יונית לוי פינת מרב מיכאלי: יש סיבה לאופטימיות בתחום הייצוג הנשי

אם לשפוט על פי משדרי הבחירות, אפשר להיות מעודדים, מכיוון שאם התקשורת אכן מבנה מציאות, הרי שבשנים הקרובות נמשיך ונראה עלייה של נשים הנכנסות לפוליטיקה

שידורי בחירות יונית לוי / צילום: ערוץ 12
שידורי בחירות יונית לוי / צילום: ערוץ 12

את משדרי הבחירות בשלושה הערוצים המובילים הובילו נשים, וזה דבר משמח מאוד. את תשדירי ערוץ 12 הובילה יונית לוי, על התשדיר של ערוץ 13 ניצחה תמר איש שלום ובערוץ 11 דוריה למפל, שלושתן נשים חזקות המובילות ביומיום את מהדורות החדשות המרכזיות במקצועיות רבה.

אומרים שהתקשורת מעצבת את המציאות. יש אפילו תיאוריה שלמה שנבנתה על זה, קוראים לה ״תאוריית הבניית המציאות״ והיא מדברת על קשר בין מציאות לייצוג שלה בתקשורת. בעיקרון התיאוריה אומרת שהתקשורת לא מייצגת את מה שקורה בעולם האמיתי, אבל כן משפיעה עליו ומעצבת את תפיסת עולמה של החברה.

בשנים האחרונות רואים יותר ויותר נשים מובילות פאנלים, משדרי חדשות ותוכניות למיניהן ובכלל הן מופיעות יותר בתקשורת ובמדיה. אם מסתכלים על נוכחות נשים בכנסות בשנים האחרונות, ניתן לראות שהחל מהכנסת ה-16 (2003) מתחיל טיפוס למעלה של גרף הייצוג הנשי בכנסת. אמנם אלה הם לא המספרים שהיינו רוצים לראות והשינוי הוא איטי מאוד עם תנודתיות גבוהה בשנים האחרונות לכאן ולכאן, אבל בכל זאת המגמה משתנה ולטובה.

אם לשפוט על פי משדרי הבחירות, אפשר להיות מעודדים, מכיוון שאם התקשורת אכן מבנה מציאות, אני מניחה שבשנים הקרובות נמשיך ונראה עליה של נשים הנכנסות לפוליטיקה. אבל לפני שנתחיל בחגיגות חשוב להבין שלכניסה לפוליטיקה (כמו גם ריצה לתפקידים בכירים, ישיבה בדירקטוריונים, ובחירה בקריירה) יש מחיר.

הדוגמה הבולטת ביותר במערכת הבחירות הנוכחית היא מרב מיכאלי שספגה בעבר קיטונות של לגלוג על העובדה שהיא משתמשת בלשון נקבה. הפעולה הסיזיפית והבודדה שלה הפכה לאמירה חזקה שאפילו הביאה לייצור של פונטים מגדריים שנתלים ביותר ויותר מוסדות ציבור והגברת המודעות לעניין השוויון המגדרי. אני מניחה שהעובדה שהיא הצליחה לייצר שינוי, תרמה לה גם במרוץ לראשות מפלגת מתוך הבנה שיש לה את הכוח לשנות, מה שקרה בפועל - ממפלגה קרועה הם הצליחו להשתקם בזכותה.

לא כל אישה מעוניינת להכניס את עצמה לגוב האריות או לשים את עצמה על המוקד. נשים נרתעות הרבה יותר מהפוליטיקה המלוכלכת מאשר גברים, עובדתית.

מיקי חיימוביץ׳ שעשתה את המעבר מהתקשורת לפוליטיקה בכוונה גדולה לשנות, הודתה בפה מלא שהכוחנות והדורסנות גרמו לה להתייאש ״אני לא רואה פה מקום שבאמת אני יכולה להביא אליו את הערך המוסף שלי ואת הדברים שאני רוצה לקדם. צריך דלק במנוע, ואני מרגישה שהשנתיים האלה גרסו אותי".

המערכת הפוליטית כפי שהיא היום, היא אכן קשה ודורסנית, אבל זה לא אומר שהיא חייבת להישאר כך. ראו מה קורה בפינלנד ובניוזילנד כשנשים מובילות ויש עוד דוגמאות מהעולם. אז נכון, לנו הישראליים יש טמפרמנט שונה אבל זה לא אומר שאי אפשר לשנות.

אם אנחנו רוצים עתיד טוב יותר לנו וילדים שלנו, אנחנו חייבים לשנות את המשחק הפוליטי וככל שיותר נשים ייכנסו אליו, כך השינוי יהיה מהיר יותר.

הכותבת היא יועצת אירגונית המתמחה בשיווין מגדרי מנכ"לית דרך אישה