בריינסווי | פיצ'ר

מנכ"ל החברה שנלחמת בדיכאון: "הקורונה העלתה את תשומת הלב לתחום בריאות הנפש"

ד"ר כריסטופר וון ג'קו, מנכ"ל בריינסוויי, שפיתחה קסדה לטיפול במגוון של מחלות נפש ומוח: "הטכנולוגיה שלנו היא עדיין 'סוד שמור' בתעשייה" • על השאיפה לגדול במכירות: "הגישה בארה"ב זה 'תמכור איפה שיש קבוצת פוטבול או בייסבול'"

מוצר של חברת בריינסווי / צילום: יח"צ
מוצר של חברת בריינסווי / צילום: יח"צ

חברת בריינסוויי, שהגיעה לבורסה בת"א בשנת 2007 עם מוצר שנשמע כמו מדע בדיוני ותוכניות פיתוח יומרניות, היא כבר חברה יציבה בנאסד"ק, בעלת שווי של 150 מיליון דולר. הצוות הישראלי של החברה, שפיחתה קסדה לגירוי מגנטי לטיפול במגוון של מחלות נפש ומוח, הצליח להביא אותה לכך, אגב הכנסות של כמה עשרות מיליוני דולרים בשנה.

בסוף 2019 הוחלט בחברה לעלות לשלב הבא ולהצמיח את המכירות באופן משמעותי, עם מנכ"ל אמריקאי. לתפקיד נבחר ד"ר כריסטופר וון ג'קו, שקיבל בתחילת 2020 את המפתחות לחברה יחד עם משבר הקורונה.

הקורונה אמנם הובילה לירידה של כ-4% בהכנסות החברה אשתקד, לכ-22 מיליון דולר (בעיקר בשוק האמריקאי), אך היא הצליחה לגייס 45 מיליון דולר ממשקיעים מובילים בפברואר האחרון. וון ג'קו, כמובן, נשמע נלהב לגבי החברה.

מה הביא אותך להצטרף לבריינסוויי?

"היו לי שלוש סיבות. הראשונה - אני אוהב שיטות טיפול לא פולשניות לטיפול במוח. שנית, אני אוהב את הטכנולוגיה השונה של החברה. קיימות קסדות לגירוי מוחי, אבל אף אחת לא מגרה את עומק המוח. ושלישית, זו חברת פלטפורמה, והטכנולוגיה שלה יכולה לטפל בכמה מחלות".

על עצמו הוא מספר כי "אני נוירולוג במקור. כל המשפחה שלי רופאים, ואני 'הכבשה השחורה' כי אני יזם. בעבר כיהנתי בתפקידי ניהול בחברות מכשור רפואי גדולות, ביניהן מדטרוניק, וניהלתי כמה חברות מכשור רפואי, בעיקר בתחום הטיפולים הזעיר פולשניים למוח, שהמצליחה מביניהן, Neurotherm, נמכרה ב-200 מיליון דולר לחברת המכשור הרפואי סיינט ג'וד. עבדתי גם בחברת אודין הישראלית, שנמכרה למדטרוניק, כך שאני מכיר את ישראל ואת התרבות הארגונית הישראלית היטב".

 הטיפול ב-OCD הציג "הבדל מובהק סטטיסטית"

לבריינסוויי אישור שיווק לטיפול בדיכאון, ומתחום זה מגיעות רוב ההכנסות שלה. מקובל לחשוב כי אפשר לטפל בדיכאון באמצעות גירוי מוחי, ואחד הטיפולים המפורסמים הוא נזעי חשמל. הטכנולוגיה של בריינסוויי היא תחליף פחות אגרסיבי לכך. 

הטכנולוגיה השנייה של החברה, שקיבלה אישור FDA (רשות התרופות האמריקאית) ב-2018, היא לטיפול ב-OCD, הפרעה טורדנית כפייתית, באמצעות אותה קסדה אך בפרוטוקול גירוי מעט שונה. בתחום זה, הטיפול הוא ראשוני וייחודי, ועוד אין לכך טיפול בגירוי מוח.

זוהי הוכחת היתכנות לחלום של החברה, לטפל במגוון מחלות בטכנולוגיה הזו. "ל-OCD יש היום רק חמש תרופות ואף אחת מהן לא פותחה עבור המחלה הזו", אומר וון ג'קו. "ובניסוי שלנו היו בסך-הכול 100 חולים, ובכל זאת הראינו הבדל מובהק סטטיסטית בין קבוצת הניסוי לקבוצת הביקורת".

למוצר לדיכאון יש כבר שיפוי ביטוחי, אם כי המטופלים מקבלים את השיפוי רק אחרי שניסו ארבע תרופות ותיקות יותר ומצבם לא השתפר. "בחלק מחברות הביטוח עברו להציע אותנו גם אחרי שתי תרופות", אומר וון ג'קו. בתחום ה-OCD החברה פועלת במתינות להשיג שיפוי.

"הקורונה העלתה את תשומת הלב לתחום בריאות הנפש והפחיתה את הסטיגמה", אומר וון ג'קו. "ראינו עלייה של 40%-60% בביקורים הפסיכיאטריים. הקורונה מאופיינת בבדידות, מחלה, אבטלה, אבל - כולם טריגרים משמעותיים למחלות נפש".

אבל בפועל הקורונה גרמה לירידה בהכנסות החברה.

"הטיפול מבוצע באופן פיזי במרפאה של הרופא. חלק מן המרפאות הללו היו סגורות. במהלך השנה כולה הייתה לנו ירידה בהכנסות, אבל ברבעון הרביעי נרשמו מכירות שיא. היה לנו לראשונה תזרים מזומנים חיובי, הראינו שזה אפשרי. ניהלתי הרבה חברות מכשור רפואי, גדולות וקטנות, לפעמים צריך להצטמצם ולפעמים להשקיע. יותר חשוב לי לצמוח כרגע מאשר התזרים החיובי".

"גייסנו כסף ויש לנו אפשרות להיות אמיצים" 

מה בעצם מונע מהטכנולוגיה לפרוץ קדימה כרגע?

"הטכנולוגיה שלנו היא עדיין 'סוד שמור' בתעשייה. אנחנו חייבים שכולם ידעו שהיא קיימת. אנחנו מגייסים עכשיו אנשי מכירות, צמחנו מ-13 ל-18 והכוונה היא להגיע ל-30. אנחנו גם מגדילים את הנוכחות במדיה הדיגיטלית".

קשה להגיע עם 13-18 אנשי מכירות לכל הפסיכיאטרים בארה"ב.

"יש גישה במכירות בארה"ב - תמכור איפה שיש קבוצת פוטבול או בייסבול. זה בעצם אומר מקום אורבני צפוף שיש בו גם יותר פסכיאטרים. אז נתחיל מיעדים כאלה, ומשם נתרחב. היתרון של הקורונה הוא שעשינו המון פגישות זום עם פסיכיאטרים, שהיו פנויים כי המשרדים שלהם היו סגורים. מבחינת איש מכירות אין כמו פגישה פנים אל פנים, אבל הם עשו עבודה מדהימה".

בעבר הייתה בריינסוויי ידועה בכך שהיא עורכת ניסויים קליניים במגוון מחלות במקביל, בניגוד לרוב חברות המכשור הרפואי. וון ג'קו אומר שהוא מאמין במיקוד. מוצר של החברה למניעת עישון, המשתמש באותה הקסדה, כבר קיבל אישור שיווק בארה"ב, אחרי שעבר בהצלחה ניסויים קליניים, ושיווקו מתחיל בימים אלה. כמו כן החברה נמצאת בניסויים בטיפול בשבץ, בדיכאון אצל חולי אלצהיימר, ובכאב כרוני.

"הקורונה לא הייתה טובה לניסויים הקליניים שלנו", מודה וון ג'קו, "אבל החזון שלנו הוא לעשות דברים באומץ. גייסנו כעת כסף ויש לנו אפשרות להיות אמיצים כי הטכנולוגיה שלנו מדהימה, והיא מטפלת בהצלחה בחולים הכי מורכבים".

בריינסוויי

פיתחה קסדה מגנטית לטיפול במחלות נפש ומוח ● מייסדי החברה הם ד"ר אברהן צנגן וד"ר יפתח רוט ● המנכ"ל הוא ד"ר כריס וון ג'קו ● שווי השוק של החברה כיום הוא 152 מיליון דולר ● ההכנסות בשנת 2020: 22.1 מיליון דולר, עם הפסד של 5.4 מיליון דולר