רני צים | ניתוח

הפסגות שלו: למה רני צים בטוח שהוא המועמד האידאלי לרכישת השאריות של בית ההשקעות

את ההצלחות שרשם עם רשת כמעט חינם ועם חברת המרכזים המסחריים הנושאת את שמו, מבקש רני צים לשחזר גם בתחום הפיננסים, והוא מתמודד בימים אלה על רכישת נכסים בפסגות • צים: "אנו בונים עסקים גדולים ואמינים שישיאו ערך רב, ואני משקיע את כל כולי בחברות האלה"

רני צים / צילום: אורן קאן
רני צים / צילום: אורן קאן

זה תקופה ארוכה ששמו של איש העסקים רני צים עולה לכותרות באופן תדיר בקשר לשלל עסקאות שהוא מקדם להרחבת עסקיו בתחומי הנדל"ן המניב, הפיננסים והקמעונות. בעוד שמשבר הקורונה הוביל אנשי עסקים רבים "לרדת למקלט" בשנה האחרונה, ראה בו צים הזדמנויות להרחבת עסקיו באמצעות רכישת פעילויות הנמצאות בדרך כלל במצב פיננסי מאתגר.

צים סבור כי הוא בתחילת הדרך, ולדבריו, בשיחה עם גלובס, "אנחנו מכוונים את החברות שבשליטתנו להיקפים הגבוהים פי כמה מהיקפיהם הנוכחיים, ובהתאם אפשר לראות מה הפעילויות שאנחנו קונים. אנחנו בונים עסקים גדולים ואמינים שישיאו ערך רב, ואני משקיע את כל כולי ואת הכסף שלי בחברות האלה. באתי לבורסה כדי לצמוח".

רני צים הפיץ מניות החברה למוסדיים בהיקף של 73 מיליון שקל

בימים אלה מתמודד צים על עסקה לרכישת נכסים של בית ההשקעות פסגות, שפעילותו העיקרית בתחום הגמל נמכרת למתחרה אלטשולר שחם. נכסים שאם יזכה בהם צים, צפויים להקפיץ את פעילותו בתחום הפיננסים לליגה אחרת.

מדובר בהשקעה המוערכת ביותר מ-300 מיליון שקל, שאותה מתכנן צים לבצע באמצעות חברת המימון החוץ-בנקאי וואליו קפיטל, שתהפוך, במקרה של זכייה בהתמודדות, לבעלת השליטה בנכסים הנרכשים.

נוסף על קרנות הנאמנות של פסגות, המנהלות על פי ההערכות יותר מ-40 מיליארד שקל, הנכסים הפוטנציאליים לרכישה מידי בעלת השליטה בבית ההשקעות, הקרן הזרה אייפקס, כוללים גם את פסגות ני"ע, שתחתיה פועלים חבר הבורסה ועסקי ניהול התיקים של בית ההשקעות, בהיקף מוערך של כ-50 מיליארד שקל (בעיקר לחברות ולמוסדות). 

בימים האחרונים הודיע בית ההשקעות אי.בי.אי כי הוא מוותר על ניסיונו לרכישת קרנות הנאמנות של פסגות, מה שמותיר בזירה את צים כמתמודד על הרכישה מול מספר גופים מוסדיים ובתי השקעות מקומיים.

לא רק מבחינת היקף נכסים מנוהלים מדובר בקפיצת מדרגה ענקית עבור צים ועבור וואליו קפיטל, אלא גם מבחינת האנרגיה הניהולית ומספר העובדים. מלבד המורכבות בניהול האופרציה, בעיקר בתחום קרנות הנאמנות, הפעילויות הנרכשות של פסגות כוללות גם כ-140 עובדים.

עם זאת, לא נראה שהיזם ממוקד המטרה יירתע מהאתגר הניהולי שמביאה עימה רכישת נכסי פסגות, אחרי שעד היום הוכיח כבר יותר מפעם אחת שהוא יודע לייצר ערך בעסקים שאליהם הוא נכנס, ולהראות קצבי צמיחה משמעותיים.

מלבד הביטחון העצמי ביכולותיו, צים מביא עימו לעסקה גם שותפי מיעוט בעלי ניסיון משמעותי בתחום הפעילות - יואן קדוש, עם ידע נרחב בתחום הני"ע והברוקראז', וגוף ההשקעות H.C. Wainwright, בעל פעילות פיננסית רחבת-היקף בארה"ב.

"ישמור על המותג ויגדיל את התחרות"

לגבי הסיכויים לרכישת נכסי פסגות על-ידי וואליו קפיטל ושותפיה, היה בשוק מי שציין השבוע כי מה שעשוי להוות יתרון לקבוצה הוא בכך שהיא מגיעה "מבחוץ", כשחקן חדש ועצמאי שאין לו כיום פעילויות דומות. לדברי אותו גורם, "סביר להניח שאם בתי השקעות מתחרים ירכשו את הנכסים של פסגות, הם 'ייספגו' לתוך הפעילויות הקיימות שלהם, בין אם קרנות נאמנות, חבר בורסה וכו', ממש כמו שהגמל של פסגות צפוי להיספג לתוך פעילות הגוף הרוכש אלטשולר שחם.

"לעומת זאת, אם צים יהיה הרוכש, הוא ישמור את פסגות כמותג עצמאי וישמור על צוות העובדים, ויגדיל את התחרות בשוק, כמו שהוא יודע לעשות ביתר התחומים שאליהם נכנס בעבר. בכל מקרה, אייפקס מבינים שהם צריכים לבצע את המכירה מהר ולתת למישהו לייצב את העסק".

מאחד הפעילים בשוק הקרנות נמסר בתגובה לכך, כי "לא חסרה תחרות בתחום קרנות הנאמנות וניהול התיקים. ישנם מעל 20 חברות ניהול קרנות ועשרות רבות של חברות ניהול תיקים. אלה שני תחומים שנמצאים בקונסולידציה כבר כמה שנים טובות. זאת עקב התגברות הרגולציה והכבדת העלויות. היתרונות לגודל ברורים וידועים".

 
  

על הכניסה להשקעה בחברת וואליו קפיטל, הניצבת כעת בכותרות, סיכם צים לראשונה כבר לפני יותר משנה, ומאז הוא לא שוקט על השמרים, ומאתר עסקים ופעילויות שיסייעו לצמיחתה, וכן לבידולה מהמתחרות. כיום נסחרת וואליו קפיטל בשווי שוק של כ-250 מיליון שקל, והחזקותיו של צים בה (53%) עומדות על כ-130 מיליון שקל.

נכסי פסגות, אם יירכשו על-ידי צים, ייצרו לוואליו קפיטל זרוע פעילות רביעית משמעותית, שתצטרף לשלוש זרועות הפעילויות הקיימות שלה, שהתפתחו מאז שהפך צים לבעל השליטה בחברה העוסקת בתחום האשראי החוץ-בנקאי, ביולי 2020.

מדובר בפעילות פינטק וחיתום אשראי באמצעות חברת אפליצ'ק המפתחת מוצרים טכנולוגיים בתחום הפיננסי, פעילות של ארנק דיגיטלי באמצעות חברת פריפיי, המנפיקה ומשווקת כרטיסי חיוב נטענים בינלאומיים ובמימון פעילות לוגיסטיקה, באמצעות שיתוף פעולה עם סוכני מכס.

עם כניסתו לוואליו קפיטל נכנס צים לתחום המימון החוץ-בנקאי, שאחת החברות המובילות בו (בסגמנטים אחרים) היא אס.אר אקורד, הנמצאת בשליטת אחיו, עדי צים, שהשותפה המרכזית שלו בחברה היא לא אחרת מקרן AMI, המשתייכת לקבוצת קרנות אייפקס, בהובלת זהבית כהן - אותה אייפקס שפועלת בימים אלה למכירת נכסי פסגות.

הנפקה מקרטעת של כמעט חינם - והתפצלות

עם נכסי פסגות המדוברים או בלעדיהם, קצת יותר מעשור מאז נחשף לראשונה לשוק ההון המקומי, רני צים הוכיח כבר יותר מפעם אחת את יכולותיו בכל הנוגע להשבחת נכסים והשאת ערך לעצמו ולמשקיעים.

צים נחשף לראשונה לבורסה בת"א בשנת 2010, כשיחד עם אחיו עדי פעל להנפיק את רשת קמעונות המזון המוזלת "כמעט חינם", במהלך שקרטע עד הרגע האחרון, ואשר להשלמתו נדרשו האחים צים לעזרתם של ספקי רשת המזון.

בעשור הבא הפכו צמד היזמים הנמרצים - שהפרידו כוחות לאחר מכירתה של רשת כמעט חינם - לדמויות בולטות בשוק ההון המקומי, והחברות שבשליטתם נחשבות אטרקטיביות מבחינת גופי ההשקעה המקומיים. זאת בזכות התשואות והצמיחה בפעילות שאותן חברות מציגות, כמגמה, תחת עיניהם המפקחות של האחים - כל אחד בעסקיו, שהתפצלו לאחר מימושה של רשת כמעט חינם.

כיום בידיו של רני צים תיק פעילויות מגוון ונרחב בתחומי הנדל"ן, הפיננסים והקמעונות, ובזירה הבורסאית הוא מחזיק היום במניות סחירות בשווי מצרפי של יותר מ-650 מיליון שקל - עיקרן בחברת המרכזים המסחריים הנושאת את שמו, שאותה הנפיק בבורסה לפני כשלוש שנים.

בדומה להנפקת כמעט חינם, גם הנפקתה של רני צים מרכזי קניות נתקלה בקשיים משמעותיים, אך קשה למצוא מי שיצטער על השקעתו בה כיום. השלמת העסקה, בחודש מרץ 2018, התאפשרה בסופו של דבר לאחר קיצוץ אגרסיבי של כשליש בשווי הההנפקה המתוכנן (לכ-200 מיליון שקל "לפני הכסף"), נתמכה בהזרמה מסיבית של הון מחתמי ההנפקה ומגופים הקשורים להם וכן הסתייעה בחברת המזון נטו של דודי עזרא שלקחה חלק בגיוס.

ואולם, במבט לאחור, מי שפקפק בהצלחתה של רני צים מרכזי קניות הפסיד ובגדול. כיום נסחרת רני צים סביב רמת השיא, המשקפת לחברה שווי שוק של קרוב ל-800 מיליון שקל, ולהחזקותיו של צים בחברה (64%) שווי של כ-500 מיליון שקל, אחרי שנה פנטסטית למניה, עם זינוק שנתי של יותר מ-70%, המשלים לה קפיצה של כ-160% מתחילת המסחר בה במרץ 2018.

פעילותה של רני צים מרכזי קניות כוללת, כאמור, פעילות של מרכזי קניות פתוחים, בעיקר בפריפריה, וחלק משמעותי ממנה ביישובים ערביים, תחת המותג SEVEN, שכיום היא מחזיקה בו במלואו, לאחר שרכשה את חלק השותפה, החברה הציבורית מידאס, בחודשים האחרונים.

על פעילותה של רני צים נדל"ן והתוכניות קדימה מספר צים, המכהן כיו"ר החברה, כי "המנוע שלה הוא הקניונים במגזר הערבי והקניונים השכונתיים. לא נפגענו ממשבר הקורונה והשבחנו את הפעילות, כך שתוך שנה וחצי החברה הכפילה את נתוני ה-NOI (רווח תפעולי נקי, א' ל') שלה.

"לאחר הקורונה יש פדיונות חזקים מאוד, ושנה מול שנה יש לנו עלייה בחנויות זהות של כ-40%. בשנה הקרובה, יש לנו קניון בהקמה בגני תקווה שייפתח עד סוף השנה, מרכז מסחרי בטירה שייפתח תוך כחודש-חודשיים, הרחבה בבית שאן (מרכז אוכל אורבני) שתיפתח בעוד כחודשיים, ובמתחם צים בכפר סבא נתחיל לראות הכנסות בעוד כארבעה חודשים".

עוד מוסיף צים, כי "בימים האחרונים עשינו סיור משקיעים בשוק ההון, והאנשים ראו מקרוב את כל הקניונים שעומדים לפני פתיחה. אנחנו עובדים מאוד קשה ומשיגים לשמחתי את היעדים שאנו מציבים לעצמנו על פי תוכניות העבודה שלנו".

"הנפקת אופיס דיפו לא על הפרק"

דוגמה לאמונה שהתהפכה בשוק ההון בקשר לעסקיו של צים ניתן לראות גם באפיק החוב, לאחר שרני צים מרכזי קניות גייסה באחרונה כ-250 מיליון שקל בריבית של כ-1% בלבד לטווח ארוך, וזאת אחרי שבעת הנפקתה, שכאמור קרטעה, נאלץ צים לוותר על הנפקת אג"ח שביקש לבצע, אז בהיקף של עד 100 מיליון שקל.

עוד בשנה האחרונה, הפך צים לשותף בחברת פיתוח הטכנולוגיה לאגירת אנרגיה ברנמילר, עם השקעה של קרוב ל-20 מיליון שקל, שעליה הוא מורווח בשיעור תלת-ספרתי, עם החזקות בשיעור נוכחי של כ-17% מהון החברה בשווי שוק של כ-50 מיליון שקל.

עוד מחזיק צים ברשת הציוד המשרדי אופיס דיפו, שאותה רכש ב-2016, לאחר שנקלעה לקשיים והפך אותה לרווחית, וכן בזיכיון להפעלת חנויות דיוטי פרי של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה בנתב"ג (שותפות עם אלקטרה מוצרי צריכה). בעניינה של אופיס דיפו אומר צים, כי "הנפקתה לא על הפרק, המשאבים העיקריים שאותם אנחנו משקיעים הם בנדל"ן ובפיננסים, כחלק מתהליך הפוקוס של קבוצת צים".

האקזיט ברשת המזון שהפך את האחים צים לכוח עולה

הפיכתם של האחים צים לכוח עולה בשוק ההון המקומי בשנים האחרונות התאפשרה לאחר שהשניים השלימו את האקזיט הגדול שלהם, שאותו ביצעו בשנת 2012, כשנתיים בלבד לאחר הנפקתה של רשת הדיסקאונט כמעט חינם בבורסה בת"א. 

זאת עם מכירתה של כמעט חינם לרשת המתחרה יינות ביתן, בעסקה שהניבה להם תמורה של כ-350 מיליון שקל, והשלימה לשניים צבירת הון של כ-420 מיליון שקל מאז ההנפקה - במכירת מניות, בשכר ובדיבידנדים.

כיום, נוכח המצב העסקי הקשה שאליו נקלעה רשת יינות ביתן, הנמצאת בבעלותו של נחום ביתן, אומר רני צים כשהוא נדרש למצבה, כי "זה עסק שדורש הרבה תשומת לב, ובמקום שבו אני נמצא כיום קשה לי לרדת לרזולוציות האלה".

כמו רני, גם אחיו, עדי צים, ניצל את משבר הקורונה להרחיב את פעילויותיו, שבמרכזן עומדת חברת אס.אר אקורד, הפועלת בתחום האשראי החוץ-בנקאי, ואשר הפכה עם הזמן למובילת שוק מבחינת שווייה, העומד כיום על כ-900 מיליון שקל, אשר משקף להחזקותיו (64%) שווי של כ-570 מיליון שקל.

מלבד זאת, סיכם עדי מוקדם יותר השנה על הענקת הלוואה של 12 מיליון שקל לחברת הפרויקטים אחים יעקובי - מהלך שטרם הושלם, ואשר עשוי להפוך אותו לשותף ביעקובי, שעדכנה בימים האחרונים על שינוי חלק מפרטי העסקה.

את ההלוואה ליעקובי, הנסחרת בשווי שוק של כ-100 מיליון שקל, מתכנן צים להעניק באמצעות החברה הפרטית עדי צים אחזקות.

נוסף לעניין שמגלה צים בפעילות הפרויקטים של יעקובי, הוא מזהה פוטנציאל גם בתחום הפוד-טק - ופועל להכנסת פעילות בי-יו דבש (bee-io) העוסקת "בפיתוח טכנולוגיה לייצור דבש מתורבת", ואשר צים נמנה עם מייסדיה והמשקיעים בה, לחברת וואיטסטון, שצים הוא בעל השליטה בה.

צים גם נמנה עם השותפים בשותפות שור-טק, לצדו של דני נוה, בעברו שר הבריאות ועד לפני חודשים ספורים יו"ר כלל ביטוח, וכן יוסי תמר ושי ליאור. שור-טק תחל להיסחר בקרוב, לאחר שהבטיחה בימים האחרונים גיוס הון ראשוני של כ-21 מיליון שקל בהנפקת יחידות ההשתתפות שלה בבורסה בת"א.