אחרי יותר מ-100 שנה: ביידן צפוי להכיר בטבח בעם הארמני כרצח עם

במהלך הקמפיין לנשיאות, אמר הנשיא האמריקאי שיכיר בטבח כרצח עם, צעד שעשוי להרגיז את בת בריתה של ארה"ב - טורקיה • כעת בכירים בבית הלבן אומרים כי הוא צפוי לעשות כך

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Andrew Harnik
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי להכריז באופן רשמי שמקרי רצח המוניים בבני העם הארמני בתחילת המסע ה־ֿ20 מהווים רצח עם, כך אמרו בכירים בממשלת ארה"ב, בצעד נדיר שצפוי לפגוע ביחסים בינה לבין טורקיה.

הנשיא האמריקאי צפוי לתאר את גירוש, ההרעבה והטבח בארמנים בידי הטורקים העותומנים החל מ־1915 כרצח עם, כך אמרו הבכירים.

השפה החדשה מגיעה בניסוח שיפורסם בהצהרה השנתית היוצאת מהבית הלבן ביום הזיכרון לטבח בבני העם הארמני בשבת. בכירים אמרו שלא נעשו החלטות או תדריכים נוספים וביידן עשוי גם להוציא לבסוף את ההצהרה בלי לתאר את הרציחות כרצח עם, כפי שעשו נשיאים אמריקאים עד היום.

טורקיה מכחישה הגדרה של הרציחות כרצח עם, וטוענת שהארמנים התקוממו נגד הממשלה. שר החוץ הטורקי מבלוט קבוסוגלו אמר לתחנת טלוויזיה טורקית לפני יומיים שהצהרה של ביידן בנושא רק תזיק ליחסים בין המדינות. דובר של שגרירות טורקיה בוושינגטון לא הגיב נכון לשעה זו.

רוב ההיסטוריונים מגדירים את טיפול האימפריה העותומנית בארמנית ובבני מיעוטים אתניים ודתיים אחרים בין 1915 ל־1923 כרצח עם.

הקמפיין הנשיאותי של ביידן הודיע חודש לפני הבחירות בנובמבר שאם ינצח "יכיר ברצח העם הארמני ויהפוך זכויות אדם אוניברסליות לעדיפות עליונה לממשל שלו, כך שטרגדיה כזו לא תקרה שוב לעולם".

דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה ביום רביעי שלממשל יהיה עוד מה לומר בנושא בשבת, אך לא סיפקה פרטים נוספים.

הידרדרות ביחסים בין ארה"ב לטורקיה

בשנים האחרונות, הקשרים בין ארה"ב וטורקיה, שתיהן חברות בברית הצפון אטלנטית נאט"ו, הידרדרו בגלל שאנקרה רכשה את מערכת הגנת הטילים הרוסית S-400, כמו גם בגלל נושאים הקשורים לזכויות אדם ואזרח תחת ממשלתו של הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן ותפקידה של טורקיה בכמה סכסוכים אזוריים.

תחת לחץ הקונגרס, ממשל טראמפ הטיל סנקציות על כמה סוכנויות ממשלה טורקיות בגלל רכישת ה־S-400, שבכירים בפנטגון אומרים שיכולה לאסוף מודיעין על מטוסי הקרב מסוג F-35 שטורקיה הייתה צפויה לרכוש. הממשל הוציא את טורקיה מתוכנית בהובלת ארה"ב לבניית מטוס הקרב החמקן.

בשנת 2019 הקונגרס העביר באופן גורף החלטה לא מחייבת בבית הנבחרים ובסנאט שהגדירה את הפעולות ב־1915 כרצח עם. הצהרה נשיאותית בנושא היא משהו שהקהילה הארמנית־אמריקאית מצפה לו כבר זמן רב ופעילים עושים שתדלנות בנושא בוושינגטון, מול הלוביסטים הטורקים שלוחצים בכיוון ההפוך.

אם ביידן ישתמש באופן רשמי במונח "רצח עם", חוקרים אומרים שאנקרה יכולה להגיב על ידי הבלטת האופן שבו התייחסו המתיישבים האירופאים בעולם החדש לאינדיאנים; הבעת מחאה דיפלומטית; או - אם כי זה פחות סביר - איסור על ארה"ב להשתמש בבסיס חיל האוויר אינצ'ירליק.

טורקיה יכולה גם ליצור מחסומים לא רשמיים ליבוא סחורות מארה"ב, כך אמר סינאן אולגן, דיפלומט טורקי לשעבר ויושב ראש אדם, מכון מחקר מאיסטנבול. ככל הנראה כל תגובה טורקית תיקח בחשבון את העובדה שאזרחים טורקים רבים רואים את ההיסטוריה באותו אור כמו הממשלה, אמר אולגן.

"האוכלוסייה הטורקית רואה את הדף הזה בספרי ההיסטוריה כדף שבו טרגדיות קרו לא רק לארמנים אלא גם לטורקים שהיו קורבנות של טיהור אתני בבלקן", אמר אולגן.

הדיון לגבי ההגדרות נובע מהניסיון במלחמת העולם הראשונה לגרש שני מיליון ארמנים מטורקיה כאשר 1.5 מיליון ארמנים מתו, וחצי מיליון ברחו מבתיהם. ארמניה של ימינו, מדינה סובייטית לשעבר, נמצאת רק על חלק משטחי המולדת ההיסטורית בהרי הקווקז הגובלים בטורקיה.

בעבר, הנשיא רונלד רייגן, שהחל את הקריירה שלו בקרב קהילה ארמנית־אמריקאית גדולה בקליפורניה, התייחס לרציחות כרצח עם כשדיבר על השואה ועל זוועות היסטוריות אחרות. אבל נשיאים אחרים נמנעו מהטרמינולוגיה הזו בזמן הכהונה שלהם.

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הגדיר את הפעולות ב־1915 "אחד ממקרי הטבח המסיביים הנוראיים ביותר במאה ה־20", בהצהרה שפרסם לרגל יום הזיכרון לטבח בעם הארמני. דוברת הבית הלבן של טראמפ, קיילי מקנני, פעם אחת הזכירה "אנדרטה לרצח העם הארמני" בתדריך לעיתונאים.

השגריר הארמני לארה"ב, ורוז'אן נרסיאן, אמר לוול סטריט ג'ורנל שהוא מקווה שהבית הלבן של ביידן יקיים את ההכרזה מימי הקמפיין.

מנהל האספה הארמנית של ארה"ב בריאן ארדוני אמר ש"אישור אמריקאי של רצח העם בארמניה לא רק ישפר את האמינות של ארה"ב בנושא זכויות האדם, אלא יעזור למנוע מקרים עתידיים של רצח עם".

ארם סורן המפריאן, מנהל בפועל של המועצה הארמנית הלאומית של ארה"ב, קרא לביידן להגדיל את תמיכת ארה"ב בארמניה, שתיאר כ"ארץ ללא מוצא לים, חוסמה, שורדת של רצח עם המתמודדת עם ניסיונות מצד אנקרה ובאקו להשלים את הפשע".

שגריר אזרבייג'אן לארה"ב אלין סולימנוב אמר שהצהרה על רצח עם מצד וושינגטון "לא תעזור לנורמליזציה בין ארמניה לבין טורקיה", כולל פתיחת הגבול הסגור בין שתי המדינות. "זה לא הולך לעזור באזור הזה" אמר.