האתגר של הממשלה הבאה: תקציב מקוצץ ופערים עצומים לסגור

לאחרונה נחשפנו לחוב העצום אליו נכנסה מדינת ישראל בשנים האחרונות, דבר שיגזור קיצוץ תקציבי נרחב על כלל משרדי הממשלה

מליאת הכנסת. שנתיים של חוסר תפקוד ממשלתי / צילום: אורן בן חקון, פול
מליאת הכנסת. שנתיים של חוסר תפקוד ממשלתי / צילום: אורן בן חקון, פול

הדוח של יחידת ניהול החוב הממשלתי במשרד האוצר לשנת 2020, שפורסם לאחרונה, חשף לראשונה את המצב התקציבי המורכב שבו אנו נמצאים, אשר ידרוש קיצוץ תקציבי עצום. אך האתגר העומד בפנינו לא מסתכם במחסור בתקציב הממשלתי, אם כי גם בצורך לטפל בבעיות ולסגור פער של שנתיים ללא קבלת החלטות, ללא ממשלה מתפקדת וללא מענים לצורכי הציבור.

בדיקת המרכז להעצמת האזרח מצביעה על כך שבשנתיים של קיפאון ממשלתי, שבו אנו נמצאים מאז 2019 ,התקבלו רק כמחצית מההחלטות הממשלה וחוקקו חצי מכמות החוקים הנהוגים בשנים נורמליות (בניקוי החלטות וחוקים הקשורים ישירות לקורונה). משמעות הדבר היא כי לכשתקום ממשלה יהיה עליה להדביק פער עצום ולטפל בנושאים ובעיות רבות בתקציב מקוצץ.

ראשית ישנם נושאים אשר העבודה לגביהם נעשתה והם רק מחכים לקבלת החלטות ואישורים תקציביים כמו התוכנית הלאומית למאבק באלימות עליה עבדו צוותים בין משרדיים מאז 2014 והיא עד היום לא מתוקצבת במלואה למרות השיח הציבורי הער בנושא. דוגמאות נוספת הן תוכנית התעסוקה לשנת 2030 ותוכני לשיפור הסביבה העסקית לתעשייה, נושאים שכלל המועמדים הפוליטיים שמו בקדמת הבמה לאור העלייה באבטלה והצורך בהאצת המשק בזמן משבר הקורונה, ועם זאת יושבים דוחות מפורטים וטיוטת החלטת ממשלה לביצוע ומחכים לממשלה שתקבלם.

נושאים רבים אשר לגביהם דווקא התקבלו החלטות אך היעדר עבודת הכנסת והיעדר תקציב הביאו אותן לעצירה מוחלטת. דוגמאות לכך ניתן לראות בהחלטת הממשלה להתמודדות עם תאונות הקורקינטים אשר דורשת תיקוני חקיקה, בהחלטות הנוגעות לדיגיטציה של נתוני הבריאות, להחלטות בנוגע לצמצום הזנות ומלחמה בתופעות הפוליגמיה. כולן החלטות שכבר התקבלו והיו בטיפול אך דורשות תקציב וחקיקה להתקדמות.

מלבד התחומים האלו שישבו על שולחנה של הממשלה עם הקמתה וידרשו החלטות ומדיניות למרות הקיצוץ התקציבי העמוק שצפוי פה, ישנן גם מספר תוכניות חומש אשר מגיעות לקיצן ויהיה צורך לעשות עבודת תכנון מחודשת ולקבל החלטות גדולות מקיפות ויקרות. הגדולה מביניהן היא תוכנית החומש לפיתוח כלכלי במגזר הערבי הידועה בכינויה - 922, שבה התפארה מפלגת השלטון, אשר הסתיימה בשנת 2020, הוארכה לשנת 2021 ועלותה הוערכה ב-15 מיליארד שקל. אין ספק כי תוכנית חומש חדשה תידרש עם הקמת הממשלה החדשה והיא צריכה להיות מותאמת לצרכים המשתנים של המגזר. תוכנית המשך כזו תתקבל עם תג מחיר בהתאם. כמוה ישנן גם תוכניות חומש ליישובים הדרוזים והצ'רקסים שהסתיימו בשנת 2019, תוכנית חומש ליישובי הבדואים בדרום שנגמרת השנה ותוכנית חומש לפיתוח יישובי הצפון והעיר חיפה שהגיעה לסופה בשנת 2019. לכל אלו תידרש הממשלה החדשה עם הקמתה.

כאמור, לאחרונה נחשפנו לחוב העצום אליו נכנסה מדינת ישראל בשנים האחרונות, דבר שיגזור קיצוץ תקציבי נרחב על כלל משרדי הממשלה אך להם אתגר כפול מאחר והתקציב המצומצם הזה יצטרך להספיק לסגירת פערי מדיניות גדולים שנפתחו בשנתיים של חוסר תפקוד ממשלתי.

הכותבת היא מנכ"לית המרכז להעצמת האזרח