אחרי חמישה ימים בלבד: ראשת האכיפה ב־SEC התפטרה בשל ניגוד עניינים

במכתב ההתפטרות שלה ציינה אלכס הו ש"התפתחות" הקשורה לאחד הלקוחות הקודמים שייצגה עשויה להיות "הסחת דעת לא רצויה מהעבודה החשובה של המחלקה"

מסחר בוול סטריט./  צילום: רויטרס
מסחר בוול סטריט./ צילום: רויטרס

אלכס הו, שבשבוע שעבר הפכה לאשה הלא־לבנה הראשונה העומדת בראש מחלקת האכיפה ברשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC), התפטרה אמש בגלל ניגוד עניינים אפשרי שנוצר עקב תפקידה הקודם כעורכת דין. מדובר גם במכה לא קטנה גם לתדמית של גרי גנסלר, יו"ר ה-SEC הטרי, שרק נכנס לתפקיד ב־17 באפריל לאחר שמונה על ידי הנשיא ביידן. אלכס הו הייתה אחד המינויים הגדולים הראשונים של גנסלר בתפקיד.

במכתב ההתפטרות שלה ציינה הו ש"התפתחות" הקשורה לאחד הלקוחות הקודמים שייצגה עשויה להיות "הסחת דעת לא רצויה מהעבודה החשובה של המחלקה". מדובר במקרה בו אלכס הו הגנה בתפקידה הקודם על חברת אקסון מובייל (Exxon Mobil). במשרד עריכת הדין בו עבדה, "פול, וייס, ריקנפילד, וורטון וגריסון, הו הייתה אחת מראשי הצוות למלחמה בשחיתות כך שבמשך 17 השנים שם, היא הגנה על כמה מתאגידים והחברות המובילות במשק.

כמו בישראל, "הדלת המסתובבת" שממנה יוצאים ונכנסים אנשים מהמגזר הפרטי אל הציבורי ולהפך, מדגישה את הבעייתיות בשיטה הזו ובמקרה הספציפי של או, גם את האתגר האינהרנטי שבמינוי עורכי דין בכירים לשעבר בוול סטריט לתפקידים מרכזיים בסוכנות הרגולציה המרכזית.

ואכן, בטרם מינויה כבר היו מי שהעירו כי הבחירה בה עלולה להתברר כבעייתית. פעילים מהגדה הפרוגרסיבית של המפלגה הדמוקרטית פנו לנשיא ג'ו ביידן לאחר מינויו וניסו ללחוץ עליו, שלא למנות לתפקידים רגולטוריים אנשים שעבדו בעבר באותן התעשיות שעליהן יצטרכו לפקח. זאת בשל הפוטנציאל לניגוד עניינים ולאחר שבמשך שנים מונו לתפקידים דומים בכירים שעשו קריירות ארוכות במגזר הפרטי בטרם נכנסו למגזר הציבורי (ולאחר סיום התפקיד שבו, על פי רוב, למגזר הפרטי) כמו למשל כולל יושב הראש ה־SEC לשעבר' ג'יי קלייטון.

"מופתעות ומודאגות" 

בחודש ינואר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי הרשות חוקרת את החברה לגבי נושאים הקשורים להערכת נכסיה. אם הו לא הייתה מתפטרת, יש סבירות גבוהה שהחקירה הייתה מגיעה לכדי ניגוד עניינים. לדברי אדם שמעורה בנושא, הו החליטה להתפטר לאחר שהשופט רויס למברת' העלה שאלות לגבי התנהלות במהלך הגשת תצהיר במקרה הנוגע לאקסון - כך דווח ברויטרס.

לאחר מינויה של הו ב־22 באפריל, מספר עמותות כתבו לגנסלר ואמרו שהן היו "מופתעות ומודאגות" מבחירתו. "רשות ניירות הערך והבורסות כשלה מבחינת העם האמריקאי בכך שמינתה שוב ושוב פרקליטי הגנה מוול סטריט שישמשו כדירקטורים לענייני אכיפה ברשות. הם מגיעים ל־SEC עם מטעני עבר מיותרים כולל ניגודי עניינים לגבי לקוחות בעבר ובהווה ולעתים גם מחזיקים בגישה שאינה מתאימה לתפקיד שדורש רגולטור קשוח", כתב אז דניס קלהר, מנכ"ל Better Markets, עמותה למען רפורמות בוול סטריט.