גם עיריית אשקלון החליטה להאריך את תמ"א 38 עד 2025

בעיר אשקלון אין אפילו פרוייקט אחד של תמ"א 38 וגם לא התחדשות עירונית מתחמית • ראש העיר אשקלון, תומר גלאם: "התוכנית נועדה לתת מענה לסוגיה האקוטית של מיגון דירותיהם של תושבי העיר"

אתר בנייה באשקלון / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish
אתר בנייה באשקלון / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה באשקלון קיבלה אתמול החלטה על הארכת תוקפה של תמ"א 38 לשנת 2025 והכנת תוכנית מכוח סעיף 23 לתמ"א 38.

יש להבהיר כי הצעד של עיריית אשקלון אינו חריג. ירושלים הודיעה על צעד דומה בשבוע בעבר. תל אביב הקדימה לגבש את תוכנית הרובעים, שעונה על הצורך בתוכנית התחדשות נקודתית וכך פעלו גם הרצליה, ראשל"צ, רחובות ועוד כעשר ערים אחרות. גם בת ים מקדמת בימים אלה תוכנית מכוח סעיף 23.

יצוין כי המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה, בנובמבר 2019, על סיום תמ"א 38 באוקטובר 2022, אך איפשרה לרשויות להגיש תוכנית מכוח סעיף 23 לתמ"א, המאפשר להן לקדם תוכניות מתאר עירונית שקובעת את הכללים והתנאים למימוש התוכניות ברחבי העיר. יוזמת הארכת תוכנית לפי סעיף 23 כרוכה באישור הוועדה המחוזית.

באשקלון ישנם כ-300 בניינים הכוללים כ-5,000 יח"ד המוגדרים כמתאימים להתחדשות עירונית במסגרת תמ"א 38 ואולם, עד היום לא קודם ולו גם פרויקט אחד לפי תוכנית זו. אם לדייק, עד היום אין אף תוכנית להתחדשות עירונית מתחמית. יש שתי תוכניות פינוי בינוי שאושרו ע"י היזם, ועוד אחת מקודמת ע"י הוועדה המחוזית.

גדעון קינג, ראש מנהלת התחדשות עירונית באשקלון מסביר: "מכיוון שסביבת המחירים באשקלון היא נמוכה יותר מאזורי ביקוש, אז תוספת 2.5 קומות שמציעה תמ"א 38 אינה כלכלית ליזם והעיריה נדרשת לאשר תוספת של עוד 2 קומות. מה שקורה זה שיזמי תמ"א 38 נדרשים להכין תב"ע (תוכנית בניין עיר) לכל פרוייקט כזה. זו הסיבה שהעירייה לקחה על עצמה להכין תוכנית כלל עירונית לפי סעיף 23. הפוטנציאל של תמ"א 38 באשקלון עוד לא התחיל בכלל".

ראש העיר אשקלון, תומר גלאם, ציין כי "הארכת תוקפה של תמ"א 38 באשקלון תיתן מענה מיטבי ונכון יותר לשכונות הוותיקות בעיר והתוכנית מכוח סעיף 23 תאפשר התאמה טובה יותר של הוראות תמ"א 38 לצרכיה של אשקלון. התוכנית שתקדם העירייה אף תאפשר כדאיות כלכלית לפרוייקטים מסוג זה. כמו כן, ההחלטה תאפשר ליזמים ביצוע מהיר יותר של פרוייקטים בעיר וכמובן היא נועדה לתת מענה לסוגיה האקוטית של מיגון דירותיהם של תושבי העיר".