הסלמה ביטחונית | סיקור שוטף

אזעקות ודיווחים על נפילת רסיסים במרכז, בדרום ובשפלה; אין נפגעים בגוף

חמאס מימש את האיום וירה מטח משמעותי ליישובי הדרום, המרכז והשפלה סמוך לחצות • לא נרשמו נפילת רקטות או נפגעים כתוצאה מפגיעות ישירות • דיווחים על רסיסים במספר מקומות • מוקדם יותר נקבע מותו של גבר בשנות ה-50 מנפילת רקטה ברמת גן • עד כה נרשם לילה שקט יחסית ביישובים המעורבים • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תקף את משרדו של מנהיג חמאס בעזה

יירוט של כיפת ברזל באשקלון הערב / צילום: Reuters, Amir Cohen
יירוט של כיפת ברזל באשקלון הערב / צילום: Reuters, Amir Cohen

1:30

דיווחים בכלי תקשורת פלסטיניים על תקיפות מאסיביות של חיל האוויר ברצועה. בין השאר מדווח כי צה"ל תקף את משרדו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, שכנראה לא שהה בו באותה העת.

1:00

בשעה זו נורו רקטות לכיוון נתיבות ועוטף עזה.

קצת לאחר חצות נשמעו אזעקות ביישובים רבים ברחבי ישראל. זאת לאחר מספר שעות של הפוגה בירי מרצועת עזה. ההתרעות נשמעו בין ביתר בעוטף עזה, ברחובות, אלעד, באר יעקב, לוד, ראש העין, רמלה, שהם, ראשון לציון, אור יהודה, יהוד-מונוסון, סביון, פתח תקווה, כפר קאסם, נס ציונה, תל אביב-יפו, בת-ים, גבעתיים, חולון, בני ברק, גבעת שמואל, קריית אונו, רמת גן, גדרה, יבנה, גן יבנה, אשדוד, ברנר, גזר, חבל מודיעין, שומרון ובאר טוביה. 

במד"א דיווחו כי לא נרשמו נפגעי גוף מרקטות, אולם 10 אנשים נפגעו בדרכם למרחב המוגן. באזורים נרחבים נרשמו דיווחים על נפילות של רסיסים, ביניהם בראשון לציון, בבת-ים ובגן יבנה.

בתוך המדינה נרשם לילה שקט יחסית עד כה בהשוואה לימים הקודמים. עם זאת, נרשמו מספר עימותים בין מפגינים לשוטרים במספר מוקדים וכן בוצעו מספר מעשי ונדליזם.

23:04

"אנחנו ביום החמישי של מבצע שומרי החומות יצאנו למבצע אחרי שחמאס תקף אותנו במטחי טילים ביום חגנו ביום ירושלים. אין מבצע מוסרי וצודק יותר. אין אף מדינה שהייתה יושבת בחיבוק ידיים במצב כזה", אמר נתניהו. "שוחחתי על זה באריכות עם נשיא ארה"ב ביידן ואני מעריך את הגיבוי שלו. אני מעריך את התמיכה חסרת התקדים של מדינות רבות, של 25 מדינות. אני לא זוכר זאת. אנחנו מודים לממשלות האלו. הם יודעים ואנחנו יודעים שהפעולות שלנו צודקות והכרחיות.

מי שהצית את האש חוטף אש. הכוחות שלנו פועלים בכל הזירות ובניגוד לחמאס שפועל לפגוע באזרחים אנחנו עושים הכל כדי לצמצם פגיעה באזרחים. אנחנו פוגעים בחמאס ובתשתיות חמאס. במבצע מיוחד חסר תקדים השמדנו את תשתית המנהרות הכוללת של חמאס. אני אומר לראשי הטרור אתם לא יכולים להתחבא. אף אחד אינו חסין".

"כל ההישגים האלה נועדו לכך שחמאס ישקול היטב בפעם באה שהוא ישקול לירות אלינו. אנחנו עדיין במבצע והוא לא תם והוא יימשך ככל הדרוש". 

"בתוך הארץ קבוצה גדולה של פורעי חוק ערבים מציתים בתי כנסת ופוגעים ביהודים. יש פה פעולה של קבוצה משמעותית שצריך להפסיק את פעולתה. להתנהגות האלימה הזו והניסיון לפגוע באזרחים חפים מפשע יש הגדרה אחת - טרור. מי שנוהג כמחבל יטופל כמחבל. אנחנו נטפל בזה אף אחד לא יקח את החוק לידיים. אין דבר כזה לינץ של ערבי ביהודי ולינץ של יהודי בערבי ואם יש זה יטופל בחומרה רבה".

"אזרחי ישראל החוסן שלכם מאפשר לנו לנהל את המבצע בשתי חזיתות", המשיך נתניהו. "יש לנו אמונה חזקה בצדקת דרכנו. מי שאשמים הם מי שתוקפים אותנו. אנחנו צריכים לעמוד מול הטרוריסטים כתף אל כתף. מאחל החלמה לפצועים ומשתתף בצער משפחות ההרוגים".

מחר צפוי להתכנס הקבינט המדיני ביטחוני ויוחלט על מדרגה נוספת של טיפול בטרור.

23:00

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי ימסור הצהרה לתקשורת בשעה 23:00 מהקריה בתל אביב. נתניהו צפוי לנאום בעברית ובאנגלית.

22:00

בחמאס מאיימים לחדש את הירי על ת"א והסביבה בחצות. 

21:51

הקבינט המדיני ביטחוני יתכנס מחר בשעה 11:00.

בתוך כך, ממשטרת ישראל נמסר כי "המשטרה והשב"כ עצרו לפני זמן קצר תושב אום אל פאחם בחשד להצתת נקודת המשטרה בעיר. בתום חקירתו ובהתאם לחומר הראיות בתיק יוחלט האם לקיים מחר בבימ"ש חדרה דיון בבקשה להאריך את מעצרו".

20:48

דובר צה"ל מעדכן כי "לפני זמן קצר, מטוס קרב של צה"ל תקף את ביתו של ראא'ד סעד, ראש מטה מבצעים מיוחדים הכלל רצועתי של ארגון הטרור חמאס, ששימש כתשתית צבאית של הארגון".

20:40

המשטרה תבקש במוצ"ש להאריך את מעצרו שלו השייח כמאל חטיב, סגן יו"ר הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית. מהשב"כ נמסר כי בשבועות האחרונים עושה חטיב שימוש במעמדו הציבורי על מנת להתסיס ולשלהב את המתפרעים בהר הבית וברחבי הארץ. דבריו של חטיב זוכים לתהודה רחבה ברשתות החברתיות ומעודדים, בין היתר, הפגנות והפרות סדר אלימות.

נוכח המשכה של פעילותו זו והסיכון הרב שיש בה לשלום הציבור והסדר הציבורי, ובפרט נוכח התפרעויות הרבות על רקע לאומני בימים האחרונים, ובשל החשד לביצוען של עבירות ביטחון נוספות, נעצר חטיב לחקירה. הדיון בבקשה להאריך את מעצרו יערך בדלתיים סגורות.

כוחות המשטרה ביפו מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Heidi Levine
 כוחות המשטרה ביפו מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Heidi Levine

20:28

אזעקות באשקלון, נתיבות ועוטף עזה.

20:05

חודש הירי ליישובי העוטף. אזעקות נשמעו בכפר עזה, ניר משה וניר עקיבא.

19:55

לא שקט גם בצפון: דובר צה"ל עדכן לפני זמן קצר כי "בשעה זו מתקיימות הפרות סדר במספר מוקדים לאורך הגדר בשטח לבנון. מפרי הסדר משליכים חפצים ובקבוקי תבערה ומשחיתים את הגדר. כוחות צה"ל פועלים במרחב לשמירה על הסדר ומגיבים באמצעות אמצעים לפיזור הפגנות. כמו כן התבצע ירי הרחקה לעבר מספר מפרי סדר. הפרות הסדר מתקיימות רחוק מהיישובים בישראל".

אנשי חיזבאללה מכבים אש שפרצה לאחר המהומות בגבול לבנון / צילום: Associated Press, Hussein Malla
 אנשי חיזבאללה מכבים אש שפרצה לאחר המהומות בגבול לבנון / צילום: Associated Press, Hussein Malla

19:50

מטח נוסף לעבר היישובים הסמוכים לגבול עזה. המשטרה הודיעה כי החל מהשעה 20:00 יוטל עוצר על העיר לוד.

בתוך כך, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח מוקדם יותר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

19:20

עדכון מהספארי: בסריקות נוספות שנעשו בפארק, התגלה כי קופת מקוק שחור נפצעה כתוצאה מפגיעת הרקטה בפארק. בתחילה חשבו שמדובר בפגיעה שאיננה קשורה ליירוט, אך היא נלקחה לבית החולים, עברה סדרת צילומי רנטגן שבמהלכם התברר שהיא נפגעה מרסיס בגבה.

הקופה, ששמה נול, מתאוששת ברגע זה מניתוח שנמשך כשעה. במהלכו הוציא ד"ר יגאל הורוביץ וטרינר הספארי ומנהל בית החולים לחיות בר, רסיס שפגע בעמוד השדרה שלה. הרסיס הוצא בשלמותו, האזור נתפר והקופה שהתעוררה מההרדמה נמצאת כעת בהתאוששות בבית הלילה שלה כשמטפליה נמצאים לידה.

19:05

מטוסי קרב של צה"ל תקפו את ביתם של תיסר מבאשר, מג"ד קרארה (מרחב חאן-יונס) בארגון הטרור חמאס בחאן יונס, ואת ביתו של עאזי טמאעה, מח"ט מחנות המרכז בארגון הטרור חמאס בדיר אל בלח. הבתים שימשו כתשתיות צבאיות של הארגון.

התקיפות האלה על בתיהם של ראשי ארגוני הטרור הן מדיניות חדשה של ישראל במערכה הנוכחית. הבתים מותקפים גם אם הבכירים עצמם לא נמצאים בתוכם. המטרה יצירת תחושת נרדפות והענשה של מי שאחראים לירי אל ישראל.

18:55

דובר צה"ל פרסם הסבר להפעלת בניין התקשורת בעזה. "בבניין אלג׳אא פועל המודיעין הצבאי של חמאס, וכן משרדים המשמשים את ארגון הטרור חמאס ואת ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי. בבניין יושבת יחידת המחקר והפיתוח של המודיעין הצבאי של ארגון הטרור חמאס האחראית, בין היתר, למספר פעולות חבלניות שבוצעו כנגד מדינת ישראל. היחידה מורכבת ממוקדי ידע שמהווים נכס ייחודי לארגון הטרור, אשר עושים שימוש בציוד טכנולוגי ערכי ביותר של חמאס כנגד ישראל. היחידה השתמשה ביכולות אלו כנגד ישראל במספר אירועים. בכדי לנסות לחבל ולשבש את פעולות צה"ל והאזרחים שבמרחב הסמוך לעזה", נמסר מדובר צה"ל.

בתוך כך, מפקד משמרות המהפיכה באיראן הגנרל קאאני התקשר לראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הניה (שנמצא בטורקיה) הביע תמיכה בארגון ובמדיניות ההתנגדות והבטיח המשך תמיכה.

18:42

עוד בניין בעזה קיבל הודעת אזהרה לפני הפצצה. מדובר בבניין מושטהא, יש בו בעיקר משרדי פיננסים.

18:25

משרד החוץ האמריקאי הגיב לתקיפת בניין התקשורת בעזה. מטעם המשרד נמסר כי "העברנו מסר ישירות לישראלים כי הבטחה הבטיחות והביטחון של עיתונאים והתקשורת העצמית היא אחריות עליונה". 

18:20

תמה ההפגנה ביפו, השוטרים נשארו והתושבים מתפזרים לבתים

בתוך כך, חמישה מתוך עשרה קווים המספקים חשמל לרצועת עזה, נפגעו ממטחי הרקטות. לחברת החשמל אין גישה למקום, ולכן הקווים שנפגעו לא יתוקנו בשלב זה. חברת החשמל בעזה מודיעה שאספקת החשמל לרצועה על סף קריסה, וקראה להפעיל לחץ על ישראל לחידושה.

18:16

הנהלת ערוץ אל-ג'זירה מפרסמת הודעה לאחר הורדת הבניין בעזה שבו היו גם משרדיה: "מה שישראל עשתה הוא מעשה ברברי נגד העיתונאים שלנו, שנועד לפגוע בשלומם ולמנוע מהם לגלות את האמת. נמשיך לחשוף את האמת על המתרחש בעזה, באדמות הפלסטיניות ובישראל".

גם משרדי סוכנות הידיעות AP היו בבניין. נשיא ומנכ"ל AP גארי פרואיט כתב בהצהרה לתקשרות כי "אנחנו המומים ונחרדים מכך שהצבא הישראלי סימן והרס את הבניין שבו הייתה לשכת AP וארגוני חדשות נוספים בעזה. הם ידעו את המיקום של הלשכה שלנו וידעו שיש עיתונאים במקום. קיבלנו אזהרה לכך שהבניין יותקף... מדובר בהתפתחות מטרידה במיוחד. בדוחק נמנע אובדן חיים נורא. כ-12 עיתונאים של AP ופרילנסרים היו בתוך הבניין, ולמרבה המזל הם הצליחו להתפנות בזמן. העולם ידע פחות על מה שקורה בעזה בשל מה שקרה היום". 

18:08

לפני זמן קצר, מטוס קרב תקף את ביתו של חליל אלחיה, סגן יושב ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור חמאס ששימש כתשתית טרור.

18:00

מטח כבד ליישובי ישראל. במוקד עוטף עזה, אשדוד, אשקלון, שדרות, נתיבות והיישובים הסמוכים להן.

17:55

אזעקות ביישובים הסמוכים לגבול עזה, בקריית גת ובשדרות.

17:47

הרשימה המשותפת אירגנה היום שתי הפגנות לרגל יום הנקבא 15/5, אחת בסכנין ואחת ביפו. בשתיהן יש קריאות נגד צה"ל והמשטרה ונאומים נגד הירי על עזה. רחוב יפת ביפו נחסם לתנועה צפונה בשל ההפגנה וצעדה של התושבים.

הפגנה נגד האלימות בישראל והמבצע בעזה בסחנין / צילום: הרשימה המשותפת
 הפגנה נגד האלימות בישראל והמבצע בעזה בסחנין / צילום: הרשימה המשותפת

17:34

חיזבאללה הודיע כי הלבנוני שנורה ונהרג אתמול על גדר הגבול סמוך למטולה, הוא מאנשיו. באזור הגבול יש כעת התארגנות להפגנה נוספת. מתחקיר האירוע אתמול עולה כי סוכל נסיון פיגוע סמוך לגדר הגבול. לפי צה"ל החשודים פעלו בצורה מאורגנת, השאירו במרחב הגדר מטענים והתנהלו באופן המעיד כי הייתה בכוונתם לחדור לשטח ישראל ולבצע פיגוע במרחב היישוב מטולה. סיכול הפיגוע התרחש על רקע הפרות סדר אלימות שהתקיימו במרחב הגדר אתמול במהלך שעות הצהריים.

בתוך כך, צה"ל סיכל ניסיון חמאס לשגר רחפן מטיל נפץ לשטח ישראל מהעיר עזה. הרחפן ששוגר הופל זמן קצר לאחר השיגור על שני המחבלים ששיגרו אותו, התפוצץ והם נהרגו. ההפלה בוצעה באמצעים טכנולוגיים מרחוק.

17:30

במטח הירי לכיוון גוש דן זוהתה נפילה בספארי ברמת גן. בבדיקה שנערכה על ידי העובדים שנמצאים במקום התברר כי אין נפגעים בנפש בקרב העובדים ובקרב בעלי החיים. נראה כי מדובר בנפילת רסיס שיצר נזק בחומת במספר חצרות באזור הקופים. כשהמטפלים יצאו מהמרחבים המוגנים הם הכניסו את בעלי החיים לתוך בתי הלילה הממוגנים לטובת שמירה על ביטחונם.

נזק לחומות בגן החיות ספארי מנפילת טיל במקום / צילום: דוברות ספארי
 נזק לחומות בגן החיות ספארי מנפילת טיל במקום / צילום: דוברות ספארי

17:20

ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים בעוד זמן קצר הערכת מצב עם השר לביטחון פנים והמפכ"ל בנושא האירועים בפנים הארץ. לאחר מכן יקיים הערכת מצב ביטחונית עם שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ והצמרת הביטחונית. מחר יכונס הקבינט המדיני ביטחוני. 

אזעקה נשמעה בשדרות וביישובי עוטף עזה. לפחות חלק מהרקטות יורטו על ידי כיפת ברזל.

17:10

אזעקה נשמעה בקיבוץ כיסופים הסמוך לעזה. בתוך כך, הודיע דובר צה"ל כי "לפני זמן קצר, צה"ל סיכל ניסיון של פעילי טרור של ארגון הטרור חמאס לשגר רחפן מטיל נפץ לשטח ישראל בעיר עזה. כתוצאה מהפלת הרחפן, הוא נפל על חוליית השיגור וסיכל שני פעילים".

16:55

שר הביטחון בני גנץ מבקש להעביר מסר לתושבי יהודה ושומרון במטרה למנוע התלקחות נוספות בגזרה. "אין לנו עניין בהסלמה, אבל אם הטרור ירים את ראשו אנחנו נוריד אותו, ונאלץ לבטל צעדים שנועדו לסייע לכלכלה ולחברה הפלסטינית לאחר שנת הקורונה". כך אמר גנץ בתום הערכת מצב שנערכה בפיקוד מרכז ביחד עם מפקד פיקוד המרכז אלוף תמיר ידעי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן ומפקד אוגדת איו"ש תא"ל יניב אלאלוף. אתמול נהרגו 11 פלסטינים בעימותים עם צה"ל וכוחות הביטחון באזור.

גנץ הוסיף כי "בעזה גבינו ביממה האחרונה מחיר קשה מאוד מחמאס, ויש עוד תוכניות פעולה רבות בכדי שנביא לשקט מוחלט ויציבות ביטחונית".

16:25

לקראת עוד ערב אלים ברחבי הארץ? לוחמי משמר הגבול תפסו 15 בקבוקי תבערה מוכנים להצתה במסגד בלוד. בהודעת המשטרה נמסר כי "בעקבות דיווח שהתקבל בדבר בלון גז ואבנים שהוכנסו למסגד באזור משולש הדתות בלוד הגיעו לוחמי מג"ב למסגד. מפקד הכוח ממג"ב החל בהידברות עם האימאם של המסגד ונכנס לגג המסגד לביצוע חיפוש יחד עם האימאם. במהלך הסריקות בגג נתפסו ארגז ובתוכו 15 בקבוקי תבערה המוכנים להצתה עם גלון דלק בסמוך ובנוסף נמצאו במקום מערומי אבנים המוכנים ליידוי".

16:02

אזעקת צבע אדום בנחל עוז.

15:50

צה"ל מגיב רשמית להפלת הבניין בעזה: "לפני זמן קצר, מטוסי קרב של צה"ל תקפו מבנה רב-קומות הכולל נכסים צבאיים השייכים למודיעין הצבאי של ארגון הטרור חמאס.

"בבניין קיימים משרדים של כלי תקשורת אזרחיים, אשר ארגון הטרור חמאס מסתתר מאחוריהם ומשתמש בהם כמגנים אנושיים. ארגון הטרור חמאס ממקם במכוון את נכסיו הצבאיים בלב האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה. טרם התקיפה, צה"ל הזהיר את האזרחים ששהו בבניין ונתן להם שהות מספקת להתפנות מהמבנה".

בניין אלג'לאא שהופל בעזה / צילום: Reuters, MOHAMMED SALEM
 בניין אלג'לאא שהופל בעזה / צילום: Reuters, MOHAMMED SALEM

15:32

אזעקת צבע אדום בכרם שלום.

15:15

בניין אלג'לאא בעזה שמשמש בין היתר תחנות תקשורת רבות, כגון אל גז'ירא, הופצץ. בצה"ל הודיעו מראש ליושביו להתפנות. זהו הבניין רב קומות השביעי שהופל מאז תחילת הלחימה.

15:00

אזעקות צבע אדום באופקים, בכיסופים ובעין השלושה.

14:50

על פי דיווחים שונים, הירי הכבד בשעות האחרונות לישובי ישראל הוא ככל הנראה תגובה על חיסול של בכיר חמאס בתקיפה בלילה במחנה הפליטים שאטי בעזה. דיווחים בעזה כי ההרוג הוא מרואן עיסא, סגנו של מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית. דף נחשב כמי שעומד מאחורי יוזמת ירי הרקטות וההסלמה.

14:35

כלי תקשורת ערביים מדווחים כי מגדל אל ג'אלה בעיר עזה מפונה כעת לאחר אזהרה של צהל כי יופגז. המקום הוא מרכז של כלי תקשורת רבים, בהם אל ג'זירא וגם כאלה של חמאס.

14:30

גל אזעקות נוסף באשדוד, אשקלון, גן יבנה וביישובים הסמוכים. טרם ידוע על נפילות במקום. בתוך כך, המשטרה הודיע כי במטח הקודם לעבר יישובי השרון נחתה רקטה בשטח פתוח באזור טייבה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בנוסף, נודע על נפילה גם בספארי בר"ג - נזק רק לרכוש, ללא נפגעים - לא בני אדם ולא בעלי חיים.

זירת הנפילה ברמת גן. מד"א קבע את מותו של גבר כבן 50 / צילום: My first value, מגן דוד אדום
 זירת הנפילה ברמת גן. מד"א קבע את מותו של גבר כבן 50 / צילום: My first value, מגן דוד אדום

14:17

מנכל מד"א אלי בין הודיע כי נקבע מותו של אדם שנפגע מנפילת הרקטה ברמת גן. 

14:08

אזעקות נשמעות שוב באזור תל אביב וגוש דן וכן באזור אלפי מנשה, מעלה שומרון וקרני שומרון. 

14:04

מדוברות המשטרה (דן) נמסר: "שוטרי מחוז תל אביב מטפלים בשעה זו בשתי זירות בגוש דן, לרבות סיוע לאזרחים במרחב הציבורי ובחינת שרידי ירי על ידי חבלני המשטּרה. 

"במשטרת ישראל התקבל לפני זמן קצר דיווח אודות שתי זירות ברמת גן, ומתחקור ראשוני של שוטרים שהגיעו למקום נגרם נזק, ולפי שעה לא אותרו נפגעים.

"אנו קוראים לציבור, להישאר בקרבת מרחבים מוגנים, להימנע מהגעה לזירות השונות ולהישמע להוראות כוחות הביטחון".

דובר מד"א, זכי הלר, מסר: "בהמשך לירי רקטות מעזה, חובשים ופראמדיקים של מד"א יצאו לסרוק במספר זירות נפילה בגוש דן ובגזרת לוד ורחובות. נכון לעכשיו אותרו נפגעים קל בודדים שמקבלים טיפול רפואי במקום".

14:02

אזעקות באזור אשקלון. 

13:57 

אזעקות נוספות נשמעות כעת ברחבי אזור גוש דן. 

13:55

בעקבות נפילת הרקטה ברמת גן דווח על נזק שנגרם לרכב ולמבנים באזור. אין דיווח על נפגעי גוף. 

13:52 

פגיעה גם סמוך לאיקאה ראשון לציון. במקום יש אש, אך לא ברור אם הייתה פגיעה במבנה עצמו. 

החל מהשעה 1:00 ועד השעה 11:00 צה"ל תקף כ-20 משגרי רקטות שכוונו למרכז ולדרום.

13:48

רקטה נפלה על מדרכה ברחוב הרא"ה פינת קריניצי ברמת גן. טרם דווח על נפעים.

13:46

הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה: "מכה של עשרות רקטות לתל אביב - בתגובה לטבח שנעשה במחנה שאטי נגד נשים וילדים". 

הפלסטינים טוענים כי בתקופת המבצע נהרגו 10 מהם נשים וילדים במחנה על חוף עזה. התקיפה הייתה נגד עמדות מוסתרות בחצרות בתים של הכוח הימי של חמאס.

13:30

אזעקות נשמעות כעת באזור תל אביב וגוש דן. הייתה אזעקה גם בחלקים מירושלי, אך שם לא נשמעו יירוטים קרובים. 

בשעה האחרונה הירי לעבר עוטף עזה נמשך, ושתי רקטות פגעו במדרכה שבשטח העיר וכן ברפת באשכול. לא היו נפגעים בשדרות, ושלוש פרות מתו כתוצאה מהפגיעה ברפת. 

בתוך כך, צה"ל הודיע כי סיכל חוליית מחבלים שניסתה לחצות במהלך הלילה את גבול לבנון ולבצע פיגוע במטולה. לפי הודעת דובר צה"ל, לוחמי צה"ל שהיו פרוסים במארבים במספר מוקדים במרחב מטולה זיהו את החשודים לאחר חצייתם מתגנבים לעבר הגדר וחותכים אותה. הלוחמים הגיבו בנוהל מעצר חשוד, שכלל ירי לעבר רגליהם של החשודים, לאחריו החשודים נמלטו לשטח לבנון. 

12:04 

צה"ל יירט מל"ט חמוש שחדר מעזה לשטח ישראל. דובר צה"ל עדכן היום (שבת) כי כוח נ"מ יירט כלי טיס חמוש בלתי מאויש של חמאס שחדר מרצועת עזה לשטח ישראל. לפי צה"ל, יחידת הבקרה האווירית הייתה במעקב אחר הכלי עד הפלתו.

התרעות צבע אדום ביישובי עוטף עזה. 

11:51

איחוד האמירויות קורא להפסקת אש מיידית ולחידוש המשא-ומתן לשלום בין ישראל לפלסטינים על בסיס הסכמי אברהם.

בהודעה שפרסם שר החוץ ושיתוף-הפעולה הבינלאומי, השיח' עבדאללה בין זאייד אל נחיאן, נאמר כי על מנהיגי ישראל והפלסטינים להביא להפסקת אש מיידית, שתמנע נפגעים נוספים. הוא הביע תנחומים להרוגי העימות וקרא "לפעול בשכל ישר ולהתחיל בדיאלוג מדיני שישים קץ למעשי האלימות בין הצדדים".

לדבריו, "איחוד האמירויות יתמוך באופן מלא במאמצים להגיע לדיאלוג ולפיוס בין ישראל לפלסטינים, שיהיה מבוסס על התחייבויות הסכמי אברהם, לחיי שלום כבוד ושגשוג בין השכנים, למען הדור הנוכחי והדורות הבאים".

את ההודעה צייץ שגריר האמירויות בישראל, מוחמד, אל חג'א, בעברית, באנגלית ובערבית.

הודעה זו מנוגדת להודעות של חלק ממדינות ערב האחרות המגנות את ישראל, ומשקפת את עמדת האמירויות ולפיה חמאס נושא באחריות לא פחותה מזו של ישראל. אי -גינויה של ישראל בקודים של מדינות ערב כמוהו כהטלת האשמה על חמאס.

עוד פרט משמעותי - ירושלים ומסגד אל אקצא לא מוזכרים בהודעה, בניגוד להודעות שיצאו מרוב מדינות העולם הערבי/מוסלמי.

בגלובס פרסמנו בגיליון סוף השבוע את מעורבותה מאחורי הקלעים של איחוד האמירויות בתכניות לשיקום תשתיות ברצועת עזה, תוכניות שכעת נגנזו בשל ירי הרקטות. עוד פרסמנו כי באמירויות מוכנים לסייע במאמצי תיווך להפסקת אש לטווח ארוך ולחידוש המשא-ומתן בין ישראל לפלסטינים, כפי שכעת יותר מנרמז בהודעת שר החוץ של האמירויות.

11:39

מטח רקטות קצרות-טווח ופצמ"רים על היישובים הסמוכים לגדר בעוטף עזה - ניר עוז, כיסופים, רעים ועין השלושה.

11:27

מכוניתה של חברת הכנסת אפרת רייטן (העבודה) הוצתה הלילה (שבת) ביפו, במסגרת ההתפרעויות בערים המעורבות. לא היו נפגעים באירוע. "לא אתן לקומץ אלים שאין דרך לדעת מהיכן הגיע, לפגוע באמונה שלי", אמרה רייטן. 

מכוניות שרופות במתחם נגה לאחר המהומות ביפו / צילום: מיכל רז חיימוביץ
 מכוניות שרופות במתחם נגה לאחר המהומות ביפו / צילום: מיכל רז חיימוביץ

בתוך כך, דובר צה"ל מוסר כי במהלך הלילה, צה"ל תקף עשרות יעדי טרור ברחבי רצועת עזה. לפי הודעת דובר צה"ל, "מטוסי קרב וכלי טיס של צה"ל תקפו מספר רב של עמדות שיגור רקטות ומשגרים תת-קרקעיים, מתוכם גם משגר רב-קני, ממנו נורו הרקטות לכיוון ירושלים ביומו הראשון של המבצע, וכן סוכלו מספר חוליות מחבלים שהיו בדרכן לשגר רקטות לשטח הארץ. בין היתר הותקף גם מוצב של ארגון הטרור חמאס שהכיל משגר נ"ט בבית ג'בליה.

"בנוסף, הותקפו פיר מנהרה של חמאס ברחבת החוף של בית מלון בצפון הרצועה, דירות מבצעיות של פעילים של הכוח הימי של חמאס ושתי דירות של מפקדים בארגון הטרור חמאס בצברה תל אלהוא ובבית ליהיא, ששימשו כתשתיות טרור ובחלקן נוהלה הלחימה בסבבים הקודמים.

"כמו כן, הותקף גם משרדו המבצעי של ראש מנגנוני הביטחון של חמאס בראמל ומספר מחסני אמל"ח משמעותיים של ארגוני הטרור ברצועת עזה, בחלקם אוכסנו מצנחי רחיפה שנועדו לשמש לחדירה אווירית ובאחד מהם אוחסנו אמצעים של הכוח האווירי של חמאס.

"צה"ל פועל על מנת לסכל את יכולות האויב וכל ניסיון פגיעה בתושבי ישראל ומוסדותיה". 

11:05 

איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר היום (שבת) כי הארגון ימשיך בהתקפותיו על ישראל. "ישראל אחראית ישירה להמשך הפגיעה בתושבים בעזה, ההתנגדות תמשיך להגן על עמנו ולהכות בישראל", אמר. הנייה התייחס לתקיפה במחנה הפליטים, בה נהרגה לפי דיווחים משפחה פלסטינית, ואמר כי "הטבח בשאטי" מעיד על הכישלון ועל חוסר היכולת של ישראל. 

10:15

מתפרעים ערבים הציתו חלק מתאטרון עכו המנוהל בידי ערבים ויהודים. אחד המשרדים בתאטרון עלה באש, ולמרבה המזל אולמות ההצגות לא נפגעו. אחד ממנהלי התאטרון, ח'אלד אבו עלי, מסר: "זה עצוב ונורא. זה יום שחור לתרבות ולאמנות בישראל". 

10:00

בית החולים שיבא תל השומר עדכן הבוקר (שבת) כי מצבו של הילד בן ה-12 שנפצע מבקבוק תבערה ביפו מוגדר קשה. המקרה אירע הלילה כשאלמונים השליכו בקבוק תבערה לעבר סלון משפחה ערבית בשכונת עג'מי בעיר. לפי בית החולים, הילד מורדם ומונשם וסובל מכוויות בפניו. 

9:06 

ירי הרקטות לעבר ישראל התחדש: אזעקות נשמעות בעוטף עזה ובאשקלון. 

9:00

לפי צה"ל, כ-200 רקטות שוגרו מרצועת עזה לשטח ישראל מ-19:00 אמש ועד 07:00 הבוקר. כ-100 מהשיגורים יורטו ו-30 נחתו בשטח הרצועה. כמו כן, לאורך הלילה דובר צה"ל עדכן על שורת תקיפות שביצע הצבא ברצועה, כשאחת מהן כוונה למשרדו המבצעי של ראש מנגוני הביטחון בחמאס, תאופיק אבו נעים, ששימש תשתית צבאית לניהול לחימה. ביתר ההתקפות היעדים היו עמדות שיגור וחוליות לוחמים של חמאס.

בתוך כך, ילד ערבי בן 12 נפצע מבקבוק תבערה שהושלך לעבר ביתו בשכונת עג'מי ביפו. במקום נמצאו בקבוקי תבערה מוכנים, ובמצלמות האבטחה נראים החשודים נמלטים. האירוע גרר גל אלימות ביפו . ח"כ סמי אבו שחאדה: "אם הילד היה יהודי, כל התקשורת כבר הייתה בבית החולים". 

8:07 

לאחר כשעתיים ללא שיגורים, התחדש ירי הרקטות הבוקר (שבת) לעבר הדרום. בבאר שבע, נזק נגרם למבנה מרסיסי רקטה. אין דיווח על נפגעים בגוף בשלב זה.

מוקדם יותר הלילה, מטחים כבדים נורו משטח רצועת עזה לבאר שבע, יישובי העוטף, אשקלון, קריית מלאכי, נתיבות, אשדוד, באר שבע וגדרה. באשדוד בניין נפגע פגיעה ישירה, אין נפגעים במקום. כתוצאה מהירי בעיר, בחלק מהשכונות אין חשמל. באזור אחר באשדוד פרצה שריפה במפעל לוגיסטי כתוצאה מרסיסי רקטה. לא דווח על נפגעים. 

בתחילת הלילה, במטח לעבר באר שבע, מערכת כיפת ברזל יירטה רקטה אחת, ותשע רקטות נפלו בשטחים פתוחים. שלוש נשים נפצעו באורח קל כשהיו בדרכן למרחב מוגן. באשדוד, גבר בשנות ה-40 לחייו התעורר מהאזעקה בבהלה וחש בליבו. לאחר טיפול של צוות רפואי, הוא חש בטוב ונשאר בביתו. 

אמש (ו'), רקטה שנפלה באזור צומת גורל הסמוכה לבאר שבע פצעה אדם באורח קל וגרמה נזק למספר רכבים. בשדרות בית נפגע פגיעה ישירה מרקטה, אך לא דווח על נפגעים. נפילה בתוך המועצה האזורית אשכול גרמה לנזק לשני בתי מגורים ולרכב.

במקביל המשיכו כוחות צה"ל להתקיף יעדים ברצועה.

בין המטרות שצה"ל תקף ברצועה לאורך היום היה בניין רב-קומות, בו נמצא סניף של בנק הייצור הפלסטיני של חמאס. מטוסי קרב תקפו את הבניין בצפון הרצועה, ולדברי צה"ל, התקיפה מהווה פגיעה בהתנהלות הכספית של הארגון, מאחר שהסניף היווה כלי לניהול תזרים המזומנים השוטף של חמאס ושל הזרוע הצבאית שלו. בנוסף, הותקפו הלילה שלוש עמדות שיגור תת קרקעיות של חמאס בצפון הרצועה ואתר השייך למודיעין הצבאי של הארגון.

בתוך כך, צה"ל פעל אתמול גם בחזית הצפונית, בה התקהלו עשרות מפגינים פרו-פלסטינים מלבנון על הגבול הסמוך ליישוב מטולה. אחדים מהמפגינים ניסו לחצות לשטח ישראל, תוך שהציתו אש במקום. בתגובה פתח צה"ל בירי לעברם והבריח אותם חזרה ללבנון. לפי דיווחים, אחד המפגינים, צעיר בן 21, נורה ונהרג בידי כוח צה"ל.