קרב במו"מ להרכבת הממשלה: מי יהיה יו"ר ועדת הכספים?

פחות משבוע חלף מאז הטיל הנשיא ריבלין את המנדט להרכבת הממשלה על לפיד • לצד אישור מינויים לחלק מהתיקים הבכירים, כמו האוצר והביטחון, ישנה מחלוקת על ועדת הכספים • גם בגזרת המאבקים על תיק החינוך אין הסכמה, למעט אחת: וטו של מפלגות הימין נגד מינוי הורוביץ לתפקיד

יו"ר ועדת הכספים הנוכחי, משה גפני. מי יחליף אותו? / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן
יו"ר ועדת הכספים הנוכחי, משה גפני. מי יחליף אותו? / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן

קרב על ועדת כספים במשא-ומתן שהחל ביום ראשון בין מפלגות הגוש של לפיד לבין מפלגות הימין של סער ובנט. לצד אישור המינויים לחלק מהתיקים הבכירים כמו הביטחון לגנץ, האוצר לליברמן והחוץ ללפיד, החלו הצדדים את המאבק על התפקידים הבכירים הבאים בממשלה כמו החינוך והמשפטים ובכנסת על ועדת הכספים שמנתבת את העברות הכספים ומפקחת על עבודת משרד האוצר.

בעוד מפלגות גוש הימין דורשות לשמור אצלן את ועדת הכספים כדי לאזן את מינויו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן למשרד האוצר, מחשש שהוא יערער את יציבות הקואליציה. גם במפלגת העבודה, ולא רק שם, דורשים את השליטה בוועדה עתירת הכוח. לדברי גורמים המעורים במו"מ, במפלגות של סער ובנט מבקשים לבלום או לפחות לאזן חלק מהתוכניות שמתכנן ליברמן לקיצוצים התקציביים של הישיבות והחברה החרדית. הסיבה העיקרית להתעקשות הימין היא למנוע שבר עתידי מול מי שעשויות להיות שותפות עתידיות בפוטנציאל לממשלה הזו - המפלגות החרדיות.

מוקד מחלוקת נוסף בין השותפות לעתיד

לדברי גורמים המעורים במו"מ, את הוועדה דורשים גם במפלגת העבודה. פגישת מו"מ ראשונה בין הצוותים תוכננה ליום ראשון. המפלגה שמחזיקה בשבעה מנדטים כמו בנט נדרשת לוותר בגזרת התיקים הבכירים, אך מבקשת לפצות על כך. גורם אחר טוען כי לא רק בעבודה דורשים את הוועדה, אלא שזה הופך להיות מוקד מחלוקת נוסף בין השותפות לעתיד, יחד עם תיקי המשפטים והפנים.

בנט מנהל מאבק עבור תיק המשפטים או הפנים לאיילת שקד: מול מרב מיכאלי שדורשת את אחד התיקים עבור עצמה; וכן מול סער שמבקש, על פי גורמים המעורים במו"מ, את תיק המשפטים. כל זה בהנחה שגנץ מוותר על דרישתו לתיק.

בתוך כך, גם בגזרת המאבקים על תיק החינוך לא מסתמנת הסכמה, למעט אחת: וטו של מפלגות הימין נגד מינויו של יו"ר מרצ לתפקיד. גורם בכיר המעורב במו"מ אמר לגלובס: "מדובר באירוע מסובך ומורכב, שלבטח לא ייפתר ביומיים-שלושה. כולם משחקים על הזמן - ככל שהשעון יתקתק כך מרכיב הממשלה (בנט) יילחץ וייאלץ לגלות גמישות רבה יותר".