משכנתה | דעה

הפוליטיקאים חייבים ללמוד - רפורמות עושים עם שותפים, לא לבד

כשהציבור יהיה פעיל יותר ויישמע יותר, כך הרפורמות יגיעו יותר מהר ולא תהיה תחושה שעושים על גבו סיבוב

רכישת דירה / צילום: Shutterstock, Shutterstock
רכישת דירה / צילום: Shutterstock, Shutterstock

הבחירות כבר מעבר לפינה וכל הפוליטיקאים מבטיחים לנו שלל דברים שיעשו לכולנו טוב. אך, לעיתים, לא הפוליטיקאים הם אלה שיכולים לחולל שינוי אלא דווקא גורמים אחרים. רק לפני מספר חודשים הכריז בנק ישראל על הרפורמה בשוק המשכנתאות בישראל.

הבנק התכוון לחולל מהפכה, לא פחות. מטרתו הייתה להקל על נטל התשלומים. בכירי המשרד באמת האמינו שהוזלה במשכנתא תגולגל לצרכנים ותסייע לכל משק בית לחסוך מאות אם לא אלפי שקלים מדי שנה. הם רק לא עשו דבר אחד - הם לא עדכנו את הבנקים.

ההחלטה בוצעה בשני שלבים. בשלב הראשון, שחל בינואר האחרון, אפשרו לנוטלי הלוואות חדשות להגדיל את חלק הפריים בהלוואה. מהלך זה, כאמור, לא תואם עם הבנקים שמבחינתם חששו להפסיד ולכן העלו את ריבית הפריים כדי למנוע פגיעה ברווחיהם.

רק לאחר שיצאה הודעה חריגה שבנק ישראל פרסם לפיה מהלך הוזלת המשכנתאות שלווה בהגדלת רכיב הפריים במשכנתה לא התגלגל לציבור עד כה - חזרו בהם הבנקים והורידו את הריבית. השלב השני יצא לדרך בסוף פברואר עבור ממחזרי המשכנתאות.

בסופו של דבר הרפורמה יצאה לדרך אך בגלל חששם של הבנקים להפסיד, כל אחד מהם נקט שיטה אחרת - חלק בפריים מינוס, חלקם בפריים פלוס וכך יוצא שהבנת תמהיל המשכנתה שגם כך לא הייתה ברורה עוד טרם הרפורמה נהייתה שפה זרה לכל מי שאינו עוסק בתחום.

משבר זה ביחסים בין בנק ישראל לבין הבנקים צריך להיות תמרור אזהרה לכל פוליטיקאי שמבקש לבצע רפורמות. רפורמות לא מתבצעות לבד. הן מתבצעות בשיתוף פעולה. טוב היו הן הגופים במשק והן הפוליטיקאים אם את הרפורמות שהם מתכננים היו עושים בשיתוף פעולה ולא בריבים מתוקשרים על גבו של הציבור.

לציבור עצמו גם יש תפקיד משמעותי כאן. אמנם הרפורמות אמורות להקל עליו אך זה לא אומר שאין לו אפשרות להגיב, להתייחס ובמקרה הצורך לדרוש שיתופי פעולה בין גופים. האם, באמת, בנק ישראל לא חשב שהבנקים יעשו הכל כדי למנוע פגיעה ברווחיהם?

הציבור יכול היה ליהנות מהרפורמה הרבה קודם. לכן, גם קולו של הציבור חייב להישמע מעת לעת ולהגיד לקברניטים - ככה לא עושים את זה. אמנם אי אפשר תמיד לדבר בכלי התקשורת אך יש לא מעט רשתות חברתיות, כל עיתונאי ישראל נמצאים בהם וניתן לפנות אליהם ישירות עם הדברים שדורשים תיקון. כשהציבור יהיה פעיל יותר ויישמע יותר כך הרפורמות יגיעו יותר מהר ולא תהיה תחושה שעושים על גבו סיבוב.

הכותב הוא מנכ"ל "וידר משכנתאות"