דיווח בסוריה: ישראל תקפה מיכלית נפט איראנית

לפי הדיווח, התקיפה בוצעה באמצעות מטוס ללא טייס • בחודשים האחרונים החריפה המתיחות הימית בין ישראל ואיראן על רקע התקדמות שיחות הגרעין

אוניית משא איראנית בדרכה לים התיכון בפברואר 2020 / צילום: Reuters, Yoruk Isik
אוניית משא איראנית בדרכה לים התיכון בפברואר 2020 / צילום: Reuters, Yoruk Isik

כלי תקשורת בסוריה מדווחים כי ישראל תקפה באמצעות מטוס ללא טייס מיכלית נפט איראנית שעגנה סמוך לחופי העיר בניאס. מהצילומים מהמקום נראה עשן שחור סמיך יוצא מהמיכלית. לפי הדיווחים אף שנגרם נזק, השריפה בתהליכי כיבוי אחרונים.

עיר הנמל בניאס משמשת לקליטת רוב הנפט שמובילות מיכליות הנפט האיראניות. המיכליות האיראניות עוגנות כ"ספינות רפאים", ללא שידור נתוני מעקב ופורקות נפט דרך צינורות תת ימיים או ישירות למיכליות אחרות ובכך עוקפות את האמברגו של יצוא הנפט האיראני. 

עשן יוצא ממיכלית הנפט האיראנית ליד חוף העיר הסורית בניאס / צילום: Reuters, SANA/Handout
 עשן יוצא ממיכלית הנפט האיראנית ליד חוף העיר הסורית בניאס / צילום: Reuters, SANA/Handout

בחודשים האחרונים החריפו חילופי המהלומות הימיים בין ישראל לאיראן, ולפי דיווחים שונים ישראל תקפה בשנתיים האחרונות לפחות 12 ספינות איראניות בהן מיכליות נפט, אניות משא שהובילו נשק לחיזבאללה וגם בתקיפה האחרונה, ספינה של משמרות המהפכה. איראן תקפה לפחות שלוש אניות סוחר שבבעלות אנשי עסקים ישראלים, אף שהן לא היו בדרך לישראל או ממנה.

לצד זה אפשר לציין גם את התפוצצות הטיל הסורי מעל שמי הנגב, בין רביעי לחמישי. הטיל, לפי דובר צה"ל, נורה מסוריה אל מטוסים של חיל האוויר, סטה מדרכו והגיע עד סמוך לדימונה. באיראן חגגו על הכישלון ליירט את הטיל שעבר מעל שמיה של רוב מדינת ישראל, ובין השאר נכתב בדיווחים שם כי הדבר מעיד על חולשת ההגנה האווירית על הכור הגרעיני בדימונה.

התקדמות בשיחות הגרעין

הרקע להחרפת העימות הוא התקדמות המגעים בין ארצות-הברית לאיראן, לקראת חזרה להסכם הגרעין. לפי הדיווחים האחרונים, חלה התקדמות ניכרת במגעים, שהתקיימו בווינה בתיווך אירופי.

אתמול אמר בכיר בממשל ביידן כי ארצות-הברית לא תסיר שום עיצום מעל איראן, בטרם יהיה ברור מעל לכל ספק כי היא עומדת במגבלות שהוטלו עליה, ויבוטלו כל צעדי ההפרה שנקטה עד כה, לרבות העשרת האורניום לרמות הגבוהות. הבכיר, ברט מקגרק, שליח המועצה לביטחון לאומי למזרח התיכון וצפון אפריקה, שוחח עם קבוצת מנהיגים של יהודי ארצות-הברית ואמר כי על אף שהושגה התקדמות בשיחות בווינה, הדרך עוד ארוכה, ולא תהיה חזרה להסכם הקודם ללא ביטחון מלא בעמידה בהתחייבויות של טהראן. עם זאת, הוא לא התחייב כי וושינגטון תעלה דרישות נוספות מעבר לאלה שהיו בהסכם הקודם, אף שביידן עצמו התחייב לכך.

משלחת של בכירי ארגוני הביטחון בישראל הייתה אמורה לצאת הלילה לוושינגטון להציג את הסתייגויותיה של ישראל מההסכם. לפי החלטת ראש הממשלה, שר החוץ ושר הביטחון המשלחת אמורה להביע התנגדות עקרונית לחזרה להסכם הקודם ללא שינויים בהקשר ללוחות הזמנים וגם לנושאים אחרים כמו עידוד הטרור בידי איראן. הרמטכ"ל כוכבי ביטל את נסיעתו בשל האירועים בדרום, אבל ככל הידוע האישים האחרים, ובהם ראש המוסד יוסי כהן, וראש המל"ל מאיר בן שבת יצאו כמתוכנן.