תביעה: פייסבוק קנתה במרמה ובחוסר תום-לב את הסטארט-אפ הישראלי סרוויספרנד

שחר בן עמי, מייסד סרוויספרנד, תובע מפייסבוק 25 מיליון שקל, בטענה כי פעלה במרמה ובחוסר תום-לב קיצוני ברכישת הסטארט-אפ שלו, ובטענה כי לאחר שהתחייבה לשלם לו במניות חסומות ששוויין מיליוני דולרים על-מנת לפתותו לוותר על החברה שהקים, שינתה את יחסה מן הקצה אל הקצה ופיטרה אותו בניגוד להסכם

 

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: shutterstock
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: shutterstock

תביעה שהגיש מייסד הסטארט-אפ המצליח סרוויספרנד (Servicefriend), שחר בן עמי, נגד פייסבוק חושפת את הסכם הרכישה שהביא את בן עמי למכור את מניותיו לפייסבוק ואת התנהלותה של ענקית הטכנולוגיה לאחר הרכישה, עד לפיטוריו של בן עמי לאחר שנה בלבד.

בן עמי תובע את פייסבוק בסכום של 25 מיליון שקל, בטענה כי פעלה במרמה ובחוסר תום-לב קיצוני ברכישת הסטארט-אפ הישראלי, ובטענה כי לאחר שהתחייבה לשלם לו במניות חסומות ששוויין מיליוני דולרים על-מנת לפתות אותו לוותר על החברה שהקים, שינתה את יחסה מן הקצה אל הקצה ופיטרה אותו בניגוד להסכם.

בן עמי הוא ממציא ואיש הייטק שהיה היזם, הממציא, בעל המניות העיקרי והמנכ"ל של חברת הסטארט-אפ המבטיחה סרוויספרנד, שנוסדה בשנת 2015 ופיתחה פתרון בינה מלאכותית חדשני לשימוש במוקדי שירות לקוחות דרך אפליקציות תקשורת ביניהן וואטסאפ. החברה שגשגה, נבחרה על-ידי חברת המחקר גרטנר כאחת מחברות הסטארט-אפ המבטיחות בעולם תחום שירות הלקוחות, וצמחה בשנת 2018 ב-100% תוך ייצור הכנסות של כ- 1.2 מיליון דולר. החברה משכה את תשומת-ליבה של פייסבוק, שביקשה לרכוש אותה על-מנת להטמיע את המוצר בפיתוח פרויקט הארנק הדיגיטלי שלה.

לאחר שלוש שנים בהן עקבה פייסבוק אחר הסטארט-אפ וביקשה לשתף עמו פעולה, בספטמבר 2019 נמכרה החברה לפייסבוק תמורת 13.5 מיליון דולר במזומן לבעלי המניות, ביניהם בן עמי ועידו ארד, 10.5 מיליון דולר במניות חסומות שיוקצו לאנשי מפתח, בהם בן עמי, 4 מיליון דולר במניות חסומות לחלק מהעובדים וכ-2 מיליון דולר ליועצים ובונוס קליטה לעובדים.

בן עמי קיבל 28,144 מניות חסומות של פייסבוק בשווי 5.1 מיליון דולר בשעתו למשך תקופה של 4 שנים. בנוסף, הובטח לו כי יוביל את תוכנית הטיפול בלקוחות של פרוייקט הבלוקצ'יין ויהיה כפוף לקווין וייל, סמנכ"ל בכיר בפייסבוק.

בכתב התביעה, שהוגש באמצעות עו"ד דוד פורר ממשרד פורר לוי אורגד ועורכי הדין עופר חנוך ויעל דולב ממשרד גרוס לבית הדין לעבודה בתל אביב, נטען כי "אלמלא פייסבוק הבטיחה לתובע מעמד כה בכיר ותמורה גבוהה יותר לרכישת סרוויספרנד בדרך של הענקת כמות חריגה של מניות חסומות - שוות-ערך בשעתו לכ-5.1 מיליון דולר למשך 4 שנים, אשר במהלכן התובע יוביל את תוכנית שירות הלקוחות בפרויקט הבלוקצ'יין - התובע לא היה מבצע את עסקת הרכישה". 

עו"ד דוד פורר, כנס לשכת עוה"ד / צילום: כדיה לוי, גלובס
 עו"ד דוד פורר, כנס לשכת עוה"ד / צילום: כדיה לוי, גלובס

"פייסבוק היא חברה קשוחה ודורסנית. היא פועלת למקסם את טובתה שלה, ומייחסת חשיבות מעטה לנזקים שהיא גורמת לשאר העולם. הראייה הרומנטית של חברה המסייעת ביצירת קשר עם אנשים מתחלפת בדמות של חברה צינית, קפיטליסטית ואופורטוניסטית", טוען בן עמי. "ברחבי העולם מצטברות עדויות על פעולות לא תקינות המבוצעות על-ידי פייסבוק - החל מפגיעה לא חוקית במתחרים, עבור דרך דורסנות עסקית למחיקתן של חברות קטנות וכלה בהתערבות בהליכי בחירות במדינות דמוקרטיות. התובע הוא אחד מהאנשים אשר נפגעו מפעילותה הדורסנית וחסרת תום-הלב של פייסבוק".

לטענת בן עמי, פייסבוק ביקשה לרכוש ולהשתלט על החברה הצעירה והמצליחה על-מנת להשתמש בטכנולוגיה ועל-מנת למנוע מאחרים להשתמש בה, אך לאחר רכישת החברה, פייסבוק הפרה את ההבטחות וההסכמים. בעוד הובטח לו כי יוביל את תוכנית הטיפול בלקוחות של פרוייקט הבלוקצ'יין ויהיה כפוף לוייל, בן עמי עבד כשנה עד שפוטר באוקטובר 2020.

הסכמתו למכירת החברה שהיוותה את פרויקט חייו ניתנה בשל שתי הבטחות מהותיות: הראשונה מקצועית - שילובו בתפקיד בכיר ביותר בפייסבוק בפרוייקט חדשני בעל משמעויות כלכליות תוך כפיפות ישירה לאחד האנשים הבכירים בעולם העסקי; השנייה כלכלית - רכישת כל מניות החברה תמורת מניות חסומות של פייסבוק ותנאי העסקתו במשך 4 שנים בהן ישולם לו כל רבעון, בנוסף לשכר משמעותי, סכום נכבד אשר יהווה תמורה למניות שמכר בן עמי לפייסבוק.

אלא שתשעה ימים בלבד לאחר החתימה על ההסכם, החליטה פייסבוק כי וייל לא ינהל את בן עמי, בניגוד להסכם. דרור אורן גויס להוביל את שירות הלקוחות של פרויקט הבלוקצ'יין, ובן עמי קיבל הודעה שיהיה כפוף אליו. על-פי הנטען בתביעה, אורן פעל "להבאיש את ריחו" של בן עמי בעיני בעלי תפקידים בפייסבוק והפך אותו לאישיות לא רצויה, בודד אותו עוד בטרם החל לעבוד ומנע ממנו להשתלב.

פייסבוק מצידה טענה כי נוצר חוסר אמון ביחסים בין בן עמי לבין החברה, ולכן היא מבקשת לפטרו.

הקשר בין פייסבוק לסרוויספרנד נוצר בשנת 2016. פייסבוק עקבה במשך 3 שנים אחר סרוויספרנד, כאשר במהלך שנים אלה בן עמי וסרוויספרנד ופייסבוק החליפו כ-1,070 מיילים, ובן עמי וצוותו השתתפו בעשרות פגישות עבודה, כולל עם חברי הנהלה בכירים בפייסבוק. בן עמי טוען כי הפגישות עזרו לפייסבוק לעצב את האסטרטגיה שלה לתקשורת עסקית, בין היתר בוואטסאפ, דבר העתיד ליצר לפייסבוק הכנסות המוערכות בעשרות מיליארדי דולרים.

בספטמבר 2018 פנה תומר בראל, סמנכ"ל בכיר בפייסבוק ומי שמנהל את פעילות המו"פ שלה בישראל, בהצעה לשיתוף-פעולה ולהיות לקוחה של סרוויספרנד. לטענת בן עמי דובר על פרויקט שאפתני של פייסבוק ליצירת מטבע דיגיטלי עולמי מבוסס בלוקצ'יין, שהוצג על-ידי פייסבוק ככזה שישרת 800 מיליון לקוחות בתוך שנתיים. כאמור, בספטמבר 2019 נרכשה סרוויספרנד על-ידי פייסבוק.

התוכנית המקורית של פייסבוק הייתה להשיק את המטבע העולמי החדש במהלך 2019, אך המועד נדחה פעם אחר פעם עד למרץ 2021. בן עמי טוען כי לדחייה אין קשר אליו, והיא נובעת מקשיים ניכרים בפרויקט אסטרטגי שנוגע לקבוצת פייסבוק כולה ברחבי העולם, וכי פייסבוק ביקשה "לתלות על צווארו" אי-עמידה בלוחות זמנים במסגרת הליך פיטוריו.

שמה של סרוויספרנד נקשר גם לבדיקה שעורכת רשות התחרות בימים אלה, לאחר שפייסבוק לא דיווחה על רכישתה ולא על רכישת הסטארט-אפ הישראלי רדקיקס.

מפייסבוק' המיוצגת על ידי משרד עורכי הדין מיתר' נמסר כי "הטענות חסרות בסיס ויופרכו בבית המשפט".