ליברמן הודיע על מי ימליץ לנשיא; גנץ ולפיד נפגשים אחרי נתק ממושך

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, נפגש עם יו"ר כחול לבן, בני גנץ, לאחר תקופת נתק ממושכת במטרה "לדון בדרכים להרכבת ממשלה ולהחלפת נתניהו" • בתוך כך, יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן הודיע כי ימליץ לנשיא ריבלין על לפיד להרכבת הממשלה

אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת
אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת

המאמצים להרכבת ממשלה של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד יצאו בסוף השבוע לדרך. לאחר שמערכת בחירות שלמה הקפיד שלא להודיע על התמודדותו על ראשות הממשלה, לפיד פועל נמרצות להרכיב אחת וכבר קיבל התחייבות משלושה ראשי מפלגות שיתמכו בו בבית הנשיא. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הודיע כי יתמוך בלפיד לראשות ממשלה ומסרים דומים יצאו גם מטעם מפלגות העבודה ומרצ. בנוסף יו"ר תקווה חדשה גדעון סער אמר בערב חג הפסח כי לא יהווה מכשול בפני הנסיונות להרכיב ממשלה אחרת, אולם לא נקב בשמו של לפיד כמועמד מוסכם.

בערב החג נפגשו סער ויו"ר ימינה נפתלי בנט והם שוחחו במוצאי החג פעם נוספת כדי לתאם עמדות בדרך להרכבת ממשלה. השניים מחזיקים במפתחות להרכבת הממשלה הבאה טרם הודיעו באיזו ממשלה בכוונתם לשבת. בדומה גם יו"ר כחול לבן בני גנץ שנועד הערב עם לפיד סרב להודיע האם יתמוך בו מול הנשיא. בין גנץ ללפיד שוררת מתיחות בשנה האחרונה מאז פירוק כחול לבן וגם אהדה גדולה אין בין השניים, מה שעשוי להקשות על לפיד לקבל את תמיכתו של גנץ בשלב הראשון. אולם השניים קבעו להמשיך ולשוחח בימים הקרובים.

שלב ההתייעצויות אצל נשיא המדינה יכול להימשך עד לשביעי באפריל, אז לכל המאוחר יידרש ריבלין להודיע על מי הוא מטיל את הרכבת הממשלה. בינתיים גוש החרדים-ציונות דתית-ליכוד נותר איתן אך לא ברור איך בכוונת נתניהו להרכיב ממשלה. שכן למעט שיחה בערב הבחירות לבנט, לא התקיימו עוד מגעים בין השניים.

עם צאת החג ציוץ יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' נגד סער ובנט, "מועדים לשמחה. אני מקווה מאוד ששיחות התאום המתוקשרות בין ‎ בנט לסער עוסקות בגיבוש דרישות מהותיות שהשניים יציבו במשותף כתנאי לכניסה לממשלת ימין של המחנה הלאומי (רפורמות במשפט, התיישבות, כלכלה, וכו'), ולא חלילה בהקמת ממשלת שמאל מסוכנת שתישען על תומכי הטרור הערבים".