אנט גרופ עושה שינויים בעסקי החברה תחת עינה הבוחנת של בייג'ינג

הבנק המרכזי של סין הודיע שאנט גרופ מבקשת להפוך לחברת אחזקות פיננסית, הנתונה לרגולציות הדומות לאלו להן נתונים בנקים

ג’ק מא / צילום: Shutterstock
ג’ק מא / צילום: Shutterstock

אנט גרופ (Ant Group), ענקית הטכנולוגיה הפיננסית הנשלטת על ידי המיליארדר ג'ק מא, הגישה בקשה להפוך לחברת אחזקות פיננסיות המפוקחת על ידי הבנק המרכזי של סין, ותעשה בחינה מחדש של עסקיה על מנת להתאים לתקופה חדשה של רגולציה מחמירה יותר על חברות אינטרנט.

בהצהרה שהוציא הבנק המרכזי, נכתב שנציגי אנט זומנו לפגישה ביום שני עם ארבע סוכנויות רגולציה שגם נכללות בין הרשויות המפקחות על מערכת הבנקאות, ניירות הערך וחלפנות הכספים. בהודעה נכתב שתוכנית "כוללת, בת יישום לשינוי" של אנט הוכנה תחת פיקוח הרגולטורים בחודשים האחרונים.

הזימון של אנשי אנט פורסם לאחר מתקפה רגולטורית אינטנסיבית על אימפריית העסקים של מא שהחלה עם עצירה ברגע האחרון של תוכניות ההנפקה של החברה, בנובמבר. אנט הייתה צפויה אז למכור יותר מ־34 מיליארד דולר במניות ולהירשם בבורסות של הונג קונג ושנחאי, ואז בייג'ינג הקפיאה את ההנפקה ברגע האחרון אחרי שמא מתח ביקורת על רגולטורים סיניים בנאום שנשא.

בינואר, דיווח הוול סטריט ג'ורנל שאנט מתכננת לציית לחלוטין לכללים הפיננסיים של סין בכך שתהפוך לחברת אחזקות פיננסיות, ולמעשה תהיה נתונה לאותן רגולציות המופעלות על בנקים.

בבעלות אנט אפליקציית התשלומים וסגנון החיים Alipay, והחברה תצטרך לתקן את מה שהרגולטורים מגדירים כתחרות לא הוגנת בעסק התשלומים של הקבוצה וכמו כן לשפר את המשילות התאגידית. החברה, שמושבה בהאנגזו, תצטרך להקטין את סיכוני הנזילות של מוצרי ההשקעה שלה ולכווץ את כמות הנכסים שמנוהלים ב־Yu’e Bao, קרן עצומה של שוק הכספים של אנט. אנט גם תתבקש לפרק "מונופול מידע" הקשור למידע הרב והמפורט שאספה על לקוחותיה, כך נמסר מהבנק המרכזי.

העיתון אקונומיק דיילי, היוצא לאור בחסות הממשלה, כתב במאמר דעה שפורסם השבוע שתוכנית שינוי המבנה של אנט משקפת את קריאות הממשלה מהעת האחרונה לכך שכלכלת הפלטפורמות תחזור לשורשים שלה ותתמקד בשירות הכלכלה האמיתית והעם.

"צבע היסוד של הטכנולוגיה הפיננסית הוא עדיין פיננסים", נכתב בעיתון. ניסוח תוכנית לתיקון עסקי החברה הוא רק הצעד הראשון ובהמשך הדרך אנט תצטרך לבחון עצמה אל מול יעדי התוכנית על מנת למלא אחר דרישות הרגולטורים במלואן, כך נכתב בעיתון.

לאפליקציית התשלומים Alipay יותר ממיליארד משתמשים בסין. היא ניהלה סכום המקביל ל־17 טריליון דולר בעסקאות תשלומים דיגיטליים בשנה נכון ליוני 2020, נתנה הלוואות בטווח קצר לכמעט 500 מיליון איש ומכרה פוליסות ביטוח, קרנות ומוצרי השקעה אחרים.

בהודעה מטעם אנט גרופ, נכתב שהקבוצה "לא תחסוך מאמץ בהטמעת תוכנית השינוי, ותוודא שהפעילות והצמיחה של עסקינו הקשורים לפיננסים מצייתת באופן מלא לכללים".

בנוסף לפנייה להפיכה לחברת אחזקות פיננסיות, החברה הודיעה שתקים חברה פרטית לדיווח אשראי. באנט מתכננים לקפל את Jiebei ואת Huabey, שני שירותי ההלוואה האישיים הפופולריים ולהפוך אותם לחברת פיננסים הנתונה לרגולציה. באנט אמרו שעסק התשלומים יישאר מחויב לשירות לקוחות פרטיים ועסקים קטנים.

"נשים את הצמיחה שלנו באופן פרואקטיבי בתוך ההקשר האסטרטגי הלאומי", נמסר מאנט, בזמן שהחברה "תשאף לייצר ערך חברתי".

הגילוי מצד הרגולטורים לגבי התוכניות של אנט מגיע זמן קצר אחרי שחברה אחות של אנט, קבוצת עליבאבא, קיבלה קנס בסך 2.8 מיליארד דולר מסוכנות ההגבלים העסקיים של סין, שהאשימה את ענקית המסחר המקוון בכך שניצלה את עמדת השוק המובילה שלה כדי לפגוע ביריבות, סוחרים ולקוחות. בנוסף לקנס שובר השיא, הסכימה עליבאבא לבצע בחינה מחדש של כל עסקיה והבטיחה שתציית לחוקי התחרות ההוגנת.

מא, שהוא בעל המניות השולט באנט גרופ, הוא מייסד שותף בעליבאבא ועדיין יש לו מניות של החברה. עליבאבא מחזיקה בבעלותה שליש מאנט גרופ. שתי החברות - שצמחו מהר והן רווחיות מאוד - מנסות לפייס את הרגולטורים ולהתקדם, למען העובדים שלהן ובעלי המניות.

בסתיו האחרון, אנט גרופ הייתה על המסלול להיות מונפקת עם הערכת שווי של יותר מ־300 מיליארד דולר, הרבה מעל הערכות השוק של הבנקים הגדולים ביותר בעולם. פחות משלוש שנים קודם לכן, ביוני 2018, העריכו משקיעים את שוויה של אנט גרופ ב־150 מיליארד דולר, לאחר גיוס הון פרטי גדול.

הערכות מהעת האחרונה יותר של אנט גרופ נעות על טווח רחב. אנליסטים רבים ומשקיעים צופים שפוטנציאל הרווח של אנט גרופ יקטן בזמן שהחברה מצמצמת כמה עסקים כולל ההלוואות המקוונות ללקוחות, שהיה בעבר מנוע הצמיחה העיקרי של החברה. עד סוף ינואר, כמה קרנות השקעה אמריקאיות שמנוהלות בידי Fidelity Investments סימנו את ערך המניות של אנט במחירים שרמזו על כך שהחברה כולה שווה יותר מ־230 מיליארד דולר, כך ניתן לראות מדיווחים של החברה לסוכנויות רגולציה.

אתמול, יו"ר אנט גרופ והמנכ"ל אריק ג'ינג אמר בריאיון עם עיתון בבעלות המדינה שאנט גרופ תשמור על ההמשכיות והאיכות של שירותיה בזמן שהיא מצייתת לגמרי לתקנות.

ג'ינג, שקיבל את תפקיד המנכ"ל בחודש שעבר אחרי ההתפטרות של המנהל הבכיר השני באנט גרופ סיימון הו, אמר שהחברה לא תעלה עלויות לצרכנים והמוסדות הפיננסיים איתם היא עובדת.

הדחיפה של סין לרסן את אנט גרופ עשויה לבסוף להגביל פיתוחים עתידיים בטכנולוגיה פיננסית, כך אמר ג'י שאופנג, רגולטור במערכת הבנקאית לשעבר העוקב אחרי תעשיית הלוואות המיקרו. "לשים הכל מתחת לעין של רגולטור פיננסי זה משהו שנוטה לדכא חדשנות טכנולוגית עתידית", אמר, והוסיף שאנט תצטרך לנווט בין תחומים של אי־וודאות לכללים חדשים שרק בימים אלה הם נכתבים.