ביידן צפוי לעלות מסים כדי לממן תוכנית לטיפול בתשתיות בהיקף 2 טריליון דולר

נשיא ארה"ב צפוי להכריז בקולו על השקעות משמעותיות בתשתיות וביצירת מקומות עבודה, במסגרת תוכנית שתתפרש על פני 8 שנים • מדובר בין היתר על השקעת עתק בתשתיות תחבורתיות כגון גשרים, כבישים ופיתוח רכבים חשמליים • תקציבים ניכרים יוסטו גם למאבק במשבר האקלים

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Evan Vucci
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Evan Vucci

תוכנית תשתיות ליצירת מקומות עבודה ומאבק במשבר האקלים: נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, יציג לקראת חצות (שעון ישראל) תוכנית ענק הכוללת השקעות בגובה כ-2 טריליון דולר על פני עשור. התוכנית, המהווה חלק מאג'נדת ה"לבנות בחזרה, טוב יותר" של ממשלו, תוצג היום על ידי הנשיא עצמו בפנסלבניה. פרטים מהתוכנית עצמה כבר פורסמו בכלי התקשורת בארה"ב, והיא כוללת השקעות ענק בתשתיות ובאנרגיה מתחדשת, לצד תוכנית לצמצום אי השוויון והעלאת מיסים. בין היתר, יורחבו מס התאגידים והמס על רווחי חברות רב לאומיות.

כדי לממן את התוכנית, יעלה שיעור מס החברות, כפי שביידן הבטיח לאורך הקמפיין, מ־21% ל־28% - כך אמר גורם בממשל האמריקאי לעיתונאים בבית הלבן. הנשיא ביידן מקווה שהחבילה תגדיל את המשרות היצרניות בארה"ב, תשמר ותפתח תשתיות אמריקאיות כושלות. אחת המטרות המרכזיות של התוכנית היא להיאבק בשינויי האקלים ולהתחיל להעביר את המיקוד מאנרגיה מזוהמת למקורות אנרגיה נקיים יותר.

לדברי הגורם בבית הלבן, העלאת המס בשילוב צעדים נוספים, יממנו את תוכנית התשתית בתוך 15 שנים. זו תהיה למעשה התוכנית הכלכלית הגדולה השנייה של הנשיא ביידן אחרי חבילת הסיוע הכלכלי לנפגעי הקורונה בסך 1.9 טריליון דולר, שעברה בתחילת החודש בבית הנבחרים ובסנאט בוושינגטון.

הממשל של ביידן שואף לאשר בהקדם את ההצעה הנוכחית, שכוללת הפניית משאבים ליצירת מקומות עבודה, חידוש התשתיות בארה"ב וכן מלחמה בשינויי האקלים, ולאחר מכן להעביר תוכנית נוספת שמטרתה שיפור החינוך, הרחבת החופשות בתשלום וטיפול בריאותי נאות יותר בציבור האמריקאי.

התוכנית צפויה להזרים 621 מיליארד דולר לתשתיות תחבורתיות כגון גשרים, כבישים, תחבורה ציבורית, נמלים, שדות תעופה ופיתוח רכבים חשמליים. נוסף לכך, הבית הלבן יעביר 580 מיליארד דולר לסיוע במאמצי ייצור, מחקר ופיתוח והכשרת עובדים. כמו כן, עוד 400 מיליארד יופנו ישירות לטיפול בקשישים ונכים. 300 מיליארד דולר יופנו לשיפור תשתיות מיי השתייה, שדרוג רשתות החשמל והרחבת הגישה לפס הרחב במקומות נידחים בארה"ב. 300 מיליארד דולר נוספים יועברו לבנייה ותחזוק של דיור בר השגה וכן לשדרוג תשתיתי של בתי ספר באמריקה.

הנשיא אמור להכריז על פרטי התוכנית בפיטסבורג, עיר שבה לעבודה מאורגנת יש נוכחות חזקה והכלכלה המקומית עברה מייצור וכרייה מסורתיים לטיפול רפואי וטכנולוגיה. פיטסבורג הייתה גם העיר שבה ביידן פתח את הקמפיין הנשיאותי שלו ב-2019 ושם הוא גם התחייב ליצור משרות לאיגודים כחלק מתוכנית תשתית עתידית. כעת, הגיע הזמן לקצור את פירות ההבטחות.

גם בתוכנית הנוכחית, כמו גם בחבילת הסיוע לקורונה, הדמוקרטים ששולטים בשני הבתים בקונגרס, לא צפויים לתמיכה מיידית של המפלגה הרפובליקאית, שפעולות רבות שלה בשבועות האחרונים מכוונות כלפי בחירות האמצע ב־2022. אז, הם מקווים, התמונה תתהפך והם יחזרו לשלוט לפחות בבית אחד בקפיטול. בעוד שניכר כי תהיה תמיכה נרחבת מצד המפלגה הרפובליקאית בטיפול בתשתיות, בבניית הכבישים והגשרים, חברי המפלגה מתנגדים נחרצות להעלאת המס שנועדה לממן את המהלך.