הצוללת | פודקאסט

כמה רחוק ילך טים קוק כדי להביס את מארק צוקרברג?

עדכון הגרסה החדש ששחררה אפל ומאפשר למשתמשיה לסרב לשימוש של אפליקציה חיצונית במידע שלהם, גרם לפייסבוק לשלוף חרבות • לאן עוד יתפתח קרב הענקיות, וכיצד הוא משפיע על הכיס שלנו? • הצוללת עושה סדר • האזינו

מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום: AP
מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום: AP

לפני כמה שבועות שיחררה חברת הטכנולוגיה אפל עדכון גרסה למערכת ההפעלה שלה, iOS 14.5. העדכון החדש טומן בחובו כל מיני פיצ'רים חדשים, כמו האפשרות לפתוח את האייפון באמצעות זיהוי פנים, עם מסיכה, דרך ה-Apple Watch. אך העדכון חולל דרמה בעולם הטכנולוגי בגלל אפשרות חדשה ומהפכנית שהוא פותח בפני משתמשי אפל. כל מי שיש ברשותו אייפון, אייפד או מחשב של אפל, יכול כיום בפעם הראשונה לדעת בדיוק איזה מידע נאסף עליו באפליקציה חיצונית - אינסטגרם, פייסבוק, טיק טוק ואתרי חדשות שונים.

מי שעלולה להיפגע דרמטית מהעדכון החדש, היא ענקית טכנולוגיה אחרת: פייסבוק. הסיבה לכך היא שהוא מערער מן הייסוד את המודל העסקי שלה: לשאוב עלינו מידע מכמה שיותר אפליקציות, כולל פייסבוק, ואז לסחור בו כדי להציג לנו פרסומות בפייסבוק באופן שהוא מותאם אישית. ככל שיש פחות מידע שהיא יכולה לשאוב עלינו, כך היכולת להתאים לגולשים פרסומות פוחתת והולכת.

העדכון החדש הוא רק עוד עוד צעד במלחמת המהלומות שמתנהל מזה כבר כמה שנים בין טים קוק למארק צוקרברג, שני מנכ"לי הענקיות אפל ופייסבוק. הוא אף מחדד את הפערים בין שני המודלים העסקיים של החברות. אפל דוגלת במתן חוויית משתמש מאובטחת ועם פרטיות גבוהה, כשאת הכסף משלמים הלקוחות בעבור מוצריה. פייסבוק לעומת זאת מאמינה באינטרנט פתוח, תוך שהגולשים ברשת החברתית הם למעשה "המוצר". 

לאן עוד יתגלגל קרב הענקיות הזה וכיצד הוא עלול להשפיע על הכיס של כולנו? הילה ויסברג ונבו טרבלסי, כתב הטכנולוגיה של גלובס, עונים על כל השאלות בפרק של "הצוללת של גלובס".