מי רוצה להיות מורה בשכר של 4,870 שקל לחודש?

נתונים שהתפרסמו לאחרונה מלמדים כי בעוד ששכרם של מורים ותיקים משביע רצון, שכרם של מורים מתחילים זעום • לא פלא שצעירים רבים אינם מעוניינים לעסוק בהוראה • הסכם השכר החדש של עובדות ועובדי ההוראה חייב לתקן את העיוות

אילוסטרציה תלמידים בכיתה / צלם: איל יצהר
אילוסטרציה תלמידים בכיתה / צלם: איל יצהר

דוח הממונה על השכר באוצר, שפורסם לאחרונה, מלמד לכאורה ששכרם של מורות ומורי ישראל מצוין. בהשוואה פנים ישראלית מתברר כי שכר ממוצע של מורה עמד בשנת 2019 על כ-12 אלף שקל. שכר זה גבוה בכ-11% מהשכר הממוצע במשק, שעמד על 10,800 שקל. בהשוואה בינלאומית בוחנים בדרך כלל את היחס בין השכר הממוצע של מורים לשכר הממוצע של אקדמאים. מתברר, שמורות ומורי ישראל נמצאים הרבה מעל הממוצע של מדינות ה-OECD.

על פניו, אין למורות ומורי ישראל על מה להתלונן. ואולם עיון נוסף בנתונים שפורסמו מגלה כי מערכת השכר הישראלית טובה רק למורים ותיקים. מצבם של מורים חדשים, לעומת זאת, ממש לא מזהיר. מתברר, שהשכר ההתחלתי הממוצע של המורים המועסקים על ידי המדינה הסתכם ב-2019 ב-4,870 שקל לחודש בלבד, פחות משכר מינימום.

אנחנו נמצאים במקום הרביעי בין המדינות המפותחות בכל הנוגע לפערי השכר בין מורים חדשים לותיקים. רק ביפן, בפורטוגל ובדרום קוריאה יש פערי שכר גבוהים יותר. היינו, אמנם, בעבר גם במקום גרוע עוד יותר, אולם פערי השכר במערכת החינוך הישראלית עדיין עצומים: מורה ותיק מרוויח פי 2.06 ממורה מתחיל.

לפערים בין מורים חדשים וותיקים שתי סיבות. ראשית, מנגנון השכר נותן משקל רב למרכיב הוותק. המשמעות היא שבתחילת הדרך שכר המורים זעום, ורק לאורך השנים הוא הולך ומשתפר. העיוות במנגנון השכר ידוע כבר שנים רבות, והיה אמור לזכות לטיפול במסגרת דיונים על הסכם שכר חדש בין הסתדרות המורים לבין משרד האוצר. אך המשא ומתן עדיין לא נפתח, תחילה בשל החלטתה של מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, להמתין לתוצאות הבחירות לכנסת ב-2019, ולאחר מכן בשל משבר הקורונה.

שנית, ישנו פער ניכר בין מורים חדשים לוותיקים גם בהיקף המשרה. בשנה הראשונה מורות ומורים מועסקים בממוצע בהיקף משרה של כ-70%, בעוד שאחרי 15 שנות ותק היקף המשרה הממוצע הוא מעל 90%. קשה למורים חדשים לקבל עבודה בהיקף מספק. מרכיב נוסף שיכול לשפר את השכר הוא תפקיד בבית הספר. אלא שחלק מהתפקידים דורשים ותק כתנאי כניסה, ותפקידים רבים תפוסים למשך זמן רב על-ידי מורים ותיקים.

מחקרים מלמדים כי ההחלטה של צעירות וצעירים להדיר את רגליהם ממקצוע ההוראה מושפעת בעיקר מהשכר ההתחלתי הזעום. העובדה שברבות השנים שכרם יעלה אינה מפצה על שנים של דוחק כלכלי, בוודאי אם כזוגות צעירים או הורים בתחילת דרכם עם רף הוצאות גבוה במיוחד. גם הנשירה המוגברת של מורים בשנותיהם הראשונות במערכת החינוך קשורה לשכר ההתחלתי המאכזב.

תוקפו של הסכם השכר הקודם של המורים פג כבר ביולי 2019. מאז המורים מועסקים ללא הסכם שכר. הסתדרות המורים נוהגת בדרך כלל לדאוג למורות ולמורים הוותיקים, הרבה יותר מאשר לחדשים. אולם ללא שיפור בשכרם של המורות והמורים החדשים לא נצליח למשוך אל מערכת החינוך את אלו שהיינו רוצים לראות בכיתות של ילדינו. הכרח לתקן את שכרם של המורים הצעירים, כי אם לא יהיו בבתי הספר מורים טובים לא יהיה שיפור בהישגים של תלמידות ותלמידי ישראל.

הכותב הוא נשיא האקדמית חמדת, מכללה לחינוך בשדות נגב