איך באמת נולד הפתק שהרגיז את אנשי תקווה חדשה

האשמת המתחרים בהעלמת פתקים זה אל"ף-בי"ת של בחירות. בתקווה חדשה הצליחו לחדש • המשרוקית של גלובס

 

יועז הנדל / צילום: אמיל סלמן-הארץ
יועז הנדל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

לפי מעקב המשרוקית, הטענות הכבדות באמת נגד טוהר ההצבעה נשמרו הפעם לשלב ספירת הקולות. הפרסומים ביום הבחירות עצמו לא חרגו ברובם מפק"ל הבחירות הקבוע: החבר'ה שלנו לא באים להצביע, במעוזי היריב יש תורי ענק, ובקלפי אחת בנתניה מישהו העלים לנו את הפתקים. אבל האשמה אחת של גדעון סער ואנשי תקווה חדשה חרגה מהשטאנץ: מישהו מהתל בבוחרים שלנו באמצעות הטעיה ויזואלית.

בבוקר ההצבעה התייצב היו"ר גדעון סער מול המצלמות, אחז בשני פתקים, והדגים: הנה הפתק שלנו, עם האות ת', ולידו הפתק של מפלגה אחרת, "התקווה לשינוי", עם האתיות 'רנ'. ובאמת, אם מדביקים את הרי"ש לנו"ן הן נראות קצת כמו ת'.

גדעון סער עם הפתקים / צילום: צילום מסך
 גדעון סער עם הפתקים / צילום: צילום מסך

סער לא הצביע על אשמים, אבל המפלגה הוסיפה מעתה לפרסומים שלה הוראות לזיהוי הפתק הנכון: "הצביעו ת' - חפשו את הפתק עם השם גדעון סער". היא גם שיגרה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית מכתב וביקשה ששני הפתקים לא יוצבו בסמיכות בכוורות, שכן "עולה חשש כבד לבלבול" ביניהם.

והנה, ב-14:03 פרסם המועמד יועז הנדל ציוץ בטוויטר שהפך את התלונה לתיאוריית קשר: "הקימו מפלגת קש כדי לגרום לאובדן קולות של תקווה חדשה", הוא קבע. "נתניהו מפחד רק מהמנדטים של תקווה חדשה וגדעון סער. הוא ינסה לרמות, ואתם תלכו ותשכנעו את המשפחה והחברים לשים ת' בקלפי".

האם נתניהו הקים מפלגה שלמה רק כדי לגזול קולות מסער? ניסינו לברר.

מצד אחד, "התקווה לשינוי" נרשמה ברשם המפלגות בשם "אלאמל לתע'ייר" ב-2012 - שמונה שנים לפני שסער השיק את מפלגתו. היא התמודדה מאז שלוש פעמים, ב-2013, ב-2015 ובאפריל 2019, תמיד בשם "התקווה לשינוי". מצד שני, האותיות התחלפו בכל פעם. אולי הבחירה הפעם נועדה לפגוע בסער?

בתגובה לפרסום קודם שלנו בטוויטר הפנה אותנו העיתונאי חגי מטר, מנכ"ל 972, לעובדה מעניינת: יו"ר "התקווה לשינוי" ב-2015, איש רהט עאטף קרינאוי, הוא חבר מרכז הליכוד, ושמו עלה בינואר האחרון כמועמד לשריון בליכוד. ואמנם, קרינאוי היה בא כוחה הרשמי של "התקווה לשינוי" כשחולקו השנה האותיות. יתר על כן: התקווה לשינוי זכתה לבחור אותיות אחרי תקווה חדשה. בהחלט חשוד.

ובכן, בדקנו. תיעוד ממעמד חלוקת האותיות נגיש באינטרנט. קרינאוי מגיע לכנסת אבל לא נכנס לחדר הוועדה. בוועדה מתעקשים שהוא בא הכוח היחיד. שולחים לקרוא לו. קרינאוי מגיע, והמפלגה מבקשת צירוף אותיות. מתח באוויר. מה מבקשים? צ' או י'. אלא ששתיהן תפוסות. מנכ"לית הוועדה אורלי עדס מציעה ר' ונ' כתחליף.

נראה אפוא שהתיאוריה המבטיחה קורסת. אם הייתה הטעיה ויזואלית, היא לא נעשתה במתכוון. ובדיעבד, היא לא הייתה יעילה במיוחד. למחרת הבחירות, עם ספירת רוב הקולות, התברר שהתקווה לשינוי קיבלה רק 1,017 פתקים - רק כ-450 יותר משקיבלה לפני שנולדה המפלגה של סער.

תחקיר: אוריה בר-מאיר ויפתח בריל