היסטוריה בחלל: המסוק-רחפן של נאס"א צלח את טיסת הבכורה במאדים

לפני חודשיים, רכב החלל של נאס"א נחת במאדים עם רשימת משימות ארוכה • המסוק-רחפן של סוכנות החלל האמריקאית, שהגיע עם רכב החלל, ביצע היום את המשימה הראשונה שלו, לאחר מספר דחיות • התוצאה: הצלחה מרגשת

המסוק-רחפן של NASA, ה -Ingenuity / צילום: Associated Press, NASA/JPL-Caltech
המסוק-רחפן של NASA, ה -Ingenuity / צילום: Associated Press, NASA/JPL-Caltech

סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א, רשמה היום הישג אדיר: המסוק-רחפן שלה, ה- Ingenuity , שנשלח למאדים כחלק ממשימת "התמדה", קיים היום את טיסת הבכורה שלו על כוכב לכת אחר. בכך, נאס"א קטפו את התואר של כלי הטיס הראשון בהיסטוריה שיוצר בכדור הארץ, וטס בכוכב לכת אחר.

ה- Ingenuity, בגודל של 19.3 אינץ' ובמשקל של 1.8 קילוגרמים, משהו כמו בקבוק שתייה, המריא לגובה של שלושה מטרים מעל פני הקרקע במאדים, וריחף למשך 30 שניות במכתש ג'זרו. זה התרחש בשעה 10:31 שעון ישראל, אך רק לאחר שלוש שעות המהנדסים של נאס"א קיבלו את הנתונים ממאדים.

הלהבים של המסוק-רחפן הסתובבו 2,537 פעמים בדקה בזמן הטיסה, פי שישה מהר יותר מהמהירות בכדור הארץ. שש שניות לאחר שהתחילו להסתובב, ה- Ingenuity הצליח להתרומם במאדים. בתום הטיסה, בנאס"א עדכנו כי כל המערכות עובדות בצורה תקינה, כך שהן יצליחו להמשיך בתכנונים - שלוש טיסות שהמסוק-רחפן יבצע.

אין ספק כי מדובר בהישג משמעותי בחקר החלל, וכי הוא מהווה אבן-דרך בתחום. ההצלחה היום של נאס"א סוללת למעשה את הדרך למשימות עתידיות בכוכב האדום והשימושים השונים שיכולים להיות לזה. לטוס על מאדים זה אתגר הנדסי גדול כמובן, הרבה יותר מאשר לכדור הארץ. לכן, ברורה הייתה ההתרגשות בחדר הבקרה, אחרי השעות בהן חיכו לרגעים האלו.

צריך להזכיר כי המשימה נדחתה כמה פעמים. תאריך היעד המקורי היה ב-11 באפריל, ומאז, בגלל תקלות ועדכוני תכנה שהיה צריך לבצע, הטיסה נדחתה להיום ובוצעה בהצלחה. הכלי עצמו פעל בצורה אוטונומית, שכן המידע ממאדים מגיע באיחור של שלוש דקות ובמרחק של מאות מיליוני קילומטרים, כך שאין באמת אפשרות לשלוט עליו מרחוק בשידור חי. למעשה, הועלו פקודות לרכב החלל "התמדה", שהעביר אותן למסוק-רחפן.

זה התחיל לפני 9 חודשים, כשנאס"א שיגרה למאדים את רכב החלל המתקדם שלה בשם "התמדה". המטרה שלהם היא לשלוח כלי שיחקור את המדבר האינסופי. לפני חודשיים, רכב החלל השלים מסע של שבעה חודשים, ונחת בהצלחה יתרה על אדמת כוכב מאדים. מהנדסי נאס"א ציידו את "התמדה" עם ציוד רכב - 23 מצלמות, 2 מיקורופונים, מכשור טכנולוגי רחב, וגם את המסוק-רחפן שביצע את ההישג המרשים.