רובין הוד | פרשנות

קריאת הקרב של משקיעי רובין הוד: "זה רק משחק בשבילי"

היום, כשכמעט כל אחד יכול לסחור ללא עמלות בהימור על מניות, הסיכוי לעשות כסף הרבה יותר גבוה מסוגי הימורים אחרים • משקיעים המתגאים בחוסר הידע שלהם הופכים את היררכיית ההשקעות המסורתית על פיה, אבל זה לא יימשך לנצח

מלחמת הדורות בוול סטריט / צילום: Shutterstock
מלחמת הדורות בוול סטריט / צילום: Shutterstock

זה לא שוק שורי או דובי, זהו השוק שאינו יודע דבר. אם פעם הזכות להשוויץ הייתה שמורה למשקיעים שעבדו קשה והעמיקו בלימוד החומר, כיום התהילה שייכת לעתים קרובות למי שלא רק לא יודעים אלא גם לא אכפת להם. זה הפך את היררכיית ההשקעות המסורתית על פיה, אך זה כנראה שינוי זמני.

"אין לי מושג מה אני עושה", הודה איש צעיר בסרטון טיק טוק בינואר, "אני רק יודע שאני עושה כסף". הוא סיפר כי התחיל לסחור במניות לפני שלושה ימים בלבד, "אבל כמו כלום, עשיתי 300 דולר ביום". תוך כמה  שבועות הצליח הבחור הזה, דני טראן, לגרוף כמעט חצי מיליון עוקבים בטיק טוק.

בפורום WallStreetBets ברשת החברתית רדיט, תגובות כמו "אני לא יודע לקרוא" או "אני לא יודע מה אני עושה" הן נפוצות. המשתתפים מעליבים את האינטליגנציה של אחרים ושל עצמם ככינויי חיבה, ואת חוסר ההבנה שלהם הם עונדים כמדליה. בפברואר מגיבים בפורום כינו עצמם "טיפשים", "אידיוטים" או מונחים דומים בכ־3,550 מקרים, לפי בדיקה של האתר TopStonks.com, העוקב אחרי המניות המוזכרות ברדיט וברשתות אחרות.

 
  

אפשר לעשות כסף טוב גם בבחירת מניות גרועה

איך קרה שהבורות הפכה פתאום למשהו שהסוחרים מתגאים בו?

בשנה האחרונה, כשהסיוע הממשלתי לנפגעי הקורונה הציף את הכלכלה במזומנים, מניות אמריקאיות עלו ביותר מ־75%.

נכון ל־23 במרץ, ל־95.9% ממעט יותר מ־3,000 מניות במדד Wilshire 5000 Total Market Index היו החזרים חיוביים ב־12 החודשים האחרונים, לפי Wilshire. אף תקופה של שנה אחת לא התקרבה לנתונים כאלה מאז פברואר 2004, אז ל־93% מהמניות היו החזרים חיוביים על פני 12 חודשים.

לו הייתם משקיעים, הייתם יכולים לעשות כסף טוב אפילו בבחירת מניות גרועה. זה היה כמו הזמנה להמר ללא הגבלה על צבע שחור, בגלגל רולטה שבו 37 מתוך 38 תאים הם בשחור. אז למה להוציא זמן ואנרגיה ללימוד החומר כשהבורות עצמה משתלמת כל כך?

ורבים מהסוחרים המשוויצים בחוסר הידע שלהם סביר שבתקופות אחרות היו משתמשים בו להימורים.

הערך הצפוי מכרטיס לוטו הוא לרוב פחות מ־65 סנט לכל דולר. בתי קזינו, אתרי הימורי ספורט ואתרי משחקים באינטרנט לרוב לוקחים נתח פחות משמעותי, אבל בממוצע "הבית תמיד מנצח". רוב המהמרים יודעים זאת אבל מתעלמים - כי התקווה לנצח בגדול כל כך מרגשת שהסיכויים אינם חשובים.

היום, כשכמעט כל אחד יכול לסחור ללא עמלות, בהימור על מניות, הסיכוי לעשות כסף הרבה יותר גבוה מסוגים רבים אחרים של הימורים.

נהנים מערך בידורי ומשלמים פחות ל"בית"

"בתור בידור מז'אנר ההימורים, קניית מניות היא מוצלחת למדי", אמר ג'ורג' לוונסטיין, כלכלן התנהגותי באוניברסיטת קרנגי מלון. "ניתן לעקוב אחריהן לאורך זמן רב; הן עולות ויורדות. מניה היא הרבה יותר כיפית מכרטיס לוטו, שהוא סטטי ומבטיח שכמעט תמיד תפסיד".

במעבר מהימור מהסוג המוכר לסחר במניות, הספקולנטים האלה כבר מנצחים: הם מקבלים הרבה יותר ערך בידורי ומשלמים הרבה פחות "לבית".

אז למהמרים טריים במניות זה יכול אפילו להיות הגיוני לא לטרוח ללמוד מה הם קונים. מחקר לוקח זמן ומאמץ, ואם אתם סוחרים במניות רק לבידור, אז "לא בטוח שיותר אינפורמציה תעזור לכם", אמר לוונסטיין.

חישבו על טראן, הסוחר מטיק טוק, שלאחרונה חגג יום הולדת 22. בשנה שעברה פוטר מעבודה במחלקת הנעליים של קניון בפניקס. בינואר, החל לסחור במניות. "היה לי כסף והייתי משועמם. פשוט רציתי לראות מה אני יכול לעשות עם זה", אמר.

האם הוא עושה מחקר כלשהו? "אני באופן אישי חושב שאני עצלן מדי לזה", הוא אומר בצחוק מתגלגל. "כשאני אומר לך שאין לי מושג מה לכל הרוחות אני עושה, אני מתכוון לזה. זה סתם משחק בשבילי".

כמה ימים אחרי שפרסם את הסרטון הראשון שלו בטיק טוק על המסחר, החלו לעקוב אחרי טראן יותר מ־100 אלף איש. בין רכישותיו החביבות: מניות של טסלה, של חברת כורי מטבעות הקריפטו Marathon Digital Holdings ומניות של Riot Blockchain, חברת הרכב החשמלי הסינית Nio, חברת הבידור AMC וחברת הצ'ק הפתוח Churchill Capital Corp IV.

"רוב הזמן אני מרוויח, כמעט בלי לדעת כלום, אז בינתיים זה כיף", הוא אומר. "לדעת מה אתה עושה תמיד יכול להיות נחמד, אבל בשוק הזה הכל אפשרי". טראן מעריך שהוא השקיע כ־2,500 דולר במניות, שצמחו לכ־6,500 דולר תוך פחות משלושה חודשים.

וזה לא כולל את כל הפרסים שטראן הוציא מרובין הוד ומאפליקציות מסחר אחרות. כשמספר העוקבים העולה שלו גרם לפתיחת חשבונות חדשים באפליקציות, אלו הקנו לו מניות בחינם של כל מיני חברות בשווי כולל שהגיע לכ-3,000 דולר, לדבריו.

"היכן שהבורות היא המפתח לאושר, רק כסיל ירצה להחכים", כתב המשורר הבריטי תומס גריי. באחד הימים, אולי יותר מוקדם ממאוחר, המניות יפסיקו לטפס, ואז החשיבות של להבין מה יש לך בסל תחזור למקומה הראוי. אבל לעת עתה, נראה שהמשקיעים שחשבו שהם חכמים - ימשיכו להיראות בעיני השאר ככסילים.