מנהל רשות המסים: שילמנו מענקים בסך 33 מיליארד שקל למאות אלפי עסקים

מנהל רשות המסים, ערן יעקב, השתתף בכנס של לשכת רואי החשבון בשבוע שעבר בנושא האצת תהליכים דיגיטליים, ואמר כי "במהלך השנה האחרונה ביצענו קפיצת מדרגה דיגיטלית, ניצלנו את המשבר כהזדמנות ועברנו לדיגיטל במגוון שירותים"

מנהל רשות המסים, ערן יעקב /  צילום: יונתן בלום
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: יונתן בלום

"רשות המסים כבר שילמה מענקים בהיקף של 33 מיליארד שקל למאות אלפי עסקים" - כך אמר מנהל רשות המסים, ערן יעקב, בכנס שערכה לשכת רואי החשבון בשבוע שעבר בנושא "האצת תהליכים דיגיטליים בהשפעת משבר הקורונה".

לדברי יעקב, "במהלך השנה האחרונה ביצענו ברשות המסים קפיצת מדרגה דיגיטלית, ניצלנו את המשבר כהזדמנות ועברנו לדיגיטל במגוון שירותים המאפשרים את שיפור השירות, עבודה יותר אפקטיבית לכולם וחיסכון בזמן ובמשאבים".

מאז כניסתו לתפקיד מנהל רשות המסים הצהיר יעקב כי אחד היעדים המרכזיים שלו הוא ייעול וקיצור הליכים ברשות, בין היתר ובעיקר באמצעות מהפכה דיגיטלית. יעקב ציין בכנס כי השנה הרשות התקדמה לעבר המטרות הללו, כאשר בין היתר פתחה את המערכת להגשת דוחות שנתיים מקוונים ליחידים ולחברות, מהלך שמהווה לדבריו "פריצת דרך היסטורית".

עוד ציין יעקב כי "על הפרק בתקופה הקרובה החזרי מס והצהרות הון באופן מקוון ועוד. כמו כן, השימוש באזור האישי באתר הרשות לצורך תשלום המענקים הגביר את החשיפה שלו, והוא כבר בשימוש רחב היקף של כ-2 מיליון משתמשים. זאת, לצד שיפור והרחבת המוקד הטלפוני. שיפור נוסף שיכנס בקרוב הוא באפשרות החדשה לתיאום תורים לציבור באמצעות הדיגיטל, ולמייצגים אפשרות לתיאום פגישות באמצעות מערכת המייצגים במשרדי השומה ומע"מ".

בהתייחסו לאתגרים הניהוליים של הרשות במשבר הקורונה, ציין יעקב כי בשיא המשבר רק ל-30% מעובדי רשות המסים הותר לעבוד על-פי כללי התו הסגול. "מה שסייע הוא הפעלת תוכנית לשעת חירום שהוכנה ברשות לשעת מלחמה והותאמה במהירות למשבר הקורונה, כך שאפשרה לתת מענה מהיר לנישומים ולמייצגים במצב המורכב שנוצר", אמר.

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, אמרה בכנס כי הפיילוטים שרשות המסים מבצעת לשירותים הדיגיטליים השונים אכן מהווים חלק מהחזון של מנהל הרשות ערן יעקב במעבר לשירותים דיגיטליים, ואין ספק כי שנת המשבר האיצה את התהליכים. לדבריה, "הרבה תהליכים עברו למקוונים, ובכלל זה הגשת דוח שנתי מקוון שידור דוחות, רישום מלכ"רים, השגות, שירות דיגיטלי לקביעת תורים במשרדי הגבייה והשומה ועוד".