צרפת אסרה על הפגנות פרו-פלסטיניות מחר מחשש למהומות

ההחלטה התקבלה לאחר שהמשטרה העריכה כי הפגנות רבות, ביניהן הפגנה מרכזית שתוכננה להתקיים מחר בפריז, עלולות לצאת משליטה ולהביא לאלימות כלפי מוסדות יהודיים, שוטרים ולהפר את הסדר הציבורי • כלי התקשורת באירופה דיווחו כי ישנו חשש שההפגנות שנאסרו, ובמיוחד זו בפריז, יתקיימו בכל זאת

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

ממשלת צרפת אסרה היום (ו') על קיום שורת הפגנות פרו-פלסטיניות שתוכננו להתקיים בסוף השבוע (מחר ומחרתיים), מחשש למהומות אלימות. משרד הפנים הצרפתי הודיע על ההחלטה היום, לאחר שהמשטרה העריכה כי הפגנות רבות, ביניהן הפגנה מרכזית שתוכננה להתקיים מחר בפריז, עלולות לצאת משליטה ולהביא לאלימות כלפי מוסדות יהודיים, שוטרים ולהפר את הסדר הציבורי. בגרמניה השכנה אירעו כבר בימים האחרונים שורת תקריות אנטישמיות במהלך הפגנות מחאה על המבצע הצבאי הישראלי בעזה והעימות בין חמאס וג'יהאד איסלמי לבין ישראל.

שר הפנים הצרפתי ז'ראר דרמנין קבע כי ההפגנות המתוכננות בצרפת יהיו בעלות "השלכות שליליות על הסדר הציבורי". במהלך מבצע צוק איתן ב-2014, ובכמה מקרים מאז, אירעו הפגנות אלימות שנועדו במקור להביע תמיכה בפלסטינים. ברובע ברבס, שבו חיים מהגרים רבים מהמזרח התיכון ומצפון אפריקה, אירעו תקריות אלימות שכללו תקיפת שוטרים וניפוץ חלונות ראווה. גם כעת, המארגנים של ההפגנה בשבת תיכננו תהלוכה שתצא מהרובע ותסתיים בכיכר הבסטיליה. בהתחשב בתקריות עבר אלה, הודיע השר כי ההפגנות ייאסרו, וקרא למשטרה להפגין "עירנות מקסימלית".

כלי התקשורת באירופה דיווחו כי ישנו חשש שההפגנות שנאסרו, ובמיוחד זו בפריז, יתקיימו בכל זאת. מארגני ההפגנה פנו לבית המשפט וביקשו לבטל את החלטת השר. האופוזיציה מהשמאל ביקרה באופן חריף את האיסור. "אנחנו המדינה היחידה בעולם שבה הבעות סולידריות עם הפלסטינים אסורות", אמר אחד ממנהיגי השמאל במדינה, ז'אן-לוק מלנשון. אחרים הגדירו את החלטה "פרובוקציה של הממשלה". ההחלטה זכתה לתמיכה מצד המפלגה הרפובליקנית מימין, שגם היא באופוזיציה.