לאן "הוגלתה" נשיאת הנציבות האירופית בפגישה עם ארדואן?

בתמונה שעוררה ביקורת ציבורית ביממה האחרונה בגרמניה, נשיאת הנציבות האירופית  "הוגלתה" לספה צדדית במהלך פגישה שהתקיימה בין ראשי האיחוד לבין נשיא טורקיה • מבקר חריף של ארדואן: "סמלים כאלה מתוכננים במיוחד ע"י שליטים סמכותניים כמו פוטין וארדואן"

צילום: Reuters, משרד הנשיאות הטורקי
צילום: Reuters, משרד הנשיאות הטורקי

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון-דר-לאיין, הדמות הבכירה ביותר בארגון, "הוגלתה" לספה צדדית במהלך פגישה שהתקיימה אתמול (ג') בין ראשי האיחוד לבין נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן, בתמונה שעוררה ביקורת ציבורית ביממה האחרונה בגרמניה. בתצלום, שמתעד את הפסגה מתועד ארדואן כשלצדו ב"כסא הכבוד" יושב דווקא ראש המועצה האירופית, הבלגי שארל מישל. זאת בעוד פון-דר-לאיין, הנושאת בתפקיד הרם ביותר באיחוד האירופי, יושבת על ספה מול שר החוץ הטורקי, שיושב גם הוא על ספה.

ארדואן, שהוביל את ארצו אל ספו של משבר כלכלי ופיננסי, השמיע בחודשים האחרונים מסרים "מרוככים" כלפי אירופה, בניסיון להגביר את הסחר ולשפר את היחסים ואת ההשקעות במדינה. טורקיה והאיחוד חתמו לפני כחמש שנים על הסכם מקיף לטיפול בבעיית המהגרים שאיימה לשבש את חייהם של האירופים, לפיו אנקרה תקבל מיליארדים מהאיחוד האירופי בתמורה למניעת תנועה חופשית שלהם לאיי יוון ומשם לאירופה. טורקיה גם מנהלת מדיניות עצמאית בלוב, ופתחה בעימות חזיתי מול יוון וקפריסין חברות האיחוד סביב נושא חיפושי והפקת גז בים התיכון.

הפגישה נועדה לנצל את ההצהרות המרוככות בדבר שיפור היחסים, וליצור דיאלוג בין שני הגופים. במסגרת זו, מבקרים פון-דר-לאיין ומישל בטורקיה. האיחוד הבהיר כי ישים דגש על נושא זכויות האדם בטורקיה. "האינטרס של האיחוד האירופי הוא יחסים טובים ומועילים הדדית עם טורקיה", אמר מישל. פון דר לאיין שיבחה את עסקת הפליטים והמהגרים ואמרה כי האיחוד ימשיך "לתמוך כספית" בטיפול של טורקיה בהם, אך כי על אנקה מוטלת החובה למנוע את המעבר ליוון.

בגרמניה, את מרב תשומת-הלב ביממה האחרונה תפסה בעיקר התמונה הרשמית מהפגישה. צ'ם אוזדמיר, פוליטיקאי ממוצא טורקי מ"הירוקים", שהוא מבקר חריף של ארדואן, כתב "סמלים כאלה מתוכננים במיוחד על ידי שליטים סמכותניים כמו פוטין וארדואן". כלי התקשורת הציגו תמונות שבהם נראה קודמה של פון דר-לאיין, ז'אן קלוד יונקר, כשהוא דווקא יושב לצדו של ארדואן.