תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

השקעה בנדל"ן מודל 2020: אפשר בלי משכנתא?

הישראלים אוהבים להשקיע בנדל"ן ומחפשים השקעות סולידיות, עם רף כניסה נמוך, המספקות הגנה מפני התנודתיות בשווקים הפיננסיים • שוק ההתחדשות העירונית עשוי לספק אלטרנטיבה מתאימה

התחדשות עירונית בגוש דן. קרן חדשה מאפשרת השקעה במיזמים שונים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
התחדשות עירונית בגוש דן. קרן חדשה מאפשרת השקעה במיזמים שונים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף הלמן-אלדובי

הישראלים מביעים כבר כמה שנים אמון חלקי בשוק ההון וביכולת שלו לספק אלטרנטיבות ראויות להשקעה. רובם רואים ברכישת דירה או משרד להשקעה אלטרנטיבה סולידית המספקת תשואה שנתית משכירות, של כ-2.5% בממוצע, לצד פוטנציאל להשבחת ערך בטווח הבינוני או הארוך. העלייה המתמדת במחירי הנכסים בישראל תורמת להיווצרותם של מסלולי השקעה אלטרנטיביים המספקים חלופה ראויה להשקעה.

רכישת דירה כבר לא נחשבת למסלול השקעה סולידי

11 שנים מאז שהחלה עלייה מאסיבית במחירי הנדל"ן בישראל אי הוודאות שולטת בכיפה: מחירי הדירות ממשיכים לעלות ואיתם מתגברת השחיקה בתשואה על שכירות, היקפי המימון הולכים וגדלים בשל המחירים המאמירים, הופכים את מסלול רכישת הדירה להשקעה פחות אטרקטיבית מבעבר. המשקיעים שבחנו השקעה בפריפריה מגלים כי בערים כמו עפולה, טבריה, חריש וראש העין, ישנם בעלי דירות שמצאו עצמם עם דירות שקשה למצוא להן שוכרים.

במקביל, שוק הנדל"ן המשוכלל שהתפתח בשנים האחרונות מאפשר לרבים לרכוש דירות ובתים מעבר לים. מחירי הקנייה נחשבים אטרקטיביים אך חסרונות דוגמת ריחוק פיזי מן הנכס חוסר שקיפות ופעילות בשוק המתנהל באופן שונה מזה המוכר להם מבית, מייצרים אצל רבים רתיעה מכניסה לאפיק השקעה זה.

השילוש הקדוש: רף כניסה נמוך, תיק מגוון ושקיפות

אז מה הופך השקעה לכדאית במצב השוק הנוכחי? נועם ברכה, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות השקעה אומר בהקשר זה: "היום יותר מתמיד, הישראלים מחפשים את השילוש הקדוש: רף כניסה נמוך, המשחרר את הצורך במימון ושומר על הכנסה פנויה נזילה, תיק השקעות מגוון המאפשר פיזור סיכונים מקסימלי וחשוב מכל - אפיקי השקעה בטוחים, המאפשרים ליהנות משקיפות ומידע אובייקטיבי בזמן אמת ולאורך זמן. המשימה שלנו, כבית השקעות מוביל, הוא לייצר עבור המשקיע הישראלי אפיקי השקעה חדשניים הנשענים על יסודות אלו. ענף הנדל"ן אמנם עובר תמורות, הן בזירה המקומית והן בחו"ל, אך אנו עדיין רואים בו כזה שבתמהיל נכון של מוצרי השקעה מתקדמים מסוגל לייצר עבור המשקיעים שלנו תשואה יפה מאוד. אחד התחומים המעניינים בענף הוא ללא ספק התחדשות עירונית, המגלמת פוטנציאל אדיר הן לרשויות, הן ליזמים והן לדיירים עצמם".

ברכה מוסיף כי, "לאחרונה השקנו קרן שקלית חדשה המעניקה הלוואות ליזמים בתחום ההתחדשות העירונית. גם כאן הקפדנו על שלושת העקרונות שציינתי קודם לכן: רף הכניסה לקרן שווה לכל נפש ועומד על 150 אלף שקלים בלבד, דבר המשחרר מצורך במינוף כלשהו ומאפשר בניית תיק השקעות מתקדם ומגוון, ועובדת היותה קרן ציבורית המגייסת באמצעות תשקיף ציבורי מבית הלמן אלדובי, מספקת למשקיעים את הביטחון והראש השקט אותם הם מבקשים".

ההתחדשות העירונית מגיעה לפרקה

תכנית מתאר 38, שתחגוג בשנה הבאה 15 שנים לתיקונה, הפכה לאחד הכוחות המניעים של שוק הנדל"ן בלב אזורי הביקוש: בעלי הדירות בבניינים המיועדים לפרויקטים של התחדשות עירונית מכירים היום יותר מתמיד בערך של הפרויקטים האלה עבור שווי הנכס ואיכות החיים שלהם. בשנים האחרונות השוק עובר תהליך קונסולידציה במסגרתו נבנות חברות בעלות ידע, ניסיון ועוצמה כלכלית וארגונית, המסוגלות להוציא אל הפועל פרויקטים מורכבים ומצליחים. המדינה והרשויות המוניציפליות גם הן משנות גישה לתחום ומבינות כי מדובר לא רק בהכרח קיומי המספק הגנה בפני רעידות אדמה והתקפות טילים, אלא גם כהזדמנות לחזק את השכונות הוותיקות ואת מרכזי הערים ולספק לתושביהם סביבה עירונית מתקדמת ונגישה.

למרות כל אלה, היזמים בתחום עדיין מתמודדים עם אתגרים בתחום האשראי, הנובעים מהזמן הארוך יחסית הנדרש למימוש הפרויקטים ונובע בעיקר בשל רגולציה ובירוקרטיה.

קרן ההתחדשות העירונית של הלמן-אלדובי מאפשרת ליזמים לקבל מהקרן מימון של עד 70% מעלויות הפרויקט, לתקופה של 12-48 חודשים, כנגד שעבוד זכויות, מכתבי עודפים וערבויות אישיות. "אנו בוחרים את הפרויקטים ואת היזמים בקפידה, ומאפשרים מתן אשראי ליזמים בעלי ניסיון מוכח, הבונים פרויקטים בלב אזורי הביקוש ולפרויקטים שמחזיקים בהיתר. בכך אנו מנהלים מדיניות השקעות שמרנית עם סיכונים מינימליים", אומר ברכה.

גיוס של 50 מיליון שקלים בחודש

קרן ההתחדשות העירונית של הלמן-אלדובי יצאה ביולי האחרון להנפקה ראשונה שנחלה הצלחה רבה: תוך כחודש אחד גויסו כ-50 מיליון שקלים עם ביקושי יתר גבוהים, המהווים את הסכום המקסימלי אותו יכלה לגייס הקרן בסיבוב הראשון, על פי התשקיף שפרסמה.

מדובר בקרן שקלית שאינה סחירה, השואפת להעניק למשקיעים קופון חצי שנתי בחלוף 12 חודשים או יותר מיום ההשקעה. כמו כן, בחלוף 12 חודשים מיום ההשקעה, המשקיעים יוכלו לפדות את הקרן באמצעות הודעה מוקדמת של לפחות 90 יום לפני הפדיון, בארבעה מועדים קבועים במהלך השנה, זאת בכפוף למגבלות על פדיון, כקבוע בהסכם השותפות.

"הקרן החדשה שלנו מאפשרת למשקיעים להשקיע בנדל"ן באזורי הביקוש מבלי לרכוש דירה בפועל ומבלי לרתק הון משמעותי וליטול משכנתא. כל אלה מאפשרים להם להחזיק בתיק השקעות מתקדם, מגוון ומבוזר, המאפשר פיזור סיכון מיטבי, משום שהקרן משקיעה במספר פרויקטים ובכך מרחיבה את הבסיס הסולידי של ההשקעה" אומר נועם ברכה ומוסיף: "אנחנו בהלמן-אלדובי שמחים על ההזדמנות לתרום לתחום ההתחדשות העירונית באמצעות הקרן משום שיש לו השפעה מיטיבה על החיים בישראל ועל יצירת חוויה אורבנית מעצימה, שמתורגמת ליצירתו של אפיק השקעה מניב העונה על דרישותיהם של לקוחותינו".

*שמה הרשמי של הקרן: "הלמן-אלדובי התחדשות עירונית שותפות מוגבלת". המידע במסמך זה הינו מידע תמציתי שנועד להסב את תשומת הלב בלבד ואינו מהווה הצעה לרכישה או מכירה של יחידות השתתפות של הקרן, כמו כן המידע במסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ או לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו של כל אדם. בנוסף, על כל אדם המבקש לקבל מידע מלא ביחס לני"ע של השותפות לעיין בפרסומי השותפות המפורסמים באתר ההפצה של רשות ניירות ערך, לעיון לחצו כאן. אין בנתונים במסמך זה כדי להוות מידע מלא. לקבלת מידע מלא, יש לעיין בכל פרסומי השותפות לרבות בתשקיף השותפות. אין בנתונים במסמך זה כדי להבטיח תשואה כלשהי בעתיד ואין בנתונים המפורסמים במסמך זה כדי להעיד על תשואות שתושגנה בעתיד, לרבות סיכון לאובדן ההשקעה. אופן חישוב התשואה חישוב פשוט והינו כמפורט בהסכם השותפות המצורף כנספח א לפרק 5 לתשקיף השותפות, יודגש כי רף התשואה שחושבה הינה לאחר ניכוי עלויות לרבות דמי ניהול ודמי הצלחה ולפני ניכוי מס במקור. ההשקעה עלולה להיות כרוכה בסיכונים שונים כמפורט בסעיף 7.21 לתשקיף השותפות. לעיון בתשקיף השותפות, לרבות הסיכונים הכרוכים בהשקעתה לחצו כאן. אין בהיתרה של הרשות לניירות ערך לפרסם את התשקיף משום אימות הפרטים המובאים בו או אישור מהימנותם או שלמותם, ואין בה משום הבעת דעה על טיבם של ניירות הערך המוצעים.