לאחר אירוע הסייבר החמור: יגאל רבנוף מוכר את שירביט להראל בכ-100 מיליון שקל בלבד

למחיר הנמוך תרמה ככל הנראה הפריצה למחשבי החברה בשנה שעברה, שהסבה לחברה הוצאות חריגות ישירות של 8.8 מיליון שקל, והצניחה את הרווח השנתי הכולל ל-800 אלף שקל

בנין חברת ביטוח שירביט - רח' יד חרוצים 18 נתניה / צילום: תמר מצפי
בנין חברת ביטוח שירביט - רח' יד חרוצים 18 נתניה / צילום: תמר מצפי

קבוצת הביטוח והפיננסים הראל שבשליטת יאיר המבורגר חתמה על מזכר הבנות לרכישת הפעילות של חברת הביטוח שירביט. סכום העסקה הצפוי הינו כ-100 מיליון שקל, ועם השלמתה יעברו כל לקוחות שירביט להיות לקוחות הראל חברה לביטוח. בשירביט ציינו כי חברת הביטוח תמשיך להתקיים באופן עצמאי גם לאחר השלמת העסקה, והנהלת החברה תמשיך לפעול מנתניה, תוך שמירה על כל העובדים.

העסקה מגיעה לאחר ששירביט, שהוקמה על-ידי יגאל רבנוף בשנת 2000, ומנוהלת כיום על-ידי צבי ליבושור, נקלעה לקראת סוף השנה שעברה לאירוע סייבר חמור מבחינתה. במהלך האירוע נפרצו מחשבי החברה על-ידי האקרים, ולאחר ששירביט סירבה לשלם את הכופר הנדרש, זלגו נתונים של לקוחות החברה וכן של המנכ"ל לרשת. האירוע הפך במהרה לפומבי והיווה משבר של ממש מבחינת החברה, אשר סביר להניח כי השפיע על המחיר בעסקה וגרם להפחתתו. 

מדוחות שירביט עולה כי אירוע הסייבר גרם לחברה הוצאות חריגות ישירות בסך של 8.8 מיליון שקל שמיוחסות לטיפול במתקפה, מה שכמעט איפס את הרווח הכולל של החברה בשנת 2020 והעמיד אותו על 800 אלף שקל בלבד. נוסף על כך, במהלך החודש שבו התנהל האירוע, דצמבר 2020, עצרה החברה את כל פעילות חידוש הפוליסות שלה. לשם השוואה, בשנת 2019 עמד הרווח הכולל של שירביט על 25.9 מיליון שקל (הרווח הנקי עמד אשתקד על 4.4 מיליון שקל, לעומת 23.2 מיליון שקל ב-2019).

עוד עולה מהדוחות, כי סך ההכנסות מפרמיות (ברוטו) של שירביט אשתקד עמד על כ-448 מיליון שקל, בהשוואה לכ-512 מיליון שקל בשנת 2019, קיטון של כ-12% הנובע ברובו מענף רכב רכוש.

הראל היא אחת משתי קבוצות הביטוח הגדולות בישראל (יחד עם הפניקס), ושווי השוק שלה נכון להיום מוערך ב-7.5 מיליארד שקל. על פי הדוח האחרון של הממונה על שוק ההון, המתבסס על נתוני 2019, בתחום הביטוח הכללי הראל מחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר (14.2%), ולאחר רכישת שירביט, אם זו אכן תצא לפועל, היא צפויה להגדיל את נתח השוק בכ-2% נוספים.

שירביט, המעסיקה 255 עובדים, רובם במשרדיה בנתניה, פועלת כמבטח ישיר (על התיק של סוכנות הביטוח של רבנוף) ובאמצעות סוכני ביטוח. היא פועלת בענפי הביטוח הכללי ובעיקר בענפי רכב רכוש ורכב חובה וכן בביטוח דירות, בתי עסק, תאונות אישיות, בריאות, נסיעות לחו"ל, ביטוח ימי ועוד. שירביט היא מבטח גדול יחסית בתחום הביטוח ההנדסי, ובעבר היא מכרה את פעילות ביטוח החיים שלה לפסגות ב-12.6 מיליון שקל.

זו לא הפעם הראשונה בשנים האחרונות ששירביט מוצעת למכירה. עוד לפני אירוע הסייבר ניסתה כלל ביטוח לרכוש את שירביט (ב-2019) אך המכירה לא יצאה לפועל. בחודש מרץ האחרון החלה קבוצת הפניקס לנהל מגעים עם שירביט, במחיר שהוערך גם אז ב-100 מיליון שקל, אך גם עסקה זו לא הושלמה. ההון העצמי של שירביט עומד על כ-258 מיליון שקל.

השלמת העסקה כפופה כאמור לקבלת אישורים רגולטוריים, בין היתר מרשות שוק ההון, הרשות להגבלים העסקיים וכן אישורים משפטיים. אירוע הסייבר שם את הפן המשפטי במרכז, מאחר שנגד שירביט הוגשו ארבע בקשות לתביעות ייצוגיות בסך כולל של 1.3 מיליארד שקל. הטענות המרכזיות היו דומות, ועל פיהן החברה לא טיפלה בנושאי אבטחת המידע בהתאם לחובתה, והפקירה את פרטיות לקוחותיה, ובכך תרמה לחשיפת מידע בהיקף רחב וברמת רגישות גבוהה.