כורי אורניום נוקטים בגישה יוצאת דופן: החלו לרכוש אורניום בעצמם

חברות המתכננות להוציא אורניום מהאדמה רוכשות כמויות מהדלק הגרעיני על מנת לסייע להן להשיג חוזים להקמת מכרות חדשים

אורניום / צילום: Shutterstock
אורניום / צילום: Shutterstock

כורי אורניום רוכשים את המתכת שהם עצמם כורים כפי שלא עשו בעבר מעולם, אינדיקציה לכך שהשוק לדלק גרעיני מתחמם אחרי עשור קריר.

שוק האורניום, המשמש בעיקר כדלק לכורי חשמל גרעיניים, ספג מכה קשה מאז האסון בכור בפוקושימה ביפן ב-2011. כורים וכמה משקיעים אומרים שכעת זה משתנה אחרי שנים בהן שתי יצרניות האורניום הגדולות ביותר שמרו על משמעת בדומה לאופ"ק, ארגון המדינות המייצרות נפט. מה שמוסיף לאופטימיות שלהם הוא שממשלות, כולל ממשל ביידן והממשלה בסין, רואים תפקיד לאנרגיה הגרעינית במאמץ הגלובלי להילחם בשינוי האקלים.

משקיעים גרמו למניות של חברות כולל חברת Denison Mines הקנדית ו-Corpus Christi, חברת אורניום שמושבה בטקסס, לעלות החל מסוף שנה שעברה. הקרן הנסחרת בבורסה Global X Uranium ETF, העוקבת אחרי מניות של חברות העוסקות באורניום וברכיבים גרעיניים, עלתה ב-78% החל מסוף אוקטובר.

העליות האלה הובילו לתופעה חדשה: חברות כרייה בתחילת דרכן מגייסות כסף לרכישת הסחורה שהן מקוות לחפור מתחת לפני האדמה. מדובר בצעד חסר תקדים בכמויות גדולות כאלה, כך אומרים סוחרים ואנליסטים.

סיבה אחת לכך היא הקפריזיות של שוק האורניום, שאינו דומה לשוק של סחורות אחרות. בין 70% ל-80% ממרבצי האורניום נמכרים בחוזים ארוכי שנים לחברות אנרגיה שיש להן כורים גרעיניים.

חברות שעדיין חוקרות או מפתחות פרויקטים של כרייה עושות את הרכישות על מנת להרגיע את החברות שיהיה להן אורניום לספק להן כאשר העסקאות נחתמות. החברות מבקשות גם לבנות לעצמן ערובות על מנת להשיג מימון זול יותר למכרות חדשים.

על ידי הוצאת היצע מהשוק, החברות הרוכשות מניעות אופטימיות על כך שמחיר האורניום ישתקם סוף סוף.

המחירים נותרו נמוכים בקנה מידה היסטורי. המחיר בשוק הספוט של תרכובת אורניום המוכרת כ-U308 היה 29.20 דולר לפאונד נכון ל-19 באפריל, הרבה מתחת למחיר של 73 דולר שהשיג אורניום לפני מעט יותר מעשור, כך נמסר מחברת UxC, חברה החוקרת נתונים על דלק גרעיני.

חוזים עתידיים, המשמשים משקיעים וחברות להימור או לגידור כנגד תנודות מחיר, לא נסחרים לעתים קרובות על אורניום. אפילו שוק הספוט של האורניום ישנוני: סוחרים לעתים עושים רק כמה עסקאות בודדות בשבוע.

ישנם מנהלי כספים המהמרים על כך שהמחירים סוף סוף יעלו. העודף בהיצע האורניום דולל לאחר שהחברה Kazatomprom, התאגיד הגרעיני של קזחסטאן וחברת Cameco הקנדית, שתי חברות הכרייה הגדולות בעולם, צמצמו את הייצור בשנים האחרונות.

התלהבות המשקיעים ממניות עם תיוג של תביעת פחמן נמוכה איפשר לחברות אורניום קטנות יותר לגייס כסף ולרכוש אורניום. חלק עשו כך שנים לפני שהן מתכננות להוציא את המתכת מהאדמה בעצמן.

בסך הכל, כורים חדשים ומשקיעים קנו כמעט 10.5 מיליון פאונד (כמעט 4.7 מיליון ק"ג) של אורניום בשבועות האחרונים, לפי נתוני UxC. המספר מייצג נתח משמעותי משוק הספוט כולו, אשר באופן טיפוסי מגלגל בין 60 מיליון ל-80 מיליון פאונד בשנה.

דניסון, המבקשת לפתח מכרה בססקווצ'אן, מחוז בקנדה, הודיעה החודש שרכשה 2.5 מיליון פאונד של אורניום תמורת בערך 74 מיליון דולר. החברה גייסה את הסכום על ידי מכירת מניות וחוזים וניצלה את העניין המחודש של משקיעים במניה שלה. מניות דניסון עלו ב-61% בבורסה בניו יורק השנה.

"שווקי ההון לא היו כל כך פתוחים כבר תקופה ארוכה מאוד לחברות אורניום", כך אמר מנכ"ל דניסון דיוויד קייטס. "אני לא בטוח אם אי פעם היו".

דניסון מבקשת להשתמש באורניום כערובה למציאת מחיר זול יותר להלוואות שתיקח למימון הפרויקט בנהר ווילר, כך אמר קייטס. החברה מתכננת למכור את החומר לחברות אנרגיה כשהמכרה כבר יספק תפוקה.

חברת enCore Energy מוונקובר קנתה 200 אלף פאונד של אורניום במרץ אחרי שגייסה 15 מיליון דולר קנדי, כ-12 מיליון דולר, ממכירת מניות, לעומת יעד מכירה של 8 מילון דולר קנדי. החומר מספק לחברה רשת ביטחון למקרה שבניית המכרה תתעכב או תיתקל בהפרעות, כך אמר המנכ"ל פול גורנסון. החברה עשוי גם למכור את המצבור אם מחיר האורניום יעלה.

חברות כרייה צעירות הן לא היחידות שחוטפות אורניום. קרנות המשמשות ככלים למשקיעים המהמרים על מחיר האורניום גם הן היו פעילות ומוסיפות לבאז בקרב משקיעים.

החברה הלונדונית Yellow Cake PLC, חברה המשמשת כקרן נסחרת בבורסה לאורניום, רכשה 4 מיליון פאונד במרץ לאחר שגייסה 140 מיליון דולר ממכירת מניות.

"זו תעשייה שחוזרת אחרי עשור של צינון", אמר קווין סמית', דירקטור מנהל של מסחר במתכות לשוק האנרגיה בחברת המסחר בסחורות Traxys Group. "זה לא הולך לירח, אבל המחיר ימשיך לעלות".