חייבים להודיע על סגירת בתי הזיקוק בחיפה עד 2025

עד עתה הטיפול במשבר האקלים בישראל היה מבוסס על הצהרות מרשימות אך בפועל לא נעשה דבר ממשי, וגם היעדים המזעריים שהוצבו למעבר לאנרגיות מתחדשות לא הושגו – הגיע הזמן למעשים

מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי
מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קיים פסגת אקלים בסוף השבוע הזה. הנשיא הזמין 40 מנהיגים מרחבי העולם ובינהם את ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהודעת הבית הלבן נכתב כי "בשנים האחרונות מדענים מדגישים את הצורך להגביל את ההתחממות הגלובלית ל-1.5 מעלות צלזיוס על מנת למנוע את ההשפעות הגרועות ביותר של שינויי האקלים. המטרה המרכזית של הפסגה בבית הלבן וגם של ועידת האקלים שתתקיים בנובמבר בגלזגו היא לזרז את המאמצים על מנת להשיג את המטרה". עוד נכתב כי "בפסגה יוצגו דרכים לעידוד קידום טכנולוגיות חדשניות ולסיוע למדינות חלשות להתמודד עם השפעות שינוי האקלים".

עד עתה הטיפול במשבר האקלים בישראל היה מבוסס על הצהרות מרשימות אך בפועל לא נעשה דבר ממשי, וגם היעדים המזעריים שהוצבו למעבר לאנרגיות מתחדשות לא הושגו. בדצמבר 2020 הודיע ראש הממשלה נתניהו בוועידת האקלים הבינ"ל שישראל מחוייבת לגמילה מוחלטת מדלקים פוסיליים עד 2050. היעדים אותם הציב ראש הממשלה, אשר תואמים את עמדת המשרד להגנת הסביבה, מרשימים מאוד וחשובים מאוד אך אינם עומדים בקנה אחד עם המציאות בשטח כאשר הגורם המעכב המשמעותי הוא משרד האנרגיה אשר נכשל בהצבת תוכנית להפחתת פליטות פחמן, וזאת בניגוד להתחייבות ממשלת ישראל.

 מדיניות שמתאימה לעשור הקודם

הדוגמה המוחשית ביותר לכך היא ההצהרה על סגירת המפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה. צעד קריטי אשר הכרחי ויזרז את המעבר לשימוש באנרגיה מתחדשת וירוקה. אנשי משרד האנרגיה אשר אמורים להוביל את הטיפול בעמידה ביעדי הסכם פריז, בפועל עושים בדיוק את ההפך. יחד איתם אנשי משרד האוצר ומשרד הכלכלה עושים הכל כדי להשאיר את בזן פועלת, מזקקת ומזהמת. בימים אלו ממש נמצאת ועדת המנכ"לים, שהוקמה על ידי הממשלה כדי להכריע בנושא עתיד מפרץ חיפה, בישורת האחרונה שלה והמאבקים כנגד קידום החלטת סגירת בזן מצד משרד האנרגיה והאוצר הולכים ומתעצמים.

כבר שנתיים שמדינת ישראל תקועה במצב הפוליטי החריג הזה של ממשלה לא מתפקדת וללא תקציב מוסדר. המצב הזה מאפשר את שלטון הפקידים ושמירה על הסטטוס קוו 'הקדוש' בכל המדינה. מציאות שבה הפקידות הבכירה בישראל מובילה מדיניות המתאימה לעשור הקודם בכל הנוגע לקידוש הגז הטבעי, וללא התייחסות לתרומתו הרבה של הגז למשבר האקלים.

כל ממשלה שתקום תצטרך לפעול בהקדם לטיפול במשבר האקלים, ובכלל זה קידום סגירת התעשייה הפטרוכימית ואימוץ תוכנית מפרץ החדשנות בהתאם לשינויים והסתייגויות שיעלו, ולא להיגרר לשלל התירוצים של הפקידים שיגידו ויעשו הכל כדי למנוע את סגירת בזן.

על רקע האמור, ראש הממשלה התייצב בוועידת האקלים של הנשיא ביידן ללא קבלות ממשיות מאחוריו ואם בפעמים קודמות ניתן היה להסתפק רק בהכרזות יפות, הרי שהפעם ניצב בפניו נשיא נחוש לקדם את משבר האקלים אשר ידרוש צעדים דרמטיים מידיים. 

ראש הממשלה צריך להציג החלטות משמעותיות וברורות. העיקרית היא ההודעה הברורה והחד משמעית על סגירת בתי הזיקוק בחיפה עד לשנת 2025.

ההחלטה על סגירת בזן תהווה שלב משמעותי במעבר מהכרזות לטיפול במשבר האקלים למעשים אמיתיים והכרחיים בשטח, לא רק לטובת חייהם ובריאותם של תושבי מפרץ חיפה אלא כחלק מטיפול במשבר האקלים בישראל. זה בוודאי יצביע על כנות כוונותיו של ראש הממשלה לטפל בנושא.

הכותבת היא יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה וחברת מועצת העיר חיפה מטעם סיעת 'חיפה בשבילנו'