ביידן: "הכלכלה שלנו מעוותת. מיליונים איבדו עבודה, בעוד שהאחוזון העליון הרוויח 4 טריליון. הגיע הזמן לשנות את זה"

הנשיא האמריקאי הציג את התוכנית שלו לשיקום התשתיות באמריקה ולמאבק בשינויי האקלים בהיקף של 2 טריליון דולר • ביידן תקף את חברות הענק שלא משלמות מס בארה"ב, הודיע כי יעלה את מס החברות ל־28%, והבהיר כי אין לו דבר נגד "מיליונרים ומיליארדרים"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, lev radin
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, lev radin

"בזמן שמיליוני אמריקאים איבדו את מקום עבודתם בשנה שעברה, 1% מהאמריקאים העשירים ביותר ראו את השווי הנקי שלהם גדל ב-4 טריליון דולר. זה רק מלמד כמה הכלכלה שלנו מעוותת ולא הוגנת. זה לא תמיד היה ככה. ובכן, הגיע הזמן לשנות את זה", כך אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמש בנאום בפיטסבורג שבו הציג את התוכנית הכלכלית החדשה שלו לשיקום התשתיות בארה"ב בהיקף של למעלה מ-2 טריליון דולר.

לדברי הנשיא החבילה החדשה, שבדומה לחבילת הסיוע שעברה בקונגרס בתחילת החודש תצטרך גם היא להגיע לבית הנבחרים והסנאט, תוביל להתקדמות דרמטית של ארה"ב וכי היא השקעה של פעם בדור: "אנחנו חייבים לפעול עכשיו. אני משוכנע שאם נפעל עכשיו בעוד 50 שנה אנשים יגידו - זה הרגע שאמריקה זכתה בעתיד חדש".

במסגרת מאמציו להסביר מדוע הממשל בראשותו מתכוון להוציא 2 טריליון דולר על תוכנית בת 8 שנים, שאף תגזור העלאת מס החברות מ-21% ל-28%, הוא השווה את התוכנית למהלך ההיסטורי של המרוץ לחלל באמצע המאה ה-20. "היום אני מציע תוכנית שמתגמלת עבודה ולא רק עושר. כך נבנה כלכלה הוגנת שנותנת לכולם סיכוי להצליח. וזה ייצור את הכלכלה החזקה ביותר, העמידה ביותר, החדשנית ביותר בעולם", אמר ביידן.

"זו לא תוכנית שהולכת סביב-סביב. זו השקעה של פעם בדור באמריקה, שלא דומה לשום דבר שראינו או עשינו מאז שהקמנו את מערכת הכבישים המהירים בין המדינות ויצאנו למרוץ לכיבוש החלל לפני עשרות שנים. למעשה, מדובר בהשקעה הכי גדולה בעבודות באמריקה מאז מלחמת העולם השנייה. זה יצור מיליוני מקומות עבודה, משרות בשכר טוב. זה יגדיל את הכלכלה, יהפוך אותנו לתחרותיים יותר ברחבי העולם, יקדם את האינטרס הביטחוני הלאומי שלנו ויעמיד אותנו במצב של ניצחון בתחרות העולמית עם סין בשנים הקרובות".

"אני יודע שביקרו אותי על כך שהענקתי הקלות מס למעמד הביניים ולעניים בפעם הקודמת. לא שמעתי את הבכי הזה כשחוק המס של טראמפ עבר, אז 83% מהכסף עבר לאחוזון העליון. לא, התוכנית הזו לא נועדה להתמקד באלה שהצליחו או לחפש או להעניש מישהו אלא בפתיחת הזדמנויות לכל האחרים", הוסיף ביידן.

"והנה האמת: לכולנו יהיה טוב יותר כשכולנו נסתדר טוב יותר. הגיע הזמן לבנות את הכלכלה שלנו מלמטה למעלה ומהאמצע החוצה. לא מלמעלה למטה, כי זה לא עבד עד כה טוב במיוחד. כי וול סטריט לא בנתה את המדינה הזו. אתם, מעמד הביניים הנהדר, בניתם את המדינה הזו. ואיגודים בנו את מעמד הביניים. והפעם, כשנבנה מחדש את מעמד הביניים, ניקח איתנו את כולם. לא משנה הרקע שלכם, הצבע שלכם, הדת שלכם - כולם יכולים לבוא".

העלאת המסים לתאגידים תניב כטריליון דולר לאוצר במשך 15 שנים. ביידן אמר שהוא יודע שלא כל הרפובליקאים תומכים בתוכנית הזו כרגע וכי הוא פתוח לרעיונות אחרים ואף יזמין את חברי המפלגה אליו לחדר הסגלגל בבית הלבן, שם ישמע את הביקורת שלהם ואת הרעיונות שלהם אך הוא הבטיח כי "אף אמריקאי או אמריקאית שמרוויחים פחות מ-400 אלף דולר בשנה לא ישלם יותר מס ממה שהוא משלם כיום".

ביידן הבהיר עוד כי אין לו שום בעיה עם התפיסה הקפיטליסטית או עם המולטי-עשירים, שכן מטרתו היא לפעול למען כל אזרחי ארה"ב. "אין לי שום בעיה עם מיליונרים ומיליארדרים. אני מאמין בקפיטליזם האמריקאי. אני רוצה שכולם יצליחו אבל הנה העניין, ברגע זה זוג ממעמד הביניים, כבאי או מורה עם שני ילדים, שמרוויחים ביחד 110-120 אלף דולר בשנה, משלמים 22 סנט על כל דולר נוסף שהם מרוויחים במס פדרלי. אבל תאגיד בינלאומי שמקים מפעל מחוץ לגבולות ארה"ב ומעביר לכאן את הסחורה שלהם, לא משלם כלום... אנחנו נעלה את המס עליהם ל-28%... אף אחד לא אמור להתלונן על זה. זה עדין נמוך יותר ממה שהם שילמו ממלחמת העולם השנייה ועד 2017 (אז טראמפ הוריד את מס החברות מ-35% ל-21% - ר.ב.). הדבר הזה בלבד יביא לנו טריליון דולר בתוך 15 שנים".

ביידן לא חסך מחברות הענק האמריקאית ותקף אותן בדגש על הענקית אמזון, שאותה הוא הזכיר בשמה: "בשנת 2019, דוח עצמאי מצא כי יש 91, הרשו לי לומר זאת שוב, 91 חברות של פורצ'ן 500, החברות הגדולות בעולם, בתוכן גם אמזון שלא משלמות בארה"ב אפילו פני אחד במס הכנסה פדרלי. אין לי שום כוונה להעניש אותם, אבל זה פשוט לא הוגן. זה פשוט לא בסדר. כבאי ומורה שמשלמים 22% ואמזון יחד עם 90 תאגידים גדולים אחרים שמשלמים אפס מסים פדרליים? אני אשים לזה סוף".

הפתרון לדבריו הוא מס מינימלי לתאגידים אמריקאיים בינלאומיים בשיעור של של 21%. "אנחנו הולכים ליישר את שדה המשחק הבינלאומי... אנו גם נמנע ניכויים של תאגידים בגין עבודות בחו"ל (שכיום חוקי המס אינם חלים עליהן) וכן העברת נכסים לחו"ל. תעשו את זה ואתם תשלמו קנס ולא פרס על פי התוכנית שלי. אנחנו נשתמש בכסף הזה כדי לתת לחברות זיכוי מס למקם את הייצור שלהן כאן בארצות-הברית".

המסים המוצעים והיקף תוכניתו של ביידן - ולאן ילך הכסף - כבר מעצבנים חלק מהנציגים הרפובליקאים. ההצעה מתמקדת בשינויי האקלים ובסביבה - כולל מעבר של תחום הרכב מכלי רכב מבוססי בנזין לחשמל, הקמת חיל שימור אקלים ותמרוץ של השקעות פרטיות בתחום אנרגיות הרוח ואנרגיה סולארית. המאמץ לעודד את המעבר מדלק לחשמל בלבד יביא יותר כסף - 174 מיליארד דולר - מכפי שהתוכנית תוציא על תיקונים בכבישים מהירים וגשרים - כ-115 מיליארד דולר.

"זה כמו סוס טרויאני", אמר ביום רביעי מנהיג המיעוט הרפובליקאי בסנאט, מיטש מקונל, לעיתונאים בקנטקי זמן קצר לפני נאומו של ביידן. "הם קוראים לזה תוכנית תשתית, אבל בתוך הסוס הטרויאני זה למעשה יותר הלוואות כספים ועליות מס מאסיביות על כל החלקים היצרניים בכלכלה שלנו".

התוכנית צפויה להזרים 621 מיליארד דולר לתשתיות תחבורתיות כגון גשרים, כבישים, תחבורה ציבורית, נמלים, שדות תעופה ופיתוח רכבים חשמליים. נוסף לכך, הבית הלבן יעביר 580 מיליארד דולר לסיוע במאמצי ייצור, מחקר ופיתוח והכשרת עובדים. כמו כן, עוד 400 מיליארד יופנו ישירות לטיפול בקשישים ונכים. 300 מיליארד דולר יופנו לשיפור תשתיות מי השתייה, שדרוג רשתות החשמל והרחבת הגישה לפס הרחב במקומות נידחים בארה"ב. 300 מיליארד דולר נוספים יועברו לבנייה ותחזוק של דיור בר השגה וכן לשדרוג תשתיתי של בתי ספר באמריקה.