הפניקס | ניתוח

המהפך של הפניקס: הרוויחה ב-2020 יותר ממגדל וכלל יחד

לפני כעשור וחצי הפניקס ביצעה שרשרת רכישות אסטרטגיות, ולאחר מכן עברה שנים של הרכבה מחדש וייעול • עכשיו היא מובילה את הענף הביטוח, ומציגה רווח גבוה משל שתי הענקיות של פעם - מגדל וכלל

אייל בן סימון, אייל לפידות, יהלי שפי / צילום: יח"צ - ענבל מרמרי, איל יצהר, דני כיתרי
אייל בן סימון, אייל לפידות, יהלי שפי / צילום: יח"צ - ענבל מרמרי, איל יצהר, דני כיתרי

בשנת 2005, קבוצת הביטוח מנורה מבטחים בחנה את האפשרות להצטרף לקבוצת דלק של יצחק תשובה במהלך לרכישת החזקות שלמה אליהו בהפניקס, מתוך תקווה  בהמשך להשתלט במשותף על הפניקס ולהביא למיזוג שתי קבוצות הביטוח. זה לא קרה בגלל התנגדות גורפת מצד גורמי הרגולציה, וקבוצת דלק המשיכה עם העסקה לבד, הוציאה את אליהו מהחזקתו בהפניקס, ובהמשך החליפה את קבוצת מאיר כבעלת השליטה בקבוצת הביטוח, שחוותה אז שנים ארוכות של הידרדרות יחסית לענף.

מאז הנסיבות השתנו כמעט לגמרי, כפי שניכר במיצובה ובתוצאותיה של הפניקס.

שלמה אליהו אכן נפרד כבר מקבוצת הביטוח הבינונית בגודלה שהייתה בידיו, והספיק להשתלט על קבוצת הביטוח מגדל - שבעצמה חוותה בעשור החולף הידרדרות במעמדה בענף; דלק נפרדה מהפניקס ומכרה אותה לקרנות השקעה פרטיות זרות - סנטרברידג' וגלטין פוינט; ובעיקר הפניקס הפכה לקבוצת הביטוח הרווחית ביותר בישראל.

זה מתבטא גם במאזן הכוחות של קבוצות הביטוח הגדולות בענף, כשהפניקס ניצבת זה זמן בצמרת דירוג שווי השוק של ענף הביטוח המקומי, עם שווי חברה נוכחי של כ-7.5 מיליארד שקל.

ההתפתחות של הפניקס, שלדעת מנהליה ובעלי השליטה בה עדיין רחוקה ממיצוי, הגיעה בשנה החולפת לאבן דרך, כשהחברה הפכה לרווחית מאוד סיכמה את 2020 עם רווח כולל של יותר מ-1.35 מיליארד שקל. מדובר ברווח הגבוה בהרבה מזה של המתחרות, וכן גבוה מהרווח המצרפי של כלל ביטוח ומגדל יחד - שהיו, נזכיר, ב-2005 שתי ה-מובילות של שוק הביטוח.

כיום הקבוצה מנוהלת על ידי אייל בן סימון, והיא הגיעה למעמדה הנוכחי בענף ולרווחים שהציגה בשנה החולפת - שכנראה גבוהים מהרווחיות "המייצגת" שלה - בדרך שעברה תחת שלושה מנכ"לים: בן סימון, לפניו אייל לפידות שניהל את הקבוצה במשך כ-10 שנים עד אמצע 2019, וקדם לו יהלי שפי שכיהן כמנכ"ל הקבוצה במשך כארבע שנים.

רכישות אסטרטגיות ומגוונות

אחת החוזקות של הפניקס בשנים האחרונות, וב-2020 במיוחד, היא הגיוון במקורות הרווח של הקבוצה. למעשה, הפניקס היא קבוצת הביטוח שמגשימה במובן הכי רחב את המהות של "קבוצה", כשנוסף על פעילויות "מסורתיות" של ביטוח וניהול כספי ציבור, מתחת לקבוצה האם הציבורית יש עוד שלל פעילויות.

בין אלו: בעלות מלאה בבית ההשקעות אקסלנס, שדרכו מנהלת הקבוצה קרנות נאמנות, תיקי השקעה, חבר בורסה ועוד; שליטה ובעלות על שורת סוכנויות ביטוח (בראשן אגם, שקל ואורן מזרח, למשל), החזקות בחברת שירותי המימון החוץ בנקאית גמא (שעומדת בפני הנפקה ראשונית של מניותיה), וכן בחברת הדיור המוגן עד 120 (שעומדת למכירה).

את הרכישות המהותיות ביותר ביצעה הפניקס לפני כעשור וחצי, בהובלתו של שפי כמנכ"ל. עסקאות אלה יצרו להפניקס מקורות רווח שאינם קשורים ישירות לביצועי שוק ההון, מה שגם חיזק את יכולתה של הקבוצה לאמץ מדיניות דיבידנד ב-2020.

באותן שנים שפי ספג ביקורת רבה על חלק מהעסקאות והמחירים שהפניקס שילמה עבורן, אבל היום ניתן בדיעבד לומר שהוא צדק ויצר ערך להפניקס. בין העסקאות שניסה שפי לקדם אז, ולא צלחו, הייתה רכישת פעילויות ביטוח ברומניה ובאוקראינה ורכישת נתח מישראכרט, שנעצרה בשל הרגולציה.

כך או כך, בהפניקס התגאו לאחרונה כי הרווח הכולל לפני מס בשנת 2020 מסוכנויות ביטוח ומאקסלנס היה כ-378 מיליון שקל - כ-18.5% מהרווח הכולל לפני מס של הקבוצה כולה. וזאת לפני רווחים של כ-38 מיליון שקל שגמא תרמה על פי דוחות הפניקס (שמחזיקה ב-49% ממניות גמא), ורווח של 74 מיליון שקל שרשמה עד 120, למרות השפעות הקורונה.

בנייה מחדש, ייעול ושיפור הרווחיות

אם שפי בנה והביא את הרכישות האסטרטגיות, לפידות הגיע להפניקס עם הרשאה לעשות שינוי אדיר בקבוצה, והוא ניצל זאת היטב. בכהונתו עברה הפניקס ניעור רציני שהפך אותה מחברה שנתפסה לא אחת כמתחרה רדומה, לענק זריז, יעיל ומוטה רווחיות.

לפידות כיוונן מחדש את הקבוצה, החליף מנהלים ונוהלי עבודה, ניקה רעשים וחיבר את הפניקס עם החברות שנרכשו לכדי קבוצה מגובשת. במקביל הוא גם קידם מאוד את חטיבת ההשקעות של הקבוצה - רכיב משמעותי בביצועים של קבוצות הביטוח הגדולות. למעשה, חטיבת ההשקעות של הפניקס היא חוזקה נוספת, ופה הקרדיט מגיע בעיקר ללפידות, שזיהה הזדמנות אצל המתחרה כלל ביטוח, "גנב" משם את מנהל ההשקעות המוערך רועי יקיר, ויחדיו הם בנו מחדש חטיבת השקעות מובילה.

ללא לפידות, הקבוצה לא הייתה מגיעה למיצובה הגבוה ולרווחיות הנאה בשנים האחרונות. כמו כן, תחת ניהולו אחד המנהלים שסומנו וקודמו היה בן סימון, שכמנכ"ל אחריו ממשיך באותה רוח של שיפור עם דגש על רווחיות ועל ייעול. וכך, בדומה ללפני כעשור וחצי - הפניקס שוב בבולמוס רכישות.

שמים דגש על טכנולוגיה וחוזרים לרכישות

לאחר הליך וחשיבה מחדש אסטרטגית עם פירמת הייעוץ הבינלאומית מקינזי, הפניקס פרסמה לאחרונה תוכנית אסטרטגית שאפתנית שמכוונת לצמיחה תוך דגש על פעילויות עם דרישות הון נמוכות יחסית, וגם רכישות. עד כה תחת בן סימון הפניקס כבר רכשה את בית ההשקעות הלמן אלדובי, לאחר שאשתקד רכשה את אלומות, וכיום היא מתחרה על רכישת חלק מקרנות הנאמנות של פסגות - וזה לא הסוף. במקביל, הפניקס מקדמת צמיחה בפעילויות המסורתיות תוך שימוש בטכנולוגיה, כשהיא מכוונת לצמיחה בתיק הישיר שלה, ואף גייסה לשורותיה את אחד מאדריכלי ההצלחה של ביטוח ישיר - רענן סעד.

כמו כן, בהפניקס מקפידים למנות דירקטורים מקצועיים מאוד. כך לדוגמה בדירקטוריון הנוכחי: היו"ר בני גבאי, ששנים מכיר את שוק הביטוח הישראלי על בוריו כמי שהיה 'הרו"ח של הענף'; אלי יונס שניהל את בנק הפועלים, ובעיקר הפך את מזרחי טפחות מ'עוד בנק' לבנק השלישי בגודלו במשק; הילה קונפורטי שמתמחה בניהול סיכונים בביטוח; רחל (רוחה) לוין שבאה עם ידע משמעותי בניהול עסקים בארץ ובחו"ל; אורית אלסטר שניהלה את הבנקאות העסקית בדיסקונט שנים רבות, ומכירה את עולם האשראי ושוק ההון הקונצרני לפני ולפנים; אהוד שפירא שהיה כבר יו"ר הפניקס ויו"ר פסגות וגם בכיר מאוד בבנק לאומי, שם ניהל את החטיבה העסקית, ומכיר את שוק הפיננסים ואת הרגולציה לעומק; ואחרים, בהם יוצא מקינזי ועוד.

כל אלה מסמנים שהפניקס לא סיימה את הריצה שלה למעלה, כשכבר כיום, יחד עם הראל ולצדן מנורה מבטחים, הן מובילות את הענף המקומי.