נתניהו יכנס דיון בעניין תשובת ישראל להחלטת בית הדין בהאג

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס דיון בנוגע לתשובת המדינה להחלטת בית הדין בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל והחמאס על פשעי מלחמה שבוצעו בשטחים • מזכיר המדינה האמריקאי עדכן את שר החוץ גבי אשכנזי בכוונת ארה"ב להסיר את הסנקציות מבית הדין בהאג

בנימין נתניהו / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות
בנימין נתניהו / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס דיון ביום ג' בעניין תשובת ישראל להחלטת בית הדין בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל על פשעי מלחמה לכאורה. בדיון ישתתפו שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי ובכירים נוספים. בית הדין הודיע ב-3 למרץ על החלטתה לפתוח בחקירה נגד ישראל והחמאס על פשעי מלחמה שבוצעו בשטחים מאז חודש יוני 2014. לרשות ישראל עומדים 30 ימים מאז פרסום ההחלטה בהם תוכל להודיע לבית הדין כי היא מתכוונת לחקור בעצמה את אזרחיה שביצעו לכאורה פשעים. כלומר, את תשובתה היא חייבת להעביר עד ה-3 לאפריל או לבקש ארכה. עד היום לא קיים ראש הממשלה שום דיון עם השרים הרלוונטים בעניין. בדרגים המקצועיים של משרדי המשפטים והחוץ מגבשים בשבועות האחרונים המלצות לדרג המדיני.

מזכיר המדינה אנטוני בלינקן עדכן אתמול (ו') את שר החוץ גבי אשכנזי בכוונת ארה"ב להסיר את הסנקציות מבית הדין בהאג. "הדגשתי בפניו את עמדת ישראל הנחרצת נגד סמכות בית הדין ומחויבותה המוחלטת של ישראל להגנה על אזרחיה וחייליה", צייץ אשכנזי. "הבהרתי כי המעורבות הפעילה של הרש"פ בקידום התיק והחקירה תפגע בכל סיכוי להתקדם בין אם במישור המדיני ובין אם במצב בשטח. לפעילות הפלסטינית הזו יש השפעה הרסנית על היחסים עם ישראל".

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן הודיע אתמול פומבית על החלטת ממשל ביידן יבטל את הסנקציות שהטיל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ על התובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, וכן על אישים אחרים בבית הדין.

בלינקן מסר כי ביידן ביטל את הצו הנשיאותי עליו חתם טראמפ לפני כשנה במסגרתו הוטלו סנקציות כלכליות והגבלות על קבלת ויזה לארצות הברית נגד שורה של בכירים בבית הדין ובראשם התובעת בנסודה. "הגענו למסקנה שהצעדים הללו היו לא ראויים ולא יעילים", אמר בלינקן.

באותה נשימה, בלינקן הבהיר כי ארצות הברית אינה מסכימה עם פעולותיו של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בכל הנוגע למצב באפגניסטן ולסוגיה הפלסטינית. "אנחנו מתנגדים לנסיונותיו של בית הדין להפעיל את סמכותו נגד מדינות שאינן חברות בו כמו ארצות הברית וישראל", אמר בלינקן. "אבל אנחנו מאמינים שנוכל לטפל בדאגות שלנו בנושא הזה בצורה יותר טובה דרך דיאלוג עם בית הדין ולא באמצעות סנקציות".

ממשל ביידן קיבל את ההחלטה להסיר את הסנקציות בין השאר בשל עתירה שהוגשה לבית משפט פדרלי בנושא והוא היה אמור להשיב עליה עד יום שני.

בלינקן ואשכנזו שוחחו גם על סוגיות אסטרטגיות איזוריות כמו גם "ההפרות הבלתי פוסקות והמחמירות של איראן בתחום הגרעין ופעילותה האזורית", לדברי אשכנזי. בלינקן עדכן את שר החוץ על השיחות הצפויות להתקיים בשבוע הבא בוינה בעניין חזרתה אפשרית של ארה"ב להסכם הגרעין.

בנוסף, הודיע אשכנזי, דנו השניים בנושא הפלסטיני, כולל הסיוע לרשות הפלסטינית. "הברית האסטרטגית בין ישראל לארה"ב מבוססת על ערכים ואינטרסים משותפים רבים ואני רואה חשיבות עצומה בשיח הפתוח והכן בינינו", דברי אשכנזי.