימו מפלגת קש כדי לגרום לאובדן קולות של תקווה חדשה", הנדל קבע. "נתניהו מפחד רק מהמנדטים של תקווה חדשה וגדעון סער. זה המפתח לבחירות. הוא ינסה לרמות, ואתם תלכו ותשכנעו את המשפחה והחברים לשים ת׳ בקלפי, ולשים לב לזיופים".

אלא ש"התקווה לשינוי" היא לא מפלגת קש שמתחזה למפלגה שגדעון סער השיק בדצמבר 2020. היא נרשמה ברשם המפלגות ב-2012 בשם הערבי "אלאמל לתע'ייר", והתמודדה מאז שלוש פעמים: ב-2013, ב-2015 ובאפריל 2019. בכל המקרים המילים על הפתק היו "התקווה לשינוי", אם כי האותיות התחלפו.

נכון הוא שזו הפעם הראשונה זה עשור שרשימה כלשהי מבקשת את צירוף האותיות "רנ". ונכון הוא ש"התקווה לשינוי" ביקשה את הצירוף אחרי שהמפלגה של סער בחרה את התי"ו שלה. אבל ככל שהצלחנו לברר, אנשי תקווה חדשה לא ערערו על הבחירה כשהיה אפשר.

"תמונה של תור בקלפי בתל אביב" |לא נכון

בסביבות השעה 13:35 בצהריים צצה בעשרות קבוצות ליכוד תמונה של המון אדם עומד בתור, תחת שמי אבק אפורים, עם הכיתוב "עכשיו! קלפי בתל אביב. איפה הליכודניקים?". המפיץ הראשי היה הפעיל הוותיק ליאור הררי. בחלוף רבע שעה עלה ראש הממשלה בנימין נתניהו לשידור חי בעמוד הפייסבוק שלו, והודיע במילים נרגשות: "ליכודניקים, תתעוררו, צאו להצביע. ראיתם את התמונות? אילו תורים ארוכים בתל אביב!".

אלא שהתמונה לא מראה תור לקלפי, אלא לקניון. כחצי שעה קודם היא הופיעה בחשבון הפייסבוק של עורך הנדל"ן הוותיק עופר פטרסבורג, היום איש "ישראל היום", עם התיאור הנכון: "הכניסה לקניון עזריאלי בתל אביב עכשיו. טוב שיש בחירות. הייתה קורונה? לישראלים זיכרון קצר". ובאמת, בעלי עין חדה יזהו בתמונה את הפינה של קריית הממשלה, את בניין בית הספר אורט, וגם שלט ענק של נייקי שנתלה רק לפני כמה שבועות.

בזכות פטרסבורג הגענו למקור התמונה, ציוץ של עיתונאי גל"צ איתי זילבר מ-12:45, שבו התור מצולם גם מזווית אחרת. "ישראל בוחרת? ישראל קונה!", הוא כתב. "כך נראית כעת הכניסה לקניון עזריאלי בתל אביב". המסר הפוך מזה של נתניהו: התל אביבים מבלים בחנויות במקום בקלפיות.

את התמונה לא צילם זילבר, אלא אלעזר סלוטקי, עורכו בתוכנית "השורה התחתונה". סלוטקי מסר לנו את תגובתו: "יצאתי לקניות בקניון והחלטתי לצלם את התור הארוך. בליכוד החליטו למנף את זה לטובתם". 

תיקון: בגרסה קודמת של הכתבה העלינו תהיות על פוסט שהציג עדות על חבר ועדת קלפי שכפה על קשיש להצביע מחל. לאחר שיחה עם מחברת הפוסט החלטנו שהתהיות לא היו מוצדקות.