מוטורולה דרשה, ומשרד הביטחון משך את המכרז לדור חמישי בצה"ל

לאחר חודשים ארוכים של עבודה השלימו באגף התקשוב הכנת בקשה למידע לפני מכרז לדור החמישי עבור צה"ל • באופן מפתיע מיד לאחר שהבקשה פורסמה, פנתה מוטורולה למשרד הביטחון והבקשה נמשכה

דור חמישי בסלולר, אילוסטרציה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
דור חמישי בסלולר, אילוסטרציה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מוטורולה סלושנס נגד משרד הביטחון וצה"ל. לאחר שמשרד הביטחון וצה"ל החליטו לפרסם בקשת מידע (RFI) לפני מכרז להקמת רשת סלולר דור חמישי עבור צה"ל, פנתה מוטורולה למשרד הביטחון ודרשה למשוך את הבקשה. בקשת המידע נמשכה בתוך זמן קצר. לא ברור האם מוטורולה נחשפה לבקשת המידע ורק לאחר מכן פנתה למשרד הביטחון או שידעה מראש על הכוונה לפרסמו ולכן התכוננה לכך מבעוד מועד ומיד כשפורסם דרשה לקפלו. מה שברור הוא שבעקבות פנייה שלה למשרד הביטחון, המשרד התקפל ומשך אותו.

באגף התיקשוב בצה"ל עבדו בחודשים האחרונים בצורה אינטנסיבית על בקשת המידע לקראת המכרז. מוטורולה, שמספקת לצה"ל את רשת הדור הרביעי, הפעילה לחצים כבדים מאד על צה"ל להמשיך איתה את ההתקשרות כספק יחיד. מוטורולה עשתה נפשות להצעה שלה ואף אירחה את בכירי חיל התקשוב אצלה להתרשמות בחברה, והפעילה יועצים שונים בשכר כדי שיעזרו לה בניצול קשריהם עם בכירים בצה"ל. אחד הגורמים שמוטורולה שכרה היה האלוף במיל סמי תורג'מן שאף נפגש עם סגן הרמטכ"ל האלוף אייל זמיר בעניין.

מוטורולה הציעה לצה"ל הסכם ספק יחיד בתמורה ל- 1.5 מיליארד שקל לאורך תקופה ארוכה. באגף התיקשוב ההצעה נבחנה אבל לגלובס נודע כי הנטייה הברורה של חלק מגורמי המקצוע הייתה לדחות את ההצעה של מוטורולה וקודם לצאת למכרז על בסיס איסוף מידע מקדים, וזאת על רקע הניסיון עם מוטורולה בדור הרביעי ועל רקע ההכרה כי שוק הסלולר שבו מוטורולה מזמן אינה שחקן מוביל, עבר תהפוכות ושינויים מהותיים בדור החמישי.

מוטורולה היא זו שפיתחה לצה"ל בשנות ה-90 את מערכת הטלפוניה האלחוטית הצבאית הראשונה "ורד הרים". זו הייתה מבוססת על תקן TETRA שתוכנן לתת מענה תקשורת רדיו אלחוטי לממשלות ולגורמים צבאיים, ושתפקידה המרכזי היה שיחות מוצפנות ווקי טוקי קבוצתי לצה"ל. מוטורולה הייתה אז מחלוצות הפיתוח של התקן ולימים גם בהפעלת מערכות הקשר המבוססות על תקן זה ומכאן גם הייתה עליונותה במימוש הפתרון עבור צה"ל באותה התקופה.

בתחילת 2014 חתם משרד הביטחון עם חברת מוטורולה על פרויקט המשך, בחוזה ספק יחיד להקמת רשת סלולר דור 4. רק שהפעם החליט משרד הביטחון ובצדק להתבסס על מערכת סלולר אזרחית, מבוססת תקנים אזרחים בטכנולוגיית הדור הרביעי בסלולר (LTE) ומוטורולה ביצעה את עבודת האינטגרציה ושילוב מרכיבי הצופן. מוטורולה בחרה בחברת אריקסון להקים את ליבת הרשת ואת חברת פרטנר על מנת שזו תספק את תווך תקשורת הרדיו לרשת הצבאית ובכך בעצם אפשרה מערכת הביטחון ספק יחיד לפרויקט מבוסס תקינה אזרחית.

מוטורולה הייתה אחת משחקניות הסלולר המובילות בעולם לפני שני עשורים אבל היא יצאה מהתחום. היא כבר לא מוכרת פתרונות סלולר לשוק האזרחי, אלא מתמקדת בפתרונות תקשורת לשוק הארגוני ולשוק הביטחוני.

היות ומשרד הביטחון משך כאמור את בקשת המידע, קשה לדעת לאן פניו מועדות מבחינת מתכונת ההפעלה של הדור החמישי, אבל חשוב לציין שבקרב דרגי המקצוע ברמות הביניים ולאו דווקא הבכירות, יש קולות הקוראים להוציא את הפרויקט למיקור חוץ דרך אחד המפעילים הסלולריים שכבר פורסים רשתות דור חמישי, ומתן אפשרות לצבא לנהלו מרחוק, וזאת בטענה שלצה"ל אין שום יתרון יחסי בהפעלת רשת סלולרית, מה עוד שמדובר ברשת דור חמישי מתקדמת מאד מבחינה טכנולוגית. אופציות נוספות שנבחנו היא הוצאת הפרויקט לאחת מהתעשיות הביטחוניות בעיקר בשל הניסיון שיש לתעשיות בניהול פרויקטים עם הצבא.

תגובת משרד הביטחון: "משרד הביטחון פרסם בימים האחרונים בקשה לקבלת מידע (RFI) בנושא משק הניידות, לרבות דור 5. בעקבות פניה של חברה למשרד הוקפא הפרסום בשלב זה לצורך בחינת טענותיה. עם סיום הבחינה ובהתאם לתוצאותיה יוחלט על המשך ההליך".

מהחברה נמסר: "מוטורולה סולושנס איננה נוהגת להתייחס בפומבי לסוגיות הקשורות ללקוחותיה".