הימורים שכשלו והנזלות כפויות: מה הוריד את הביטקוין מתחת ל-50 אלף דולר

ההתרסקות הדרמטית מדגישה את חוסר היציבות ברווחים האחרונים של מטבע הקריפטו ואת פגיעותם של משקיעים יומיים

ביטקוין / צילום: רויטרס
ביטקוין / צילום: רויטרס

נראה שהקיטור אוזל מהראלי של ביטקוין, לפחות לבינתיים. ביום שישי שוב צנח ערכו של המטבע, וירד מתחת ל-50 אלף דולר ליחידה - ירידה של יותר מ-20% מהשיא של 64,829 דולר ליחידה אליו הגיע ב-14 באפריל.

השיא של ביטקוין קרה במקביל להשקה בבורסה של קוינבייס (Coinbase), בורסת הקריפטו הגדולה ביותר בארה"ב. שני האירועים היו השיא של ראלי למטבעות הקריפטו שהחל עוד בשנה שעברה. מחיר הביטקוין עלה ב-2020 יותר מפי שלושה ובתחילת 2021 הכפיל עצמו שוב, לפני שהתחיל לרדת.

הראלי נעצר בשבת האחרונה כשהביטקוין פתאום צנח ב-17% ל-52,149 דולר ליחידה - וחצי מהצניחה בערך קרתה תוך כעשרים דקות. אם כי המטבע התאושש מחלק מההפסדים האלה עד יום שני, המחיר המשיך לרדת בעקביות, והתיישב ביום שישי אחרי הצהריים על 50,620 דולר.

בתקופה האחרונה הראה המומנטום של הביטקוין סימני האטה, כך אמר מייקל אוליבר מחברת המחקר Momentum Structural Analysis. מאז שחצה הביטקוין את רף 60 אלף דולר במרץ בפעם הראשונה, קצב העלייה שלו האט והוא נסחר בטווח מצומצם יחסית. זה היה סימן, כך אמר, לכך שהראלי עשוי להיגמר, כפי שאכן קרה בסוף השבוע. "אנו חושבים שהביטקוין מקולקל לעת עתה", אמר.

הירידה בסוף השבוע הדגישה עד כמה ההתקדמות האחרונה של הביטקוין אינה יציבה. לא ברור מה גרם לירידות במטבע, אשר על פי חברת הנתונים CoinMarketCap מחקו כמעט 220 מיליארד מערך מטבעות הקריפטו בשעה אחת.

ישנם סוחרים שהצביעו על שמועה שרצה בטוויטר לגבי זה שמשרד האוצר האמריקאי מתכוון להגיש תביעות נגד כמה מוסדות פיננסיים על כך שלכאורה השתמשו במטבעות קריפטו כדי להלבין כסף, וכמה עיתונים פרסמו כתבות בנושא. דוברת של משרד האוצר האמריקאי סירבה להגיב לדברים.

מה שזה לא יהיה שגרם לפרץ המכירות הראשון, סוחרים מסכימים שהירידות הואצו בגלל הפיצוץ של כמויות אדירות של חוב ממונף שמשקיעים השקיעו מחוץ לארה"ב בבורסות עם רגולציה מועטה שנסחרות בהן נגזרות של מטבעות קריפטו.

בסך הכל, סוחרים הפסידו 10.1 מיליארד דולר ביום ראשון למחיקות שנעשו בבורסות הקריפטו, כך ניתן ללמוד מנתוני חברת המידע Bybt. יותר מ-90% מהכספים שנמחקו באותו יום הגיע מהימורים שוריים על ביטקוין או על מטבעות דיגיטליים אחרים, כך מראים נתוני Bybt, וכמעט 5 מיליארד דולר מכסף שנמחק היה בבורסה בודדת, Binance, שהיא בורסת הקריפטו הגדולה ביותר בעולם, על פי נפח המסחר.

כשמחיר הביטקוין נפל, הרבה מההימורים האלה הפסידו בבת אחת וזה לחץ את המחיר לרדת עוד והוביל למעגל אכזרי של מחיקות נוספות. היו כמה סוחרי קריפטו שנמחקו כמעט ללא אזהרה.

ג'אסים, מהנדס מכוויית שלא רצה לומר את שם משפחתו, אמר שהתעורר בגלל התראה בטלפון בחמש בבוקר ביום ראשון. הוא הסתכל בכסיסת ציפורניים כש-Binance מחקה חלק מהמסחר שלו אבל אז סגר מסחר במקומות אחרים בהפסדים קשים. בסך הכל הפסיד כ-9,000 דולר, כך אמר.

זו לא הייתה חוויה חדשה לג'אסים, שהפוזיציות שלו נמחקו כמה פעמים מאז שנכנס לתחום הקריפטו ב-2017. "להיות תאב בצע זו הבעיה", אמר. ג'אסים חזר לסחור אבל מתכוון להיות זהיר יותר בעתיד לגבי ניהול הסיכונים שלו.

בורסות כמו Binance מרשות למשקיעים בודדים להפקיד סכום כסף קטן יחסית מראש ואז להמר הימורים גדולים. לדוגמא, נניח שסוחר קונה חוזים עתידיים המתממשים רק אם ביטקוין עולה כנגד הדולר. אם הביטקוין מטפס, הרווח של סוחר כזה יכול להיות הרבה יותר גדול מאשר על ידי רכישת ביטקוין פשוטה.

אבל אם הביטקוין צונח, אותו סוחר עשוי להיות צפוי להפסדים גדולים וחייב להוסיף לחשבון כספים במהירות או שהבורסה באופן אוטומטי מוחקת את אחזקותיו.

"יש לך פוטנציאל לסדרה של מחיקות עוקבות, שקורות אחת אחרי השנייה אחרי השלישית", אמר כריס זואלקה, יושב ראש עולמי של Cumberland, יחידת המסחר בקריפטו של חברת DRW Holdings משיקגו.

מה שהוסיף לתוהו ובוהו של סוף השבוע היה שכמה בורסות וביניהן Binance דיווחו על תקלות טכניות בזמן שהיה מסחר בנפח גדול. סוחרים אומרים שחוסר היכולת שלהם לגשת לבורסה ייבש את הנזילות - שגם כך הייתה מצומצמת בסוף השבוע - והחריף השפעה של שינויי מחירים. דובר של Binance אמר "במקרים בהם היו לנו הפסקות, אנו לומדים מהן איך להימנע ממקרים עתידיים כאלה".

בורסות של נגזרות קריפטו מחוץ לארה"ב מציעות לסוחרים עצמאיים רמת מינוף גבוהה. ב-Binance, למשל, משקיעים יכולים לקבל מינוף של 125 ל-1 עבור כמה חוזים עתידיים, מה שאומר שהם יכולים להפקיד רק 80 סנט כדי לצבור סכום המקביל ל-100 דולר בביטקוין. לשם ההשוואה, משקיע שסוחר בחוזים עתידיים של ביטקוין ב-CME Group, בורסה אמריקאית הנתונה לרגולציה, יצטרך משקיע להשקיע לפחות 38 דולר ויתבקש להוסיף סכומים נוספים לבורסה.

הדובר של Binance אמר שהבורסה הקטינה לאחרונה את רמת המינוף שהיא מציעה על מוצרים רבים ושרק משקיעים בודדים מקבלים מינוף של 125 ל-1.

ועדיין, סוחרים אומרים שהמהירות של מכירות סוף השבוע מדגישה את תפקיד ההימורים הממונפים מאוד - רבים מהם על ידי משקיעים בודדים - בתדלוק הראלי השנה של מטבעות הקריפטו. "בליבה שלו, הביטקוין עדיין מונע על ידי סוחרים הבוחרים להשתמש במינוף רב", אמר ריץ' רוזנבלום, נשיא חברת המסחר בקריפטו GSR.

בין הסימנים האחרים לירידה במומנטום של ביטקוין: סימנים של ירידה בביקוש בקרב משקיעים מוסדיים והביצועים הפושרים של קוינבייס מאז שהונפקה הבורסה הזו בארה"ב בשבוע שעבר.

מספר עסקאות הביטקוין הגדולות, אשר באופן טיפוסי נעשות בידי מנהלי כספים מקצועיים, ירד מעט ברבעון הראשון לעומת הרבעון הרביעי, כך ניתן ללמוד מדו"ח של בורסת הקריפטו OKEx. ונכסים שנמצאים תחת ניהול מנהלי הקרנות בתעשייה ירדו ב-4.5% ל-56 מיליארד דולר באפריל ממרץ, כך לפי חברת המחקר CryptoCompare.

אמנם ההנפקה של קוינבייס הייתה אירוע של תקיעת דגל לתעשיית הקריפטו אך ייתכן וזה היה גם סימן למשקיעים לגרוף חלק מהרווחים. החברה הייתה חברת הקריפטו הראשונה המרכזית שבוחנת שווקים ציבוריים בארה"ב והגיעה להערכת שווי מפלצתית של 85 מיליארד דולר ביום הראשון של המסחר. אבל מניותיה ירדו בשבעה מתוך שמונה מושבי מסחר של הבורסה כחברה נסחרת וביום שישי סגרו מניותיה במחיר של 291.60 דולר, ירידה ממחיר הפתיחה 381 דולר ב-14 באפריל. אותו יום היה יום השיא של ביטקוין.