טיל קרקע אוויר נורה מסוריה ונפל סמוך לדימונה; חיל האוויר תקף בתגובה

הירי הפעיל אזעקת צבע אדום באזור הפזורה הבדואית, כשבמקביל דווח על פיצוץ עז שנשמע בירושלים, מודיעין והנגב • מדובר צה"ל נמסר כי הותקפה "הסוללה ששיגרה את הטיל וסוללות נוספות במרחב הסורי" • עוד צויין כי נושא יירוט הטיל נמצא בתחקור

טילים מעל דמשק. צה"ל תקף מטרות בסוריה בתגובה לירי /  צילום: רויטרס, SANA
טילים מעל דמשק. צה"ל תקף מטרות בסוריה בתגובה לירי / צילום: רויטרס, SANA

 חיל האוויר תקף הלילה בסוריה, זאת בתגובה לירי טיל קרקע אוויר לא מכוון שבוצע מהמדינה ונפל באזור דימונה. כתוצאה משיגור הטיל, בשעה 1:40 הופעלו התרעות צבע אדום סמוך לאבו קרינאת והפזורה הבדואית בנגב, ובמקביל דווח על הדי פיצוץ עז שנשמעו בירושלים ומודיעין, וכמו כן, ברחבי הנגב כולל בבאר שבע.

מצה"ל נמסר כי חיל האוויר תקף בתגובה "את הסוללה ששיגרה את הטיל וסוללות טילי קרקע אוויר נוספות במרחב הסורי". מאוחר יותר צויין כי בעקבות הירי, "שוגר מיירט הגנה אווירית. עדיין נבדק אם בוצע יירוט בפועל. הנושא מתוחקר".

בתוך כך, דובר צה"ל תא"ל הדי זילברמן אמר בתדרוך לעיתונאים כי "היה למעשה ירי של טיל קרקע אוויר. אחד או יותר טילי SA-5 שעף לטווח של מאות קילומטרים מרמת הגולן הסורי ונפל בנגב". הוא הוסיף כי צה"ל ביצע בתגובה "מספר תקיפות של מטרות טילי קרקע אוויר".

זילברמן עוד הבהיר כי "לא הייתה כוונה שזה (הירי) יפגע בדימונה".

 בסוכנות הידיעות הרשמית בסוריה סאנ"א דיווחו, על פי מקור צבאי, כי ארבעה חיילים סורים נפצעו ויש נזקים ברכוש. על פי הדיווח, "בשעה 1:38 ביצע האויב הישראלי תקיפה אווירית של ירי טילים, מכיוון הגולן לכמה מטרות באזור דמשק".

הארגון הסורי לזכויות אדם פרסם הודעה בה נאמר כי חיל האוויר הישראלי הצליח "להרוס סוללות של ההגנה האווירית הסורית". לדבריהם, הכוחות הסוריים, בניסיונות ליירט את הטילים הישראליים, ירו טילי קרקע אוויר והצליחו בכך להפיל את חלקם.

הטיל ששוגר הלילה לאזור הנגב הוא טיל קרקע אוויר נגד מטוסים, לטווח בינוני וארוך, הכולל רדיוס של מאות קילומטרים. בנוסף לכך, הוא בעל ראש נפץ קרבי של יותר מ-200 קילוגרמים (ללא שיפורים), שנועד לפגוע במטוסים בגובה של 40 אלף רגל. טיל זה הוא בעל מנוע מאוד אנרגטי, ולעתים חורג מאוד מהטווח שאליו התכוונו מפעילי סוללת הטילים. כבר היו מקרים בהם שוגרו טילים מהסוג מסוריה ונפלו בלבנון.  לפני כשבועיים, כלי תקשורת רשמיים בסוריה דיווחו כי ישראל תקפה מטרות באזור דמשק, וכי מערכות ההגנה האווירית ירטו כמה טילים. בסוכנות הידיעות הלבנונית אל-מנאר נטען כי טיל נ"מ שוגר לעבר מטוס צה"ל והתפוצץ בגבול ישראל-לבנון. בסאנ"א דווח כי ארבעה חיילים נפצעו בתקיפה.

עוד דווח בסאנ"א כי נזק נגרם לרכוש, ובטלוויזיה הרשמית הוסיפו כי כלי הטיס הגיעו מכיוון לבנון ורמת הגולן. הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי ישראל תקפה יעדים צבאיים. תושבי לבנון, דמשק וסביבתה ורמת הגולן תיעדו פיצוצים עזים בשמיים. כלי תקשורת בלבנון העלו תמונות של שרידי הטיל שצילמו תושבים מאזור הכפר חולא שבדרום המדינה. 

גורמים בצה"ל אישרו כי הטיל ששוגר נפל בשטח לבנון, והבהירו כי לא נגרם כל נזק בצד הישראלי של הגבול.